کد خبر: ۸۵۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
کارشناس و مدرس حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار بسیج جامعه زنان فارس

خواهر عطایی کارشناس و مدرس حوزه علمیه خواهران در گفتگو با خبرنگار بسیج جامعه زنان فارس به تشریح وظایف مادران در شب های پر فیض قدر پرداخت و گفت: به دلیل این که شب قدر محل نزول ملائک است و باعث آرامش می شود، بهتر است مادران برنامه ریزی داشته باشند تا فرزندان خردسال و نوجوانشان نیز از فیوضات این شب بهره مند شوند.

عطایی ادامه داد: بچه حتی اگر در مراسم شب های قدر خواب هم باشد، تأثیر پذیری و انس و الفت خواهد داشت؛ هم به دلیل خود شب قدر و ویژگی های منحصر به فرد آن و هم به دلیل حضور در میان جمع شب زنده داران و خوبان؛

وی با بیان راه کارهایی در این زمینه افزود: حضرت زهرا(س) در این ایام، امام حسن و امام حسین را روزها می خواباندند تا بتوانند شب بیدار باشند؛ همچنین برای بهره مندی کودکان می توان آن ها را وقت سحر یا نماز بیدار کرد. مادران سعی کنند مکان هایی با فضای باز را برای شب زنده داری انتخاب کنند تا کودکان، هم بتوانند آزادانه بازی کنند و هم از فضای معنوی و حضور در جمع شب زنده داران که دور هم به عبادت مشغول هستند استفاده نمایند و این  گردهمایی مذهبی را از نزدیک مشاهده کنند. و اگر نگران مزاحمت کودکان برای سایرین هستند می توانند مدت کمی در مکان های عمومی باشند و باقی مانده زمان را در منزل به عبادت بپردازند.

مدرس حوزه علمیه فاطمه الزهرا(س) نحوه ی آشنا کردن کودکان با مفهوم شب قدر را اینگونه تشریح کرد: نیازی نیست فضیلت شب قدر را مفصل برای کودکان توضیح داد، کافی است بگویید چون ماه رمضان ماه خاصی برای دعا کردن و صحبت با خداوند است و شب های قدر شب های خاصی در این ماه هستند اهمیت ويژه ای دارند برای ارتباط با پروردگار.

وی با بیان مثال دیگری افزود: باید با تمسک به مفاهیمی که کودک می شناسد و برای او آشنا است اهمیت این شب ها را به او گوشزد کنیم به طور مثال چون کودک قرآن را می شناسد می توانیم بگوییم این شب، شبی است که قرآن در آن متولد شده است و ما با خوشحالی بیدار می مانیم و در جشن تولد قرآن شرکت می کنیم.

این کارشناس مذهبی در رابطه با بهترین روش های عبادت در این شب ها گفت: از پیامبر اسلام(ص) می پرسند، از خداوند چه بخواهیم و ایشان می فرمایند: عافیت، عافیت، عافیت؛ بهتر است اعمال در این شب ها تنها، دعا نباشد، قرائت قرآن، دعا و نماز از اعمالی بوده که ائمه( علیهم السلام) در شب های قدر انجام می دادند. در اعمال باید از قرآن و نماز شروع کنیم و بعد قرائت دعا صورت گیرد. خواندن نمازهای قضا نیز بسیار مناسب است و همانند گرفتن روزه های واجب در روزهای خاص که روزه بودن مستحب است و انسان هم روزه واجب خود را به جا می آورد و هم از فیوضات معنوی و ثواب آن روز بهره مند می شود.


انتها/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: