جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۳:۱۶:۰۱
کد خبر: ۸۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
مصاحبه :
به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری با توجه به بیانات مقام معظم رهبری ( مد ظله ) و با توجه به شرایط خاص کشور در این برهه زمانی اهمیت علم و فناوری و نوآوری بر هیچ کس پوشیده نیست تا جایی که رهبر فرزانه انقلاب ( مد ظله ) در خصوص علم و نوآوری می فرمایند :


 


تولید علم ، فقط انتقال علم نیست ؛ نوآوری علمی در درجه اوّلِ اهمیت است. این را من از این جهت می‏گویم که باید یک فرهنگ بشود. این نو اندیشی، فقط مخصوص اساتید نیست ؛ مخاطب آن، دانشجویان و کلّ محیط علمی هم است. البته برای نوآوری علمی - که در فرهنگ معارف اسلامی از آن به اجتهاد تعبیر می‏شود - دو چیز لازم است : یکی قدرت علمی و دیگری جرأت علمی. البته قدرت علمی چیز مهمی است. هوش وافر، ذخیره علمی لازم و مجاهدت فراوان برای فراگیری، از عواملی است که برای به دست آمدن قدرت علمی، لازم است؛ اما این کافی نیست. ای بسا کسانی که از قدرت علمی هم برخوردارند ، اما ذخیره انباشته علمی آنها هیچ جا کاربُرد ندارد؛ کاروان علم را جلو نمی ‏برد و یک ملت را از لحاظ علمی به اعتلاء نمی‏رساند. بنابراین جرأت علمی لازم است.... اگر بخواهید از لحاظ علمی پیش بروید، باید جرأت نوآوری داشته باشید. استاد و دانشجو باید از قید و زنجیره جزمیگری تعریفهای علمی القاء شده و دائمی دانستن آنها خلاص شوند. 

در همین راستا خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری مصاحبه ای با آقای مسعود تمدن یکی از برترین مخترعین و مبتکرین بسیجی و مسئول حال حاضر مرکز رشد خلاقیت و فناوری شهدای هسته ای سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری انجام داده است که برای آشنایی بیشتر با این مخترع جوان شیرازی که هفته پیش نیز در برنامه شیدایی شبکه دو سیما حضور یافته بود توجه شما را به مصاحبه صورت گرفته جلب می نماییم :


 ضمن عرض سلام و خیر مقدم به عنوان اولین سوال از سابقه تحصیلی خودتان بگویید .

ضمن عرض سلام و تقدیر و تشکر از حضرت عالی ، بنده مسعود تمدن فوق لیسانس رشته برق گرایش قدرت می باشم که هم اکنون نیز در مقطع دکترا گرایش قدرت پذیرفته شده ام .


نقطه شروع اختراعات شما کجاست ؟

از سال 1391 ، با تصادفی که کردم . در واقع بعد از این تصادف بود که به فکر اختراع افتادم چون در آن حادثه کمربند بسته بودم آسیبی ندیدیم و این کمربند بستن باعث شد که به فکر اختراع بیفتم و اولین اختراعم هم کمربند هوشمند بود که جرقه ساخت آن به تصادفم برمی گشت .


در دوران تحصیلی چه اختراعاتی داشته اید ؟

به صورت رسمی اختراعات خود را از دوره لیسانس شروع کردم ولی به صورت متمرکز اختراعات اختراعت بنده از زمان کارشناسی ارشد استارت خورد .


اولین اختراع جالب شما چه بود ؟

اولین اختراعی که به عقیده خود بنده جالب و در خور توجه بود سیستم هوشمند کمربند ایمنی با استفاده از سنسور حساس به بدن بود که ایده آن به ذهنم رسید و آن را اختراع کردم .


چه اختراعات دیگری داشته اید ؟

 از دیگر اختراعاتم می توان به دزدگیر ضد سرقت در حالت عادی روشن و خاموش ، دزدگیر کارتی ، دستگاه تقویت استارت ، راهنمای هوشمند ، سیستم فیکس کننده دسته دنده ، قطع کن استارت و سیستم سوخت گیری و درب هوشمند باک اشاره کنم البته بنده حدود سی اختراع انجام دادم که شاخص ترین آنها همین مواردی بود که عرض کردم .


چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در شما یرای اختراع شده است ؟

بنده از کودکی به کارهای اینچنینی علاقمند بودم منتهی به مرور زمان اهداف بزرگتری را برای خود تعریف کردک که برای رسیدن به این اهداف بلند نیازمند اختراعات بزرگتر و قابل توجهتری داشتک و این عامل سبب شد که بیشتر به سمت و سوی اختراع پیش بروم .


چگونه ایده به ذهنتان می رسد ؟

اولین ایده بنده به دوران تصادفم با خودرو شخصی مربوط می شود که به دلیل اینکه کمربند ایمنی نجاتم داد باعث شد تا سیستم هوشمند کمربند ایمنی را اختراع کنم . معمولا وقتی با یک سری مشکلات مواجه میشوم ناخوداگاه فکر اختراعات جدید به سراغم می آید و در واقع اختراعات من بیشتر ریشه در مشکلاتی دارد که با آن مواجه میشوم .


آیا نیازهای جامعه تأثیری در اختراعات شما دارد ؟

 بله ، در واقع اکثر اختراعات من ریشه در نیاز سنجی اولیه داشته که بعد از این نیاز سنجی وسیله مورد نظر خود را تولید کرده ام و بعد آن را ثبت اختراع کردم .


چه تعداد اختراع دارید ؟

تا این لحظه که خدمت شما هستم 30 اختراع را انجام دادم .


به نظر خودتان کدام اختراع کاربردی تر است ؟

 به نظر من اختراعی کاربردی تر است که بتواند نیاز مردم را برآورده سازد و دارای بازار فروش و ارزش افزوده هم باشد و در نهایت بتواند اشتغال زایی هم در سطح جامعه داشته باشد که باین پارامترهایی که عرض کردم دزدگیر کارتی و سیستم تقویت استارت از بقیه کاربردی تر بوده است .


هزینه اختراعات شما چگونه تامین می شود ؟

بیشتر هزینه اختراعاتم از طریق دریافت وام و کمک بلا عوض سازمان بسیج علمی استان تأمین می شود .


آیا اداره خاصی تا کنون از شما حمایت کرده است ؟

بله سازمان بسیج علمی استان ، بنیاد ملی نخبگان و پارک علم و فناوری از سازمان هایی هستند که تا این لحظه حمایت های خوبی کرده اند .

 

کدامیک از طرح هایتان تجاری شده است ؟

دزدگیر ضد سرقت خودرو در حالت روشن و خاموش ، دزدگیر کارتی و دستگاه تقویت استارت خودرو از اختراعاتی هستند که تا این لحظه توانسته ام آنها را تجاری کنم و روانه بازار کنم .


آخرین اختراع شما چه بوده است ؟

 دزدگیر کارتی خودرو آخرین اختراع من بود که البته موفق شدم آن راتجاری کنم .


برای مخترع شدن از کجا باید شروع کرد ؟


به نظر من اولین گام برای مخترع شدن تعریف هدف و سوگیری مناسب نسبت به آن هدف است و البته تأثیر پذیری شخص مخترع نسبت به محیط اطراف خود که از کنار هرچیزی نباید بی تفاوت رد شود چرا که هر مشکلی می تواند نشانه ای برای یک اختراع بزرگ باشد .


در مورد نقش خانواده در اختراعاتتان هم توضیح بفرمایید ؟


خانواده من نقش بسزایی در اختراعات بنده ایفا کرده است . از آنجایی که پدر و مادر باید مشوق فرزندان خود باشند می بایست اگر فرزند خود در مسیر اختراعات ناامید شد دست او را بگیرند و حمایتش کنند که از راه خود دلسرد نشود .


چه انتظاری از دیگران در قبال خود دارید ؟ انتظار داریم که کسانی که در این راه قدم بر می دارند آنها را نامید نکنند و هرجور که می توانند به آنها امید دهند و مشوق آنها باشند .


حرف پایانی شما به مسئولین و افراد مخترع هم سن و سال خودتان چیست ؟

با تلاش و کوشش و امید به خداوند متعال انسان می تواند هر شایدی را به باید تبدیل کند و این شعار باید سرلوحه کار ما قرار گیرد .


 


 


 


 


 


 


نام:
ایمیل:
* نظر: