جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۳:۱۶:۲۳
کد خبر: ۹۰۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی فارس عنوان کرد
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: امروز صنایع کوچکی 44 درصد اشتغال صنعتی را با 24 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها به خود اختصاص داده‌اند و این اهمیت توجه به صنایع کوچک را برای مسؤولان بخش صنعت بیشتر می‌کند.

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از  خبرگزاری فارس ، شاهپور قنبری عصر امروز پس از بازدید از شهرک صنعتی این شهرستان در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش صنعت قیروکارزین در جمع صنعتگران این شهرستان در دفتر فرماندار قیروکارزین با اشاره به رشد خوب شهرک صنعتی این شهرستان در فاصله زمانی دو سال گذشته، حرکت به سمت صنعت را نیاز ضروری کشور دانست و اظهار داشت: در سراسر کشور ظرفیت‌های منطقه‌ای بدون ارزش‌افزوده از استان و یا کشور خارج‌شده و پس از تبدیل به کالایی دیگر و با ارزش‌افزوده بالاتری به همان منطقه بازمی‌گردد.

وی گفت: در شرایطی که بانک‌ها سودهای 18 تا 21 درصد بدون هیچ‌گونه دردسر بیمه، مالیات، اداره کار و بهداشت، مشکلات کارگری و قوانین دست‌وپاگیر ارائه می‌دهند و هر فرد ماهانه سود خود را برمی‌دارد صنعتگری که سرمایه خود را وارد بخش صنعت کرده‌ کاری جهادی انجام داده است.

وی ادامه داد: امروز صنعتگران کار مقدسی دارند و ضمن ایجاد اشتغال، برای منطقه خود تولید ثروت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس بابیان این‌که در تبلیغات و برنامه‌های سینما و تلویزیون صنعتگران به‌عنوان قشر مرفه و بی‌درد معرفی‌ شده‌اند تصریح کرد: باید توجه داشت کار صنعتی کردن بسیار سخت است و امروز هر سرمایه‌گذار این بخش در حوزه‌های مختلف تأمین مواد اولیه، رقابت و بازاریابی با مشکلات بسیاری روبه‌رو است.

قنبری گفت: امروز ما متولی صنایع کوچک و متوسط هستیم و نزدیک به 95 درصد صنعت کشور و به‌تبع آن استان فارس صنایع کوچک و متوسط است.

این مقام مسؤول افزود: امروز صنایع کوچکی 44 درصد اشتغال صنعتی را با 24 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها به خود اختصاص داده‌اند و این اهمیت توجه به صنایع کوچک را برای مسؤولان بخش صنعت بیشتر می‌کند.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان فارس اضافه کرد: مقام معظم رهبری در سخنان نوروزی و همچنین ماه مبارک رمضان خود بر اهمیت توجه به صنایع کوچک به‌عنوان یکی از سیاست‌های 10 گانه ابلاغی اقتصاد مقاومتی تأکید کردند.

قنبری با بیان این‌که دولت نیز در ستاد اقتصاد مقاومتی یک ستاد فرماندهی را تشکیل داده و برنامه خاصی را برای صنایع کوچک و متوسط تعریف کرده است بیان داشت: صنایع کوچک و متوسط ازنظر تعداد معرفی می‌شوند به‌طوری‌که هر صنعتی زیر 50 نفر، کوچک و تا 150 نفر متوسط قلمداد می‌شود و 95 درصد صنایع را به خود اختصاص داده‌اند.

این مقام مسؤول با اشاره به تلاش‌های دولت برای رونق اقتصادی افزود: در این راستا دولت سیاست طرح رونق اقتصادی یا اقتصاد مقاومتی را دنبال کرد و در این طرح واحدهایی که راکد بوده و مشکل بازار ندارند و تنها مشکل آن‌ها فقط نقدینگی است و همچنین طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی آن‌ها به نزدیک 60 درصد رسیده، با ارائه تسهیلات احیا می‌شوند.

وی اضافه کرد: هرچند تعریف پیشرفت فیزیکی 60 درصد برای ما نیز جای انتقاد دارد به‌طوری‌که در این تعریف ذکر شده، کل ابنیه و ساختمان احداث‌ و قرارداد خط انتقال نیز بسته شده باشد.

قنبری ادامه داد: ازنظر ما این تعریف درستی نیست و اعتراض خود را نیز به ستاد طرح اقتصاد مقاومتی کل کشور اعلام کرده‌ایم اما این روند هنوز ادامه دارد اما باز آن را به گوش مسؤولان امر خواهیم رساند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس با اشاره به روند استفاده از تسهیلات طرح اقتصاد مقاومتی گفت: صنعتگران ابتدا در سایت بهین‌یاب ثبت‌نام می‌کنند و سپس در یک کارگروه کارشناسی طرح‌ها بررسی ‌شده و در ستاد تسهیل رفع موانع تولید مطرح که پس از تصویب به بانک معرفی می‌شوند.

وی بابیان این‌که تا امروز 2 هزار و 966 واحد صنعتی ثبت‌نام کرده‌اند که بیشتر از یک‌هزار و 300 واحد به بانک‌ها معرفی شده‌اند اضافه کرد: تاکنون 96 واحد صنعتی عقد قرارداد کرده و تسهیلاتی در حدود 116 میلیارد تومان دریافت کرده‌اند و این جای تعجب است که در قیروکارزین حتی یک واحد نیز نتوانسته از این تسهیلات استفاده کند.

قنبری بابیان این‌که بهترین آن‌ها برای اعطای تسهیلات در حال حاضر برای بخش صنعت و طرح‌های کشاورزی طرح رونق اقتصادی یا اقتصاد مقاومتی است خاطرنشان کرد: برای طرح‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی با توجه به این‌که ظرفیت قیروکارزین کشاورزی بوده و ضرورت احداث واحدهای صنایع تبدیلی برای نگه‌داشت ارزش‌افزوده همین محصولات در این شهرستان به‌خوبی احساس می‌شود، تسهیلاتی با پنج درصد سود بانکی کمتر از تسهیلات صنعتی ارائه می‌شود.

‌مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس ادامه داد: باید به این موضوع دقت کنیم که اگر کسی می‌خواهد طرح صنایع تبدیلی انجام دهد از جهاد کشاورزی پروانه تأسیس بگیرد چراکه تسهیلات بانکی با پنج درصد سود کمتر نسبت به تسهیلات صنعتی پرداخت می‌شود.

وی با بابیان این‌که در بحث تکمیل معابر راه‌سازی و آسفالت ورودی شهرک صنعتی قیروکارزین همین‌جا قول داده و به‌زودی انجام می‌دهیم بیان داشت: صنعتگران باید توجه داشته باشند که استفاده از شهرک‌های صنعتی مزایایی مانند وجود زیرساخت‌های مهم آب، برق، گاز و تلفن را به همراه دارد ضمن این‌که طبق قانون صنایعی که در مناطق کمتر توسعه‌یافته و در داخل شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کنند تا 13 سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

قنبری با اشاره به این‌که بحث‌های نرم‌افزاری را در شرکت دنبال کرده و به صنایع کوچک و متوسط خدمات مشاوره‌ای در قالب کلینیک صنعتی و مراکز خدمات کسب‌وکار ارائه می‌دهیم افزود: این مراکز در سه منطقه این استان شامل لار، شیراز و آباده به مرکزیت راه‌اندازی شده‌اند که در این مراکز مشاوران خدمات فنی مهندسی مستقرند و خدمات مشاوره‌ای در زمینه تأمین مواد اولیه، ذخیره انرژی، بازار، آر اند دی، بهره‌وری و ارتقای مهارت ارائه می‌دهند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس ادامه داد: این قول را می‌دهیم که یک کلینیک سیار یک‌روزه در قیروکارزین برپا کنیم تا در زمینه‌های موردنیاز به صنعتگران مشاوره ارائه دهد.

وی با انتقاد از نگاه بانک‌ها به صنعت گفت: نگاه بانک‌ها به‌جای حمایتی بودن بنگاهی بوده و به دنبال سود خود هستند و این معنای مشارکت نیست که تنها در سود شریک بوده و در ضرر شریک نباشند.

این مقام مسؤول در تشریح و معرفی فعالیت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بیان داشت: این صندوق در ارائه خدمات خود نسبت به بانک‌ها خدمات سهل‌تر و ارزان‌تری را ارائه می‌کند که یکی از این خدمات ارائه وثیقه برای اخذ تسهیلات بانکی بوده و با پذیرفتن قراردادهای حق انتفاع، ضمانت‌نامه صادر و به بانک‌هایی که سند محل را قبول ندارند ارائه می‌دهد و همچنین هزینه صدور ضمانت‌نامه نیز کمتر از یک درصد است.

قنبری ادامه داد: در زمینه صدور ضمانت‌نامه خرید مواد اولیه در زمان نداشتن نقدینگی، ضمانت‌نامه‌های گمرکی و ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه، خدماتی با یک‌پنجم کارمزدی که بانک‌ها دریافت می‌کنند ارائه می‌دهد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس بابیان این‌که مباحثی در راستای ارتقای مهارت در شهرک‌های صنعتی را دنبال می‌کنیم اضافه کرد: منابع انسانی بالاترین سرمایه یک بنگاه اقتصادی است و گاهی واحدهای صنعتی از عدم مهارت و تخصص کارکنان شاغل در واحد خود گلایه دارند.

وی ادامه داد: در این راستا شهرک‌های صنعتی سیاست آموزش‌های رایگان و یا با هزینه بسیار کم از قبیل مهارت‌های کارآفرینی و ارتقای مهارت تخصصی نیاز هر صنعت را ارائه می‌دهد.

این مقام مسؤول گفت: اگر صنعتگران نیاز دارند نیرویی تخصص خاصی ببیند آن را به‌طور مکتوب اعلام کنند تا پیگیری و رسیدگی شود و دوره‌های مربوطه را برگزار کنیم.

قنبری در پایان از انعقاد تفاهم‌نامه بیمه‌ای خبر داد و افزود: تفاهم‌نامه خوبی با بیمه منتقد شده تا ازنظر هزینه نسبت به بیمه‌های خارج از تفاهم‌نامه هزینه‌های کمتری پرداخت شود و شامل انواع بیمه‌های موردنظر واحدهای صنعتی در فرایند احداث و تولید بوده و صنعتگران می‌توانند از آن استفاده کنند

نام:
ایمیل:
* نظر: