شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۹:۳۳:۰۱
کد خبر: ۸۹۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
معاون فرهنگی نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در فارس:
معاون فرهنگی نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس گفت: جشنواره کتاب‌خوانی رضوی با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی برگزار شد.

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری به نقل از خبرگزاری فارس ، حجت‌الاسلام سید محمد جعفری در حاشیه آیین اختتامیه ششمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: هدف از برگزاری این جشنواره ترویج سبک زندگی امام معصوم و به‌ویژه امام رضا (ع) است و توجه ما به کتاب به این دلیل است که نقش مهمی در انتقال آداب و سنن اسلامی در جامعه ایفا می‌کند.

وی گفت: سبک زندگی اسلامی نقش مهمی در فعالیت فردی، گروهی، اجتماعی و سیاسی بازی می‌کند و این سبک زندگی آداب و ارزش‌هایی را بر ارتباطات ما با دیگران حاکم می‌کند و زمانی می‌توانیم این ارزش‌ها را بهتر درک کنیم که برای مدت کوتاهی در فرهنگی دیگر زندگی کرده باشیم.

این مسؤول ادامه داد: گاهی به نظر می‌آید که الگوهای زندگی امام رضا (ع) غریب مانده است و برگزاری چنین همایش‌هایی سبب می‌شود که ضمن ترویج کتاب‌خوانی سبک زندگی این امام معصوم در جامعه ترویج یابد.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس افزود: برای ترویج کتاب‌خوانی باید در دو بُعد برنامه‌ریزی کرد، ابتدا کتاب‌ها زیبا، جذاب و با مطالب مفید عرضه و در بُعد دوم نیز فرهنگ و عادت کتاب‌خوانی در افراد تقویت شود.

جعفری اضافه کرد: نهاد خانواده و آموزش‌ و پرورش نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دارد و این امر باید از کودکی در افراد نهادینه شود چراکه انتقال فرهنگ به‌ صورت جمعی بهتر صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: جشنواره‌ها، کنفرانس‌ها، همایش‌ها و... ابزاری برای هشدار ما هستند و به‌تنهایی نمی‌توانند جریان‌ساز باشند و با برگزاری این همایش‌ها در بوستان‌ها و اماکن عمومی می‌توان فرهنگ کتاب‌خوانی و سبک زندگی دینی را به توده‌های مردم انتقال داد.

این مسؤول بیان کرد: ما با سبک زندگی اسلامی فاصله بسیاری داریم و زندگی امامان معصوم به‌عنوان الگو در جامعه آن‌طور که شایسته است گسترش نمی‌یابد و بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و مشکلات خانوادگی به دلیل فاصله گرفتن از این سبک زندگی است.

مدیرکل کتاب‌خانه‌های عمومی استان فارس نیز در حاشیه این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز خاطرنشان کرد: تغییرات در حوزه کتاب‌خوانی و کتابخانه‌ها از دو بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مشاهده می‌شود و در حوزه سخت‌افزاری به دنبال گسترش زیرساخت‌های موردنیاز هستیم و در حوزه نرم‌افزاری اموری مانند ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دنبال می‌شود.

سعیده ابراهیمی گفت: در حوزه سخت‌افزاری 28 پروژه نیمه‌تمام داریم که به دنبال تکمیل آن‌ها هستیم و پنج مورد از آن‌ها در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد و در برنامه‌های آینده به دنبال ایجاد بخش کودک در کتابخانه‌های عمومی خواهیم بود.

وی افزود: در گذشته دیدگاه‌های سطحی پیرامون فقدان فرهنگ کتاب‌خوانی وجود داشت برای مثال اینترنت را به‌عنوان تهدیدی برای نابودی فرهنگ کتاب‌خوانی معرفی می‌کردند حال‌آنکه پیش از ظهور اینترنت نیز این مشکل را در جامعه خود داشته‌ایم.

این مسؤول ادامه داد: فرهنگ کتاب‌خوانی نیاز به مطالعه دقیق‌تر دارد و با تشکیل کارگروه‌ها و انجام طرح‌های پژوهشی به دنبال آن هستیم که به‌صورت ریشه‌ای به مطالعه این پدیده بپردازیم و امیدواریم راه‌حل‌های مناسبی برای ترویج کتاب‌خوانی به‌‌ویژه بین کودکان بیابیم.

دبیر اجرایی جشنواره ششمین کتاب‌خوانی رضوی هم در حاشیه این جشنواره بیان داشت: این جشنواره از دو ماه پیش شروع به فعالیت کرده و در سه سطح کودک، نوجوان و بزرگ‌سال در مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها به فعالیت پرداخت.

محمد سمیعی در پایان خاطرنشان کرد: این جشنواره با سه عنوان «کتاب دوست مهربان کبوترها»، «اعتراف‌های غلامان» و «علی بن موسی‌الرضا (ع)» در دو سطح فردی و خانوادگی برگزار شد و 8 هزار شرکت‌کننده داشتیم که از طریق پرسشنامه‌هایی از این افراد آزمون گرفته ‌شده که از بین برندگان به‌قیدقرعه به 50 نفر جایزه‌های نفیسی تعلق ‌گرفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر: