جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۱:۵۴:۲۱
کد خبر: ۹۰۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
پزوهشگر رشته جامعه شناسی در گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج علمی فارس:
پروژه بررسی شیوع و علل شیوع فرقه‌های نوظهور بین جوانان و خانواده‌ها در استان فارس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج دفاع شد .



به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس فاطمه نیکنام در حاشیه جلسه دفاع از پروژه خود اظهار داشت : علاقه شخصی و گرایش برخی جوانان استان به فرقه های نوظهور از دلایل و انگیزه های بنده برای انجام این پروژه بود .

پژوهشگر رشته جامعه شناسی در خصوص فرقه های نوظهور بیان کرد : فرقه‌های نوظهور جریان‌هایی هستند که با انگیزه پاسخ‌گویی به عطش معنوی، عرفانی بشر جدید به وجود آمده‌اند.  فرقه های جدید با فروکاستن مفهوم دین و زدودن اتوریته الهی آن، جایگزینی خود محوری به جای خدا محوری و فرعی سازی دین نسبت به غایات اومانیستی، بزرگترین ضربه را بر کیفیت تدین وارد کرده‌اند . نیکنام افزود : شریعت گریزی را می‌توان یکی دیگر از آسیب‌های این فرقه‌ها در حوزه اخلاق دانست. به عنوان مثال این فرقه‌ها تلاش می‌کنند آرامش حاصل از یوگا را با آرامش حاصل از نماز در میان پیروان خود جایگزین کنند .


نیکنام خاطر نشان کرد : جنبش­های دینی جدید یک باور دینی یا جنبش اخلاقی، معنوی یا فلسفی نوین است که به بدنه دینی حاکم جامعه تعلق ندارد در واقع می­توان گفت گروه هایی که جدا از فرهنگ مسلط دینی که در آن قرار گرفته­اند عمل می­کنند ولی طرفدارانشان را از میان فرهنگ میزبان جستجو و انتخاب می­کنند.


این پژوهشگر در خصوص علل گرایش برخی افراد جامعه به فرقه های نوظهور بیان داشت : گرایش به فرقه­های نوظهور تابع علل و عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، فردی، خانوادگی، اعتقادی و... است که درجه اهمیت این عوامل و متغیرها در جوامع گوناگون متفاوت است و از اینرو نمی­توانیم نتایج تحقیقات صورت گرفته در سایر کشورها را در کشورمان نیز صادق بدانیم.


فاطمه نیکنام در مورد ضرورت و اهمیت پرداختن به فرقه‌های نوظهور و مخاطراتی که جامعه ایران و بالاخص استان فارس را مورد تهدید قرار می‌دهد تأکید کرد : ضروریست که در ابتدا به شناخت بیشتر این فرقه‌ها بپردازیم و سپس با بررسی بیشتر ویژگی‌ها و عواملی که موجب جذب انسان‌های عصر حاضر به این فرقه‌ها می‌شوند بپردازیم تا نهایتا بتوانیم راهکارهای اجرایی و علمی را در مقابله با این فرق بکار ببریم.


نیکنام در خصوص نقش و جایگاه بسیج و پژوهشگران در مقابله با این فرق نوظهور اظهار داشت : طبیعتا در این میان بسیج به عنوان نهادی انقلابی ، دینی و اجتماعی می‌تواند با کمک به شناخت بیشتر این مکاتب و علل گرایش به آنها و همچنین با بررسی ابعاد نفوذ این مکاتب و بررسی نقشی که در تربیت نسل‌ها برجا می‌گذارد نقش موثری در مقابله با نفوذ بیشتر این ادیان و روشنگری درباره آنها ایفا کند و در واقع می‌تواند به افزایش سطح آگاهی خانواده‌ها و پیشگیری از نفوذ این فرقه‌ها در آینده کمک کند.


در پایان فاطمه نیکنام ضمن اشاره به اینکه مدت یکسال زمان خود را صرف انجام این پروژه کرده است ابراز امیدواری کرد که نتایج و راهکارهای ارائه شده در این پروژه بتواند مورد استفاده سازمان های ذیربط قرار گیرد .

نام:
ایمیل:
* نظر: