کد خبر: ۸۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۰
بازخواني بيانات رهبر معظم انقلاب
حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي التزام كامل به قانون را، راه اساسي جلوگيري از بروز مشكلات انتخاباتي دانستند و تأكيد كردند: آحاد مردم در همه روستاها و شهرها، به دنبال اين باشند كه هركس هر حرفي مي‌زند و هر توقعي دارد فقط بر اساس قانون باشد.
به گزارش پیام زینب (س) به نقل از فارس - حضرت آيت‌الله‌العظمي خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي در سخنراني‌ها و پيام‌هاي مختلفي با تأكيد بر فصل‌ الخطاب بودن نظر شوراي نگهبان بر لزوم پذيرش آن توسط همه گروه‌ها، احزاب و افراد تأكيد كردند كه گزيده‌اي از فرمايشات ايشان درباره ی تمكين مسئولان، احزاب و گروه‌هاي سياسي مختلف به قانون و فصل‌ الخطاب بودن قانون اساسي و شوراي نگهبان به شرح ذيل است :


* نقش سه قوه در قانون اساسي مشخص است

رهبر معظم انقلاب با يادآوري قضاياي فتنه سال 88، فرمودند: بعد از انتخابات با عظمت سال 88، عده‌اي اظهار مخالفت كردند و عده‌اي هم بنام آنها و با سوءاستفاده از اين فرصت، آشوب و تشنج ايجاد كردند. آن عده‌اي كه به اسم آنها آشوب شد، بايد همان موقع اعلاميه مي‌دادند و اعلام برائت مي‌كردند، اما اين كار را انجام ندادند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: هوشياري و موقع‌ سنجي لحظه‌اي خصوصيت برجسته‌ اي است كه مردم همواره بايد به آن توجه داشته باشند و به محض توطئه دشمن، به صورت لحظه‌اي واكنش نشان دهند.

ايشان وظيفه مسئولان را نيز حفظ اتحاد و همدلي، برنامه‌ريزي، رعايت حدود قانوني، مسئوليت‌ شناسي و تقصيرها را به گردن هم نيانداختن، دانستند و تأكيد كردند: در قانون اساسي نقش مجلس، دولت، رئيس‌جمهور و قوه قضائيه مشخص شده است، بنابراين همه مسئولان بايد به وظايف قانوني خود عمل كنند و با يكديگر همدل، همراه و همزبان باشند.

رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: به لطف خداوند كشور در اين خصوص مشكلي ندارد زيرا مسئولان كشور اعم از رؤساي قوا و بدنه سه قوه، دلسوز و علاقمند به سرنوشت كشور هستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: البته ممكن است اشتباهات يا خطاهايي هم وجود داشته باشد ولي همه اين اشتباهات قابل جبران هستند (در جمع پرشور ده‌ها هزار نفر از مردم خراسان شمالي - 19 / 07 / 1391)

* سران سه قوه از هرگونه كشاندن اختلاف‌ها به ميان مردم خودداري كنند

.... رهبر انقلاب فرمودند: مسئولان به ويژه سران سه قوه بايد با وظيفه‌ شناسي و درك شرايط حساس كنوني، از هر گونه كشاندن اختلاف‌ها به ميان مردم خودداري كنند و بدانند از امروز تا روز انتخابات، هر كسي كه بخواهد از احساسات مردم در جهت اختلافات استفاده كند، قطعاً به كشور خيانت كرده است (در اجتماع پرشور دانش‌آموزان و دانشجويان - 10 / 8 / 91)

* نامزدهاي انتخابات صلاحيت‌هاي لازم در قانون اساسي را كه شوراي نگهبان بر آنها تكيه مي‌كند، در خود ملاحظه كنند

.... رهبر معظم انقلاب افزودند: افرادي كه مي‌خواهند نامزد شوند علاوه بر درك سنگيني كار، صلاحيت‌هاي لازم در قانون اساسي را كه شوراي نگهبان نيز بر آنها تكيه خواهد كرد، در خود ملاحظه كنند (در جمع هزاران نفر از مردم قم - 19 / 10 / 91)

* هر فردي كه بر اساس ضوابط قانوني، از اين صافي(شوراي نگهبان) عبور كرد، مي‌تواند وارد انتخابات شود

.... حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، انتخابات در نظام جمهوري اسلامي را يكي از بهترين، آزادترين و استانداردترين انتخابات در دنيا برشمردند و افزودند: اينكه برخي تلاش دارند، بررسي صلاحيت‌ها در انتخابات را به عنوان يك اشكال نظام اسلامي مطرح كنند، سخن غيرفني و ناشيانه‌اي است زيرا بررسي صلاحيت كانديداها و عبور آنها از صافي‌هاي قانوني، در دموكراسي‌هاي دنيا وجود دارد.

ايشان هدف از بررسي صلاحيت كانديداها در انتخابات را عرضه افراد داراي شرايط لازم و متناسب با ميل و رغبت مردم در انتخابات دانستند و خاطرنشان كردند: بايد در انتخابات، افرادي حضور يابند كه داراي صلاحيت‌ها و حد و اندازه‌هاي لازم براي مسئوليت رياست‌جمهوري باشند.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به مسئوليت سنگين شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت‌ها، افزودند: اعضاي شوراي نگهبان بايد همان‌ گونه كه تا به حال بر اساس قانون عمل كرده‌اند، در انتخابات رياست‌ جمهوري نيز در چارچوب قانون عمل كنند و در نهايت هر فردي كه بر اساس ضوابط قانوني، از اين صافي عبور كرد، مي‌تواند وارد انتخابات شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد برلزوم پرشور بودن انتخابات رياست‌ جمهوري، خاطرنشان كردند: اميدواريم با عنايت پروردگار، منتخب مردم هم، فردي باشد كه مايه رضاي الهي باشد و مردم را به آرزوهاي بزرگ آنها از انقلاب اسلامي، نزديك كند. (در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان رهبري - 17 / 12 / 91)

* ساز و كارهاي قانوني براي رفع هر گونه شبهه‌اي وجود دارد

.....حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر لزوم تمكين همه در برابر قانون خاطرنشان كردند: حوادث سال 88 از آنجا آغاز شد كه عده‌اي نخواستند به قانون و رأي مردم تمكين كنند و در مقابل، مردم را به شورش‌ هاي خياباني دعوت كردند كه يكي از خطا هاي جبران‌ناپذير بود.

ايشان افزودند: خوشبختانه ساز و كارهاي قانوني براي رفع هر گونه شبهه‌اي وجود دارد بنابراين همه بايد به انتخاب اكثريت مردم، تمكين كنند.

.... ايشان در پايان خاطرنشان كردند: كساني كه وارد عرصه انتخابات رياست‌جمهوري مي‌شوند بايد پايبند به انقلاب اسلامي و ارزش‌ها، پايبند به منافع ملي و معتقد به اداره كشور با عقل جمعي و تدبير باشند. (در اجتماع عظيم زائران و مجاوران حرم رضوي (ع) -01 / 01 / 92)

* حضور شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت‌ها حضور مباركي است

..... ايشان تأكيد كردند: افرادي كه قصد ورود به عرصه انتخابات را دارند، بعد از ارزيابي صحيح وارد ميدان شوند، و در نهايت، اين، ملت است كه تصميم‌گيري خواهد كرد.

رهبر انقلاب اسلامي ساز و كار انتخابات در كشور را مستحكم خواندند و افزودند: همانگونه كه امام (ره) بارها تأكيد مي‌كردند حضور شوراي نگهبان در انتخابات و بررسي صلاحيت‌ها به وسيله انسان‌هايي عادل، بي‌طرف و بصير، حضور مباركي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: بعد از بررسي صلاحيت‌ها به وسيله شوراي نگهبان، مردم با تحقيق در سوابق، شعارها و سخنان افراد صالح معرفي شده، شخصي را بعنوان رئيس‌جمهور انتخاب خواهند كرد و اين موضوع، ساز و كار قانوني بسيار مناسب و مباركي است.

ايشان در ادامه به بيان برخي ويژگي‌هاي مورد نياز براي رئيس‌جمهور منتخب پرداختند و گفتند: رئيس‌جمهور بايد فردي باشد كه در درجه اول، ايمان و اعتقاد به خدا، مردم و قانون اساسي داشته باشد و در درجه دوم داراي روحيه مقاوم باشد. (در ديدار كارگران و فعالان بخش توليد به مناسبت هفته كارگر - 07 / 02 / 92)

* انتخابات امانت بزرگ و ارزشمند ملي و اسلامي است و شوراي نگهبان و ساير دستگاه‌ها امانت دار آن هستند

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار دست‌ اندركاران «انتخابات رياست‌ جمهوري و شوراهاي شهر و روستا»، حضور پرشور و عمومي مردم در انتخابات 24 خرداد را مصونيت بخش و تضمين‌كننده استمرار و پيشرفت كشور خواندند و بر پايبندي نهادهاي نظارتي، مجريان و داوطلبان بر رعايت دقيق قانون در همه مراحل تأكيد كردند.
رهبر انقلاب انتخابات را «امانت بزرگ و ارزشمند ملي و اسلامي» برشمردند و افزودند: شوراي نگهبان، مجموعه‌هاي نظارتي و اجرايي و دستگاه‌هاي حفظ فضاي امن و سالم انتخاباتي، امانت‌دار اين امانت بزرگ هستند و كارهاي مهم، با ارزش و ماندگاري را بر عهده دارند.
رهبر انقلاب التزام كامل به قانون را، راه اساسي جلوگيري از بروز مشكلات انتخاباتي دانستند و تأكيد كردند: آحاد مردم در همه روستاها و شهرها، به دنبال اين باشند كه هركس هر حرفي مي‌زند و هر توقعي دارد فقط بر اساس قانون باشد.
ايشان همچنين با تأكيد به مسئولان انتخاباتي براي عمل به مُرّ قانون افزودند: در همه مراحل از جمله بررسي صلاحيت‌ها، برگزاري انتخابات، شمارش آرا، حفظ آرا و صندوق ها و ديگر مراحل، همه دست اندركاران بايد با امانت داري كامل، فقط براساس قانون عمل كنند كه بحمدالله تاكنون همين جور بوده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه يادگيري صبر و تحمل انقلابي، ضرورتي عمومي است، افزودند: البته نبايد تعابير غربي و مادي مثل برنده و بازنده را وارد مباحث انتخاباتي كرد اما به هر حال در انتخابات بطور طبيعي انتظار عده‌اي درباره نامزد مورد نظرشان برآورده نمي‌شود كه بايد با رفتار درست، فقط بر مبناي قانون عمل كرد. (16 / 02 / 92)

* شوراي نگهبان از انسان‌هاي پرهيزكار، متقي و آگاه تشكيل شده

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار هزاران نفر از قشرهاي مختلف مردم، با توصيه به آحاد ملت بخصوص جوانان براي بهره‌گيري از ظرفيت عميق و انسان‌ ساز ماه معطر رجب، انتخابات 24 خرداد را آزمون افتخارآميز ديگري براي ملت ايران دانستند و با تبيين «اهداف متضاد ملت و دشمنان ملت در اين انتخابات» تأكيد كردند: مردم براي تحقق اهداف خود و ناكام ماندن دشمن، با حضور پرشور و گرم در انتخابات، از ميان نامزدهايي كه شوراي نگهبان براساس معيارهاي قانون معرفي مي كند، انساني شايسته، وارسته، مؤمن، انقلابي، «اهل استقامت و عزم و ايستادگي» و برخوردار از همت جهادي را انتخاب كنند كه بتواند بهتر از ديگر نامزدها، بار سنگين عزت و پيشرفت كشور را به دوش بكشد و به جلو ببرد.
رهبر انقلاب با اشاره به آمدن افراد متعدد به صحنه نامزدي انتخابات افزودند: شوراي محترم نگهبان كه از انسان‌هاي پرهيزكار، متقي و آگاه تشكيل شده براساس وظايف قانوني خود، كساني را كه براي رياست‌جمهوري صالح هستند به مردم معرفي مي‌كنند و مردم از ميان نامزدهاي معرفي شده، كسي را كه صالح‌تر است و بيشتر به درد ملت مي‌خورد، انتخاب خواهند كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بار ديگر بر پايبندي و تبعيت كامل از قانون تأكيد كردند و افزودند: عمل به قانون معياري بسيار خوب و وسيله‌اي براي آرامش و آسايش ملت و حفظ وحدت ملي است و به هيچ دليلي نبايد كسي از آن تخطي كند.
ايشان حوادث خسارت بار سال 88 را نتيجه تخطي و تخلف عده اي از قانون برشمردند و افزودند: آنها براي اغراض نفساني يا اهداف سياسي يا هر هدف ديگر راهي خلاف قانون رفتند و ضمن «صدمه زدن به خودشان و به ملت و كشور»، نگذاشتند مردم طعم شيرين آراي 40 ميليوني را بخوبي بچشند و احساس كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تسليم در مقابل قانون را تنها راه صحيح خواندند و افزودند: گاه قانون صد در صد صحيح نيست اما از بي‌ قانوني بهتر است.
ايشان افزودند: ممكن است از مجري قانون در يك بخش، خطايي هم سر بزند اما اگر نتوانيم از راه قانوني آن خطا را اصلاح كنيم تحمل آن، از بي‌قانوني و عمل خلاف قانون بهتر است. (25 / 02 / 92).

انتهای متن
نام:
ایمیل:
* نظر: