گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۸۷۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
کارشناسان و مسئولان دلایل مختلفی را برای نوسانات بازار شکر مطرح می‌کنند و در این میان البته باز هم ردپای دلالان دیده می‌شود. برخی مثل همیشه برای رفع مسئولیت، کمبود شکر را هم به گردن دولت احمدی نژاد می اندازند.
به گزراش روابط عمومی سازمان بسیج رسانه به نقل از شیرازه؛ این روزها شاید شما هم در سوپرمارکت ‌ها و فروشگاه ها با این اطلاعیه مواجه شده اید که «شکر نداریم!» البته از خالی شدن بازار شیراز از شکر، دو ماهی می گذرد و گرانی و کمیاب شدن آن از ماه رمضان شروع شد و تاکنون ادامه دارد و صدالبته نایاب شدن آن به تغییرات قیمتی انجامیده است.

کارشناسان و مسئولان دلایل مختلفی را برای نوسانات بازار شکر مطرح می‌کنند و در این میان البته باز هم ردپای دلالان دیده می‌شود. برخی مثل همیشه برای رفع مسئولیت، کمبود شکر را هم به گردن دولت احمدی نژاد می اندازند و معتقدند؛ تعرفه واردات شکر تا سال 84 حدود 130 درصد بود، اما از سال 85 میزان این تعرفه به حدود 10 درصد رسید. به موجب این اقدام واردات بی رویه شکر باعث ورشکستگی این صنعت در کشور شد.

عده ای هم مانند، دبیر انجمن صنفی صنایع شیرینی و شکلات بر این باروند؛ در شرایط فعلی، ممنوعیت واردات شکر باعث شده تا این ماده اولیه کارخانجات در بازار نایاب شود و عملاً شکری در بازار وجود نداشته باشد و اگر کسی بتواند آن را پیدا کند باید با قیمتی بسیار بالا خریداری نماید.

از سویی برخی نیز مثل معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران می گویند؛ هیچ کمبود شکری با توجه به رصد بازار این شرکت وجود نداردو دولت اجازه واردات شکر‌خام به کارخانه‌های تصفیه شکر را برای جلوگیری از دلالی نمی‌ دهد.

در این بین اما برخی نایاب شدن شکر در کشور و استان فارس را ناشی از بی تدبیری دولت می دانند. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی شیراز مشکلات موجود در بازار کالاهای اساسی را ناشی از بی تدبیری مسئولین و اتخاذ تصمیمات نابجا عنوان می کند. مجتبی نمازیان با اشاره به نایاب شدن شکر در بازار عنوان می کند: مسئولین با تصمیمات نابجا به شکل بی رویه جلو واردات شکر را گرفتند به گونه ای که امروز شکر در بازار به حد غیرطبیعی نایاب شده است.

رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی شیراز با اشاره به اینکه دولت ها برای حفاظت از برخی رانت های موجود در نرخ گذاری کالاهای اساسی دخالت می کند می گوید: در طول سال های گذشته شاهد وارد شدن ضربه در مقاطع مختلف به بازار مواد غذایی بوده ایم.

وی با بیان اینکه شکر تولید داخل ۵۰در صد از شکر مصرفی کشور را تأمین می کند می گوید: در گذشته بخشی از شکر مورد نیاز مردم به شکل شکر خام عمدتاً از کشور برزیل وارد می شد و در اختیار بازار قرار می گرفت اما امروز با قطع واردات این کالا  شرایطی ایجاد شده است که حتی صدگرم شکر نیز در بازارهای ما پیدا نمی شود و برای آن قیمتی هم نمی توان تأمین کرد.

مدير تنظيم بازار سازمان جهاد كشاورزي فارس اما معتقد است، وارد كننده هاي اصلي شكر كه نبض اين كالا را در دست دارند، عامل خالی شدن بازار از شکر هستند. هدايت ا... رحيمي، در اين خصوص می گوید: افزايش حدود 600 توماني هر كيلو شكر چند روز قبل از ماه مبارك رمضان و نيز كمبود آن باعث شد تا كم كم اين كالا كمياب و بعد هم ناياب شود و از بازار محو شود.

وي با بيان اين كه مشكل شكر هر سال قبل از شروع ماه رمضان وجود دارد می افزاید: امسال براي تنظيم بازار شكر 2 هزار تن شكر توزيع شد اما متاسفانه كمبود اين كالا جبران نگرديد.

مدير تنظيم بازار سازمان جهاد كشاورزي فارس با بيان اينكه برخي اقدامات واسطه ها و جو رواني حاكم بر بازار به اين مشكل دامن زده است تصریح می کند: احساس مي شود وارد كننده هاي اصلي شكر كه نبض اين كالا را در دست دارند، در تلاشند براي افزايش قيمت شكر عرضه آن را محدود نگه دارند كه با توجه به سياست دولت مبني بر مهار تورم اين اتفاق خواهد افتاد. رحيمي پیش بینی کرد مشكل مذكور شايد تا دو هفته ديگر حل شود.

به نظر می رسد، در شرایط فعلی، نوعی جنگ زرگری برای نشان دادن کمبود شکر جهت فراهم کردن زمینه واردات این کالای اساسی، برقرار است و سود‌جويان و متخلفان این عرصه به واسطه زد‌ و ‌بند براي گران كردن شکر در پشت پرده نان به هم قرض مي ‌دهند.  جای تعجب است كه شركت بازرگاني دولتي و انجمن صنفي شكر از تنظيم بازار يك كالا با گذشت سه دهه از عمر انقلاب اسلامی عاجزند و مردم به فاصله يك ماه، شاهد افزایش 800 توماني بهاي شكر در بازار داخلي هستند.

چگونگی افزایش قیمت هر کیلو شکر در این فاصله کوتاه موضوعی است که نباید براحتی از کنار آن گذشت چرا که مانند همیشه بحران  کمبود شکر برطرف خواهد شد و مسئولان آن را به فهرست افتخارات خود خواهند افزود اما هیچ کس نخواهد پرسید چرا این گرانی اتفاق افتاد. امیدواریم از آن جایی که عرضه‌ كننده و به نوعی وارد کننده شكر دولت است. از در تنظيم این بازار دقت شود تا نرخ اين كالا ظرف یک ماه از 2500 به 3 هزار و 300 تومان نرسد. هر چند دشوار به نظر می رسد که دلال بازی های شیرین در این بازار پایان بیابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: