يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۸:۳۴:۴۴
کد خبر: ۸۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
دانشگاه‌های علوم پزشکی علل مرگ و میر زودرس را بررسی کنند

معاون وزیر بهداشت و درمان آموزش پزشکی با اشاره به افزایش امید به زندگی در ۲۰ سال گذشته گفت: در حال حاضر امید به زندگی در مردان به ۷۶.۳ ودر زنان به ۸۰.۷ سال رسیده است.

به گزارش سازمانن بسیج علمی ، پژ.هشی و فناوری به نقل از خبرگزاری تسنیم ، رضا ملک‌زاده ظهر امروز در همایش دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه پنج کشور اظهار داشت: ایران در بیست سال گذشته به  دستاوردهای شگرفی در زمینه افزایش امید به زندگی دست یافته است و  یکی از وظایف دانشگاه‌ها بررسی علل مرگ ومیر زودرس است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید بتوانند از مرگ‌ومیرهای زودرس پیشگیری کنند، گفت: افزایش ادامه کیفیت زندگی و ارتقا سلامت یکی از راهکارهای کاهش مرگ‌ومیر است و دانشگاه‌ها باید یک علامت سوال در برابر همه مرگ‌ومیرهای بین 30 تا 50 سال بگذارند در حال حاضر شمار مرگ‌ومیرها  در سنین 50 تا 60 سال در کشور ما بسیار بالا است.

معاون وزیر بهداشت درمان آموزش پزشکی گفت: ارائه بالای آمار تصادفات و حوادث جاده‌ای در برخی از مجامع بین‌المللی همایش و کنگره‌ها  چیزی به  جز خجالت و شرمساری ندارد و همه تلاش‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی باید معطوف به کاهش این آمار و حفاظت بیشتر از  جان مردم شود.

ملک زاده با بیان اینکه در تعطیلات نوروز  1000 نفر در حوادث و تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند گفت: 80 درصد از جانباختگان در این تصادفات سن زیر 55سال داشته‌اند همه ما در این مسائل مسئولیت داریم و باید برای کنترل آن بیشتر مراقبت کنیم. 

معاون وزیر بهداشت درمان آموزش پزشکی شمار مجروحان در تعطیلات  نوروزی را 100 هزار نفر ذکر کرد و افزود: تعداد مجروحان نیز بسیار بالا است همه آنان نیاز به مراقبت و درمان دارند و برخی تا پایان عمر نمی‌توانند زندگی سالمی داشته باشند.

وی با اشاره به طرح تحول سلامت و پزشک خانواده به عنوان طرح‌هایی که کاهش مرگ ومیر را به دنبال داشته است، بیان کرد: بهبود در نحوه  درمان و سلامت و افزایش مراقبت‌ها از دستاوردهای این دو طرح است.

معاون پژوهشی وزیر بهداشت با  اشاره به اینکه مصرف مواد  مخدر و الکل می‌تواند در افزایش مرگ ومیر موثر باشد، گفت: بر اساس آمار موجود  10 درصد از مردم  در جامعه ما الکل مصرف می‌کنند و من با صراحت و براساس بررسی‌های علمی اعلام می‌کنم که الکل هیچ تاثیر مثبتی در سلامت ندارد وهمه گمانه‌زنی‌ها در این  زمینه بی‌اساس است.

ملک‌زاده همچنین با اشاره به اینکه 20 درصد از افراد در سنین بالای 40 سال تریاک و 10درصد سیگار مصرف می‌کنند، افزود: مصرف دخانیات و مواد مخدر در این  سن بسیار کشنده است و مواد مخدر در بافت جمعیتی تاثیر دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: