جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۹:۰۳:۰۱
کد خبر: ۹۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
در راستای تفاهم با مراکز علمی و دانشگاهی صورت گرفت:
جلسه مشترک،جهت همکاری های تخصصی مابین سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس و دانشگاه صنعتی شیراز برگزار شد .



به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس عصر دیروز جلسه هم افزایی مابین سازمان بسیج علمی و دانشگاه صنعتی شیراز برگزار گردید که هدف اصلی این جلسه تقويت و توسعه همكاري ها و فعاليت هاي علمي و ايجاد زمينه مناسب جهت استفاده از منابع انساني و امكانات علمي ،پژوهشي و آموزشي دانشگاه صنعتی شیراز و سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری سپاه فجر استان فارس و در نهایت انعقاد تفاهم نامه پس از طی مراحل مقدماتی بود . 

در این جلسه ابتدا دکتر مقدسی ریاست دانشگاه ضمن خوش آمد گویی در خصوص دیدگاه های خود در رابطه با علم و صنعت بیان داشت : در حال حاضر بیش از800 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 250 نفر در مقطع دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند که تعداد قابل توجهی اختراع نیز توسط دانشجویان ساخته شده است که نمونه آن دستگاه تولید انرژی الکتریکی می باشد که از انرژی اتلافی حرکت خودروها و استفاده از مکانیزم راچت لنگی و زنجیر چرخ، انرژی الکتریکی تولید می نماید و در طراحی و ساخت این دستگاه آقایان دکتر توکل پور صالح (عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه) و مهندس هیبت اله زارع دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مذکور مشارکت داشته اند و روش کار آن بدین صورت است که در نتیجه عبور خودرو از روی آن، قابلیت تولید انرژی الکتریکی به وجود می آید که مقدار انرژی الکتریکی در این روش در خیابانهای پر تردد بسیار قابل توجه بوده و برای روشنایی خیابانها در شب و یا سایر مصارف مناسب است.

دکتر مقدسی در خصوص این طرح افزود : به منظور تجاری سازی دستگاه مذکور نیز مذاکراتی با بعضی شهرداری ها انجام شده که با توجه به عدم تامین هزینه های اولیه اجرای آن متوقف شده است. این در حالی است که دستگاه مذکور قابلیت سرمایه گذاری و سود دهی مناسبی داشته و مخترع نیز از تولید صنعتی آن استقبال می نماید و این اختراع با عنوان "دستگاه تولید انرژی الکتریکی از انرژی اتلافی حرکتی خودروها با استفاده از مکانیزم راچت،لنگی و زنجیر چرخ"به ثبت رسیده است .

دکتر مقدسی در مورد سایر اختراعات خاط نشان کرد : از دیگر اختراعات قابل توجه پمپ هوشمند خورشیدی است که برای پمپاژ آب در مزارع و انتقال آب پمپ شده در ارتفاعات قابل استفاده است ایشان افزود : این طرح کاملاً مکانیکی می باشد که انرژی حرارتی خورشیدی در ابتدا موجب افزایش فشار هوا شده و سپس افزایش این فشار موجب پمپاژ آب در مسیر می گردد. راندمان بالا، هزینه پایین ، آلودگی صوتی بسیار اندک و تولید مقرون به صرفه انرژی از ویژگی های این طرح می باشد. این اختراع با عنوان"پمپ هوشمند خورشیدی استرلینگ دما پایین" به ثبت رسیده است.

سپس دکتر دهقانی ریاست سازمان بسیج علمی فارس به تشریح برنامه های کاربردی سازمان در خصوص حمایت از ایده تا ثروت پرداختند و افزود : بسیج از هر طرح و ایده ای که فناوری داشته باشد حمایت میکند و بصورت بلاعوض تا سقف اعتبارات مصوب و تعریف شده هزینه پرداخت می کند .

دهقان خاطر نشان کرد : سرباز پژوهشگر و استفاده از اساتید در خانه نخبگان بسیج از طرح هایی می باشند که مابین دانشگاه صنعتی شیراز و سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری می تواند مورد پیگیری و تفاهم قرار گیرد.

در این نشست دکتر روزگار معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی نیز به معرفی ساختار دانشگاه پرداختند و اشاره کردند : فرصت بسیار مناسبی در جهت همکاری های دوجانبه فراهم شده است که می بایست پیگیری شود .

در پایان حسین پناهی مسئول مراکز رشد و جانشین سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به فعالیت های مراکز رشد پرداخت و خاطر نشان کرد : این مراکز در حال حاضر در شهرستان های جهرم، کازرون، نی ریز و شیراز راه اندازی شده و عموم  مردم می توانند از تجهیزات موجود در ساخت طرح های دارای دانشی و فناوری استفاده نمایند .


 

نام:
ایمیل:
* نظر: