کد خبر: ۸۷۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
به مناسبت هفته عفاف و حجاب
نگاهی گذرا به قوانین اسلام در مورد زنان
پیامبر اسلام صل الله علیه و آله:خداوند بر چیزی چون آزار کودکان و زنان خشم نمی گیرد.
گاهی دیده می شود که شبهات بسیاری بر قوانین اسلام در مورد زنان وارد میکنند ولی با نگاهی همراه با تدبر به همین قوانینی که بر آن شبهه وارد میکنند دیده می شود که این قوانین نه تنها به زیان زنان نیست بلکه یکسره به نفع زنان و دختران است.
البته باید در ابتدا نکته ای را یاد آور شد و آنهم این است که تدبیر و تدبر به معنی پشت چیزها را دیدن است  و نگاه سطحی و ظاهر بین با تدبیر و تدبر متفاوت است.

بطور مثال در قانونی که می گوید شهادت یک مرد مساوی با شهادت دو زن است در ظاهر به نظر برسد که این موضوع به ضرر زن است اما اگر به این نکته توجه کنیم که در اکثر مواقع شهادت یک تکلیف است و نه حق میبینیم که این قانون به نفع زنان است مثلا فکر کنید که در کوی و برزنی دعوایی بین عده ای صورت گرفته که منجر به ضرب و جرح شده،طرفین دعوا یا یک طرف دعوا به دنبال شاهد است تا به دادگاه ببرد آیا سودی برای زن دارد که به دادگاه برود و شهادت بدهد یا  به ضرر زن است و اغلب ممکن است برای او مفسده هم داشته باشد.
یا در مورد دیه که دیه مرد دوبرابر زن است،شخص فوت شده که این دیه به دردش نمی خورد این دیه به همسرش و فرزندانش می رسد...حال اگر دقت کنید می بینید که در اینجا هم باز این حکم اسلام به نفع زنان است.
یا در مورد حق حضانت در نظر بگیرید که قانون این بود که حق حضانت را به زنان میداد آیا این به نفع زنان بود که  مردی بدون مسئولیت قبول کردن چند بچه به این دنیا بیاورد و بعد برود؟اتفاقاً این قانون ریش مرد را گیر انداخته که مسئولیت قبول کند.ضمن اینکه اگرحق حضانت بچه ها را به صورت اجباری به زن بدهند  آیا شانس ازدواج مجدد او هم کمتر نمی شود؟
به همین ترتیب اگر به قوانین دیگر هم نظری بیفکنیم می بینیم که قوانین اسلام بیشتر به نفع زنان است تا مردان.
در مورد قضیه حجاب نیز به همین صورت است .در دنیا اکثر آدمهایی که دم از آزادی برهنگی زنان می زنند مردان هستند.بطور غریزی مردان (بجز مردان با تقوا)دوست دارند که به زنان مختلف نگاه کنند(تنوع طلبی) و لذت ببرند و یا هرگونه ارتباطی که بتوانند برقرار سازند.(در کتابهای روانشناسی و همینطور در احادیث و روایات ما در این باب مطالب بسیاری آورده شده است).حال شما در نظر بگیرید که این برهنگی و یا ارتباطات آزاد و پرده دری جنسی به نفع زنان است؟آیا مردی که در خیابان زنان لخت و با آرایش و تبرج فراوان که هر نوع زینت خود را عیان کرده است می بیند به خانه که میرود با چه حسی وارد می شود؟آیا این مقایسه دائم بین زنان و مسابقه بین خودنمایی هرچه بیشتر به نفع زنان است؟
البته به نظر این حقیر می آید که همانطور که در قرآن آیه 59 احزاب آمده است  یک فلسفه مهم حجاب برای این است که زنان مومنه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و لذا به نظر میرسد که برخورد بسیار سخت برای شبیه کردن پوشش تمام زنان جامعه نقض غرض برای شناخته شدن زنان مومن باشد و در مسائل فرهنگی باید با تدبیر و تعادل رفتار کرد تا باعث نتیجه برعکس نشود و شاید بهتر است بعضی که نظام را به برخورد سخت تر از آنکه در این چند دهه بوده است دعوت می کنند به  تمامی جوانب و مصلحتها بیشتر بیندیشند.

در متن قرآن به زنان دربارهٔ نحوهٔ پوششش دستورهایی داده شده است. آیات ۳۰ و ۳۱ سورهٔ نور و آیهٔ ۵۹ سورهٔ احزاب به مسائل مربوط به پوشش زنان می‌پردازند. در آیه‌های ۳۰ و ۳۱ سورهٔ نور آمده:

قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضوا مِنْ أَبْصرِهِمْ وَ یحْفَظوا فُرُوجَهُمْ ذَلِک أَزْکی لهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُ بِمَا یَصنَعُونَ(۳۰) وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَتِ یَغْضضنَ مِنْ أَبْصرِهِنَّ وَ یحْفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضرِبْنَ بخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَائهِنَّ أَوْ ءَابَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَنِهِنَّ أَوْ بَنی إِخْوَنِهِنَّ أَوْ بَنی أَخَوَتِهِنَّ أَوْ نِسائهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَت أَیْمَنُهُنَّ أَوِ التَّبِعِینَ غَیرِ أُولی الارْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظهَرُوا عَلی عَوْرَتِ النِّساءِ وَ لا یَضرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلی اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ(۳۱) (ترجمهبه مردان مؤمن بگو دیدگان خویش را از نگاه به زنان نامحرم بازگیرند و پاکدامنی ورزند که این برایشان پاکیزه‌تر است، زیرا خدا از کارهایی که می‌کنید آگاه است (۳۰) و به زنان باایمان بگو چشم از نگاه به مردان نامحرم فروبندند و پاکدامنی کنند و زینت خویش را جز آنچه که طبعاً از آن آشکار است آشکار نسازند و باید که روپوش‌هایشان را به گریبان‌ها کنند و زینت خویش را نمایان نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدران و یا پدر شوهران یا پسران و یا پسر شوهران و یا برادران و یا خواهرزادگان و یا برادرزادگان و یا زنان (همجنس خود) و یا آنچه مالک آن شده‌اند یا خدمتکاران مرد که تمایلی به زن ندارند و یا کودکانی که از اسرار زنان خبر ندارند، و مبادا پای خویش را [به گونه‌ای] به زمین بکوبند که آنچه از زینتشان که پنهان است ظاهر شود. ای گروه مؤمنان همگی به سوی خدا توبه برید شاید رستگار شوید.)[۲۴–۳۰ و ۳۱]

بنا بر دیدگاه رایج عبارت «ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن» (ترجمه: باید روسری خود را بر روی سینه و گریبان خویش قرار دهند) حدود پوشش را برای زنان مشخص می‌کند. مطهری از قولابن‌عباس در تفسیر این آیه نقل می‌کند که یعنی «زن مو و سینه و دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشاند.» مطهری همچنین از تفسیر مجمع البیان طبرسی در توضیح این آیه نقل می‌کند که «زنان قبلاً روسری‌ها را به پشت سر می‌افکندند و سینه‌هایشان پیدا بود».

آیهٔ دیگری که در آن به مسئلهٔ پوشش زنان مسلمان پرداخته شده، آیهٔ ۵۹ سورهٔ احزاب است. در این آیه از زنان پیامبر اسلام و زنان مؤمنان خواسته می‌شود که جلباب‌های خود را بر خویش فروافکنند، تا شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند:

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ۚ ذٰلِکَ أَدْنَیٰ أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ ۗ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا (۵۹) (ترجمهای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلباب‌ها [= روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند). خداوند همواره آمرزنده رحیم است)

دربارهٔ میزان پوشانندگی جلباب و امکان نتیجه‌گیری پوشش مو از آیه استدلال موافقان و مخالفان مشابه مورد قبلی است. علاوه بر این، یکی از مسائل مطرح شده حول این آیه عبارت «أن یعرفن فلایؤذین» (ترجمه: تا شناخته شوند و آزار نبینند) است. مرتضی مطهری می‌نویسد:

مفسرین گفته‌اند که گروهی از منافقین اوایل شب که هوا تازه تاریک می‌شد در کوچه‌ها و معابر مزاحم کنیزان می‌شدند. البته برای کنیزان چنان‌که گفتیم پوشاندن سر واجب نبوده است. گاهی از اوقات این جوانان مزاحم و فاسد متعرض زنان آزاد نیز می‌شدند و بعد مدعی می‌شدند که ما نفهمیدیم که آزاد است و پنداشتیم که کنیز است؛ لذا به زنان آزاد دستور داده شد که بدون جلباب یعنی در حقیقت بدون لباس کامل از خانه خارج نشوند تا کاملاً از کنیزان تشخیص داده شوند و مورد مزاحمت و اذیت قرار نگیرند. بیان مذکور خالی از ایراد نیست زیرا چنین می‌فهماند که مزاحمت نسبت به کنیزان مانعی ندارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: