کد خبر: ۸۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
زمانی که حداقل های برنامه های فرهنگی اجرا نمی شود و بودجه های فرهنگی دستگاه ها صرف برگزاری جشنواره ها، مراسم و اعیاد و.... می شود، عملا هیچ برنامه ی زیر بنایی فرهنگی را در دستگاه های اجرایی شاهد نیستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج جامعه زنان فارس به نقل از  زن امروز، سیده زهرا حسینی عضو سابق شورای شهر بیرجند در بیان مفهوم ولنگاری فرهنگی اظهار داشت: ولنگاری به معنی سهل انگاری و کوتاهی عالمانه است و فرد می داند که باید در آن زمینه کاری انجام بدهد اما غفلت می کند.

وی افزود: در حال حاضر دولت و مجلس که در مسند کار هستند از لحاظ علمی نسبت به مسائل فرهنگی آگاهی دارند لذا انتظار می رود اهمیت فرهنگ را درک کنند که متاسفانه مصلحت های سیاسی که برای خودشان قائل هستند منجر به  ولنگاری فرهنگی در جامعه شده که مقام معظم رهبری  در دیدار خود با نمایندگان مجلس از این کلمه استفاده کردند.

حسینی در پاسخ به مصداق ولنگاری فرهنگی در ماه مبارک رمضان گفت: یکی از مصادیق ولنگاری فرهنگی که در خارج از این ماه رخ می دهد برگزاری مراسمات جشن و همایش ها و جشنواره ها توسط نهادهای فرهنگی دولتی وغیر دولتی  ومتولیان  خصوصی امر فرهنگ می باشد که در ماه مبارک رمضان که ماه خداست متوقف می شود .

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان نیز که اکثر مردم در برنامه هاب مذهبی و معنوی حضور دارند ،حجم وسیعی از برنامه ها برای فرهنگ سازی همانند دیگر ماه ها در این ماه برگزار شود که متاسفانه نه تنها هیچ هزینه فرهنگی در این ماه نمی شود بلکه مسائل فرهنگی نیز در خاموشی و مردگی به سر می برند.

عضو سابق شورای شهر بیرجند اظهار داشت:عمده فعالیت هایی که در ماه مبارک رمضان صورت می گیرد کارهای خودجوش مردمی است که افراد بر اساس اعتقادات خود انجام می دهند.

وی اضافه کرد:ماه مبارک رمضان متولی غیر از مردم ندارد واین جای تاسف است که درماههای دیگر هزینه زیادی صرف می شود اما در ماه مبارک رمضان برای افطاری دادن ها وتعمیق مفاهیم اعتقادی ،فرهنگی و برگزاری دوره ها ومراسمات معنوی هیچ گونه فعالیتی از طرف دستگاههای دولتی نمی بینیم.

حسینی تصریح کرد: اگر وظایفی که برعهده ی دستگاه ها و نهاد ها است طبق قوانین به آن عمل کنند، مسائل فرهنگی درجامعه آرام آرام حل می شود اما زمانی که حداقل های برنامه های فرهنگی اجرا نمی شود و بودجه های فرهنگی دستگاه ها صرف  برگزاری جشنواره ها، مراسم و اعیاد  و.... می شود، عملا هیچ برنامه زیر بنای فرهنگی را در دستگاه های اجرایی شاهد نیستیم.

وی در بیان سهم زنان در ولنگاری فرهنگی و جایگزینی فرهنگ صحیح گفت: زنان همانگونه که در بحث های تربیتی، پرورش در جامعه تاثیر گذار هستند در بحث های فرهنگ نقش نود درصدی دارند که برای همان یک درصد باید در فضای جامعه زمینه سازی لازم برای رشد و بالندگی فرهنگی ایجاد شود و کمک کنیم که زن به عنوان یک مادر و معلم و... بتواند فرزند و دانش آموزانش را به خوبی تربیت کند.

عضو سابق شورای شهر بیرجند  خاطرنشان کرد: فضای جامعه باید همسو با زنان باشند تا این بالندگی اتفاق بیافتد ناهمسو بودن فضای جامعه با زنان باعث می شود انتظاراتی که از زنان داریم و کلیه زحماتی که مادران در زمینه فرهنگی انجام می دهند کمرنگ شود و دخترانی که مادران آینده جامعه هستند در فضای مسمومی رشد کنند که این خود باعث می شود در آینده نتواند مفاهیم فرهنگی جامعه را به درستی منتقل کنیم اما باید در حد توان تلاش کرد که اینگونه نباشد.

وی افزود: در جامعه ما در حال حاضر متولیان فرهنگ، مردم و نهادهای خودجوش هستند که در بیشتر موارد رها شده اند.

حسینی در اشاره به مسئولیت ولنگاری فرهنگی در جامعه بیان کرد: تمام نهادهای دولتی در ولنگاری فرهنگی، مسئول هستند البته، فشارهای اقتصادی  مهم است اما دستگاه ها چون نمی توانند از حقوق کارمندان خود کسر کنند غالبا بودجه های فرهنگی دستگاه ها صرف هزینه های جاری می شود.

وی یاد آور شد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری اقتصاد مهم است ولی این مسائل ضد فرهنگی است که در دراز مدت اثرات مخربی را بر بدنه جامعه وارد می کند لذا باید دستگاه های متولی فرهنگ،  بودجه برای فرهنگ بگذارند و به آسیب هایی که متاسفانه بیشتر در جامعه به چشم می خورد، توجه کنند.

عضوسابق شورای شهر بیرجنداز بیانات رهبر معظم انقلاب با عنوان یک تلنگر یاد کرد و اظهار داشت: این سخنرانی مقام معظم رهبری در خصوص ولنگاری فرهنگی تلنگری است در بین نمایندگان مجلس، تا مسئولین را به تحرک وادارد و سعی کنند برنامه های مناسب فرهنگی داشته باشند.

انتها

نام:
ایمیل:
* نظر: