يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۴۱:۰۳
کد خبر: ۸۸۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
دبیر انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استان فارس:
دبیر انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استان فارس گفت: نشست‌های کتاب‌خوان نمادین شده‌ است.


به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری به نقل از خبرگزاری فارس ، حسن مقدس‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: نشست‌های کتاب‌خوانی به نشست‌هایی گفته می‌شود که از طریق نهاد کل کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌‌شود.

وی گفت: تابه‌حال چیزی حدود یک‌هزار و 200 نشست کتاب‌خوانی در سطح کشور برگزار شده و از این میان حدود پنج نشست در شهر شیراز بوده است.

این مسئول ادامه داد: شرکت‌کنندگان در نشست‌های کتاب‌خوانی به دو شکل داوطلبانه و مدعو حضور دارند و امیدواریم که تعداد شرکت‌کنندگان در حوزه داوطلبانه بیشتر شود.

عضو هیأت‌علمی مرکز منطقی اطلاع‌رسانی علوم و فناوری افزود: هدف این‌گونه نشست‌ها کمک به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی است و در اکثر این نشست‌ها که من حضور داشته‌ام، عموم مردم حضور ندارند.

مقدس‌زاده با اشاره به حضور کم‌رنگ عموم مردم در این‌گونه نشست‌ها ادامه داد: دلایل بسیاری را می‌توان دخیل در این امر دانست و عدم درک ضرورت کتاب‌خوانی، اطلاع‌رسانی ضعیف و کیفیت پایین این نشست‌ها از جمله این دلایل است.

دبیر انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استان فارس با اشاره به کیفیت پایین نشست‌های کتاب‌خوانی اضافه کرد: این‌گونه به نظر می‌رسد که این نشست‌ها به یک سری فعالیت‌های نمادین در سطح نهاد‌های اداری اجتماعی تبدیل‌ شده و رسالت خود را ازدست‌ داده است.

وی تصریح کرد: معتقدم اداره کل کتابخانه‌های عمومی و شهرداری شیراز باید با همکاری یکدیگر این نشست‌ها را در اماکن عمومی برگزار کنند تا تولید فکر و جریان‌سازی فرهنگی در توده مردم تحقق یابد.

این مسؤول بیان کرد: گسترش کتابخانه‌های عمومی یکی دیگر از ابزار ترویج کتاب‌خوانی است و کتابخانه عمومی باید فعالیت خود را گسترش داده و با ارسال کتاب‌ها و کتابچه‌های مفید به خانه‌های مردم جریان‌ساز شود.

مقدس‌زاده خاطرنشان کرد: چرا کتابخانه‌های عمومی در سطح مکان‌های عمومی مانند جمعه‌بازارها غرفه ندارند و این فعالیت‌هایی است که کشورهای پیشرفته برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی انجام داده‌اند.

عضو هیأت‌علمی مرکز منطقی اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: حداقل امکانات رفاهی مانند وسایل دسترسی به اینترنت، سالن غذاخوری، کافی‌شاپ و مبل‌های راحتی از نیازهای اولیه قرائت‌خانه‌های کتابخانه‌های عمومی است و باید گسترش یابد.

دبیر انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استان فارس در پایان افزود: خانواده بزرگ‌ترین نهادی است که می‌تواند به امر کتاب‌خوانی کمک کند، چراکه اکثر رفتارهای فرهنگی را کودکان از والدین خود یاد می‌گیرند، پس ما به‌جای افراد باید به نهاد خانواده‌ها توجه کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: