دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۳:۵۷:۲۵
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۸۸۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵
شورای قشر با حضور کارگروه تخصصی صنعت و عمران بسیج مهندسین کازرون برگزار شد.
به گزارش بسیج مهندسین فارس ،در ابتدای جلسه مهندس محمدجعفر شفیعی مسئول بسیج مهندسین کازرون اظهار داشت: باید برای کارگروه اهدافی را تعیین کنیم و از دوستان می خواهم که پیشنهادات خود را حتی در قالب یک مثال بیان نمایند. برای مثال ما در کارگروه کشاورزی بحث صندوق توسعه کشاورزی را پیگیری کردیم. مراحل آنرا جلو بردیم و حتی رأی گیری هم کردیم تا بتوانیم هیئت مدیره تشکیل دهیم تا بتوانیم کارها را بهتر پیش ببریم. در کارگروه فناوری هم کارهای خوبی رو به انجام است. دوره های برنامه نویسی برای اعضا به زودی تشکیل می شود اما برای کارگروه انرژی هنوز مسیر ها معین نیست. متأسفانه بجای اینکه تأثیرگذار باشیم، تأثیرپذیر هستیم.

مهندس شفیعی خاطرنشان کرد: طبیعتا اجرایی کردن یک سری از امور نیازمند صرف هزینه و سرمایه گذاری است. البته این مشکل بزرگتر خواهد شد زمانی که کار ما قرار باشد در دستگاه های دولتی نیز پیگیری شود، زیرا اکثرا به موانع قانونی برخورد می کنیم. با توجه به این که بسیج مهندسین بستر را برای هم فکری ها و هم اندیشی ها فراهم نموده با استفاده درست و به موقع از این پتانسیل می توانیم به اهداف کارگروه نزدیکتر شویم. سپس می توانیم طرح ها و پیشنهادات را در ادارات و مراجع قانونی مطرح کنیم و با تشکیل تیم های تخصصی امور را به سرانجام برسانیم. استفاده از نرم افزار ها و علم به روز دنیا در این حوزه تأثیر بسیار زیادی در بهینه سازی مصرف انرژی دارد و البته نمی توانیم خلا آموزش برای افراد را نادیده بگیریم.

مسئول بسیج مهندسین در ادامه تصریح کرد: در بحث ارتقای سطح دانش اعضای بسیج مهندسین بحث های آموزشی را با سازمان نظام مهندسی پیگیری کردیم که اتفاقا الزامی هم هست. در جاهای دیگر هم بحث های آموزشی دیگری وجود دارد که همه می توانند از آن بهره مند شوند. کارگاه ها و سمینارهایی را در پیش رو داریم که در جهت آگاه سازی گام های خوبی برداشته خواهد شد. با کمک بسیج مهندسین سعی داریم بخش خصوصی را نیز دعوت به همکاری کنیم تا به ما در این زمینه کمک شود.

در ادامه نظرات و پیشنهادات اعضای کارگروه بشرح ذیل مطرح شد.

مهندس مدارا: برای این که پس از ورود طرح های ما به ادارات امور سریعتر و بهتر پیش رود نیاز به جمع آوری اطلاعات کاملا ضروری است و بعد از این مرحله با دعوت از مدیران و افراد باتجربه و برگزاری جلسات، انگیزه مشارکت در طرح های خودمان را در آنها ایجاد کنیم. به مدیران باید اطمینان دهیم که هزینه ها با اجرای طرح های ما کاسته می شود و سرمایه گذاری و همکاری با طرح های ما کاملا به صرفه و به سود آنها است. بحث آموزش بسیار ضروری است و مطمئنا روند پیشرفت کارگروه را سریعتر می کند.

مهندس پژومان: بحث صرفه جویی انرژی باید در قسمت های مختلف پی گیری شود. از مبحث 19 در ساختمان ها گرفته تا سایر موارد. البته خیلی از این موارد به دلیل هزینه بر بودن قابلیت اجرایی شدن ندارند.

دستگاه های دولتی همه نوع تجهیزاتی دارند. برای مثال در همه ادارات موتورخانه وجود دارد. من یادم است سال گذشته پیش قراردادی با شرکتی مبنی بر نصب دستگاهی در موتورخانه های ادارات بوشهر عقد شد که با نصب این تجهیزات جدید مصرف انرژی بین 20 تا 30 درصد کاهش می یافت. نحوه کار این دستگاه به شکلی بود که در ساعات کاری و سرد دما را به صورت اتوماتیک افزایش می داد و در ساعات کم رفت و آمد و روز های تعطیل دما را می کاهید. در شهرستان کازرون هم می توان این کار را انجام داد.

مهندس عظیمی: گام ها را باید کوتاه تر کرد. برای مثال شهرداری نصب جک هیدرولیک برای درب های منازل الزامی کرده است. ما نیز می توانیم یک سری از موارد الزامی و البته کم هزینه برای صرفه جویی در انرژی را الزامی کنیم. برای مثال نصب سنسور های روشنایی در پارکینگ ها و راه پله های ساختمان ها. بعد از اجرایی کردن این قوانین بازخورد ها را رصد می کنیم و گام های بعدی را بهتر بر خواهیم داشت. در بحث سیستم های گرمایشی و سرمایشی هم می توانیم وارد شویم.

مهندس زارع: از نظر من باید در مواردی وارد عمل شد که کمتر به آنها پرداخته شده است. شاید 200 راه مختلف برای صرفه جویی پیش روی ماست که بتوانیم به اجرا در آوریم. تصمیمات ما در این حوزه خیلی مهم است. باید در جلسات مختلف طرح های خود را مطرح کنیم. البته موانع زیادی پیش روی ماست که باعث می شود حتی ما نتوانیم در آن حوزه وارد عمل شویم. در طرح های بهینه سازی مصرف انرژی بازگشت سرمایه بسیار سریع و تضمینی خواهد بود. از نظر من اتفاقا بسیج مهندسین باید در انجام کارهای نو پیش قدم باشد تا محبوب تر از قبل شود. با این راهکار ها می توانیم انرژی را ذخیره کنیم و در جاهای پربازده خرج کنیم. ضمن این که من اعتقاد دارم که کارشناس های رشته های دیگر نیز می توانند در جلسات ما حضور داشته باشند تا ما از نظر دیگر رشته های نیز بهره ببریم.

مهندس زهرایی: قبل از هر کاری فرهنگ سازی باید انجام بدهیم. باید فرهنگ بهینه سازی در جامعه را نهادینه کنیم تا بتوانیم در کارها نتایج بهتری بگیریم. دوره های آموزشی بی شک نقش خوبی در پیشرفت کار های ما دارد. از بازوی بسیج باید به عنوان بازوی فرهنگ ساز استفاده کنیم.

مهندس شفیعی سیف آبادی: کارگروه انرژی پتانسیل های زیادی دارد که باید با طرح هدف از پتانسیل های آن استفاده کرد. در جاهای مختلف مانند بنیاد حفظ آثار که اتفاقا متعلق به سپاه نیز هست انتظار می رود که از پتانسیل بسیج مهندسین استفاده کنیم.دستگاه های اجرایی می توانند از پتانسیل بسیج مهندسین استفاده شود. در بحث مشاوره از آقایان کرمی و دهرویه می خواهم که در این بحث وارد عمل شوند .در بحث تدریس نیز می توانیم وارد مدارس شویم و با آموزش به کودکان و نوجوانان گام بلندی در بهینه سازی مصرف داشته باشیم .

مهندس زحمتکش: بحث عدم آگاهی مدیران نسبت به بهینه سازی مصرف انرژی بسیار مهم و اساسی است. من خودم در همین زمینه تجربیاتی دارم که به خاطر عدم آگاهی مدیران به مشکلات زیادی برخورد کردم. گاهی حتی مدیران هزینه های بالایی انجام می دهند اما به همین دلیل نتیجه ای نمی گیرند. در صدا و سیما تجربه بهینه سازی خوبی داریم و بایستی صدا و سیمای استان با پخش گزارشات مختلف بهینه سازی مصرف انرژی سعی در ترغیب ادارات مختلف در این زمینه داشته باشند. تبلیغات هم در این زمینه جایگاه خودش را ایفا می کند.

مهندس مردانی: یک سری مشکلات در کشور وجود دارد. مشکل اعتبار مشکل سراسر کشور است. مدیران ما همه می دانند اما شاید درک خوبی نسبت به این موضوع نداشته باشند. در چند سال اخیر علاوه بر کاهش شدید نقدینگی در شرکت های دولتی، شرکت های خصوصی هم تحت فشار هستند. ایرادهای زیادی به کار وارد است. مثلا دستگاه هایی که خودشان متولی اجرا هستند در اداره و سازمان خودشان طرح ها را به عنوان نمونه اجرایی نکرده اند. پس اگر ما کاری مثل تبلیغات انجام دهیم نتیجه آنچنانی نمی گیریم. استفاده از پتانسیل بسیج مهندسین کمک شایانی به همه خواهد کرد. بسیاری از ادارات با اینکه مراحل بهینه سازی را می گذرانند به دلیل وجود روابط به جای ضوابط طرح هایشان به مرحله اجرا نمی رسید. فکر می کنم حدود 100 عضو داریم و می توان افراد داوطلبی برای همکاری در این جمع را دور هم جمع کرد و تشکیل یک تیم موثر و کارآمد داد. با رایزنی مجموعه خودمان با سایر مجموعه ها می توانیم طرح های خودمان را اجرایی کرده و ظرفیت خودمان را به همه نشان دهیم. تعامل با ارگانهای دولتی بسیار مؤثر و اثربخش است.

در پایان جلسه مقرر شد که محورها و موضوعات بحث در کارگروه مشخص باشد و بعلت اینکه نتایج این کارگروه ها در رشد و توسعه شهرستان کازرون و استان فارس بوده باید در وهله اول پتانسیل ها را بررسی کرده و بهترین محور جلسات را تعیین کنیم و از طرح مسائل تکراری بپرهیزیم. و همچنین کارگروه انرژی را در کارگروه هایی مثل عمران وارد کنیم تا از مباحث نتایج بهتری بگیریم.

/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: