پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۹:۰۰:۲۸
کد خبر: ۸۸۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
مدیر جهاد کشاورزی لامرد خبر داد
با هدف انتخاب ارقام مناسب در شرایط آب و هوایی لامرد، طرح PVS در اراضی کشاورزی این شهرستان اجرا شد.

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری به نقل از خبرگزاری فارس ، مدیر جهاد کشاورزی لامرد دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهارداشت: در طرح PVS که در اراضی قابل‌کشت در روستای نیرایی از بخش مرکزی شهرستان لامرد اجرا شد، 17 رقم بذر کنار یکدیگر در زمین‌های کشاورزی در وسعت نیم هکتار کشت شد.

عبدالحمید همتی افزود: به‌منظور اجرای این طرح ابتدا این زمین با استفاده از خاک‌ورز مرکب آماده کشت و بذور تهیه‌شده به وسیله دستگاه کودکار و بذرکار کشت و در مرحله کاشت و همراه با این مرحله 100 کیلوگرم در هکتار کود سوپرفسفات همراه با بذر کاشته شد و هر رقم بذر در دو ردیف رفت‌وبرگشت صورت گرفت.

وی گفت: در این نوع کشت از ارقام بذری آفتاب، مهرگان، چمران، افلاک، بهرنگ، افق، M-90-16 سیروان، شیرودی، شبرنگ، رقم فرانسوی رادیا، شوش، PR181، کریم، یاواروس، چمران 2 و ساجی استفاده شده است.

همتی ادامه داد: آبیاری این مزرعه با استفاده از سیستم تحت‌فشار قطره‌ای صورت گرفت که بلافاصله پس از کشت، آبیاری مزرعه PVS، انجام عملیات نظارت و تکمیل اطلاعات توسط کارشناسان زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان لامرد شروع شد.

وی اضافه کرد: در مرحله داشت نیز کنترل علف‌های هرز با سموم مورد نظر صورت گرفت و در این مزرعه پس از طی مراحل کاشت و داشت و نظارت دقیق در مرحله برداشت ضمن بررسی کارشناسی طرح مشخص شد، رقم بذری PR181 با تولید 6 هزار و 528 کیلوگرم در هکتار بهترین رقم و رقم مهرگان با تولید 3 هزار و 826 کیلوگرم در هکتار کمترین میزان تولید را داشت.

برنامه‌ریزی سال زراعی جدید در لامرد

مدیر جهاد کشاورزی لامرد در ادامه سخنان خود افزود: با هدف برنامه‌ریزی سال زراعی جدید شورای فنی مدیریت جهاد کشاورزی لامرد تشکیل جلسه داد.

همتی تصریح کرد: به منظور برنامه‌ریزی کشت گندم و جو و کلزا، کشت‌های گلخانه‌ای و گیاهان دارویی، تولید محصول سالم و مبارزه با آفات نباتی و مکانیزاسیون محصولات شتوی شورای فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان لامرد تشکیل و موارد مطرح مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت.

وی بیان داشت: بررسی اقتصاد مقاومتی در زمینه زراعت گندم و سایر محصولات زراعی در سال زراعی آتی، اهمیت کشت کلزا و ضرورت برنامه‌ریزی برای انجام تعهدات کشت این محصول، ثبت سفارش بذر و نحوه توزیع در سال زراعی آینده، کشت محصولات جالیزی زیرپلاستیکی و ضرورت کنترل در سال زراعی جدید، کشت‌های گلخانه‌ای اعم از کشت خیار، گوجه‌فرنگی و ضرورت نظارت دقیق بخش خصوصی و دولتی در راستای تولید محصول سالم، کشت گیاهان دارویی، تولید محصول سالم ازجمله موارد مطرح‌شده در جلسه فنی با حضور مدیر و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان لامرد بود.

این مسؤول ادامه داد: پس از بحث و تبادل‌نظر پیرامون این موارد ، مقرر شد اقدامات لازم شامل برگزاری دوره‌های آموزشی چهره‌به‌چهره برای بالا بردن سطح زیر کشت کلزا، جلوگیری از توزیع سموم غیرمجاز و برخورد قانونی، توزیع بذر براساس دبی آب چاه کشاورزی، ایجاد مزرعه نمایشی گیاهان دارویی سازگار با منطقه و ... صورت گیرد.

وی افزود: جلسات کمیته فنی مدیریت جهاد کشاورزی به‌صورت دو هفته یک‌بار برگزار و موضوعات مهم در امر سال زراعی آینده مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: