جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۲:۴۶:۵۹
کد خبر: ۹۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
گفتگو با مخترع جوان شیرازی
سجاد جوانی ۱۹ ساله شیرازی است که برای هدفش موهای سرش را تراشید؛ بارها به مرحله کشوری جشنواره خوارزمی راه پیدا کرده است و چندین مقام استانی دارد.



به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل سایت موج ما ، خبرنگار این پایگاه خبری  به سراغ یکی از جوانان نخبه شیرازی رفته است که تا روز قبل از کنکور در آزمایشگاه مشغول فعالیت بوده و کنکورش را آن طور که باید نداده است.

س: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

ج: سجاد حسن زاده متولد ۱۳۷۶ ساکن شیراز

س: از چه زمانی جرقه اختراع و اکتشافات در شما شکل گرفت؟

ج: علاقه داشتم، دیدم جشنواره ای به نام خوارزمی هست و با همت خانواده وارد آن شدم و تا کنون موفق به کسب ۵ مقام استانی شدم که نمیدانم کم لطفی بود یا نه که متاسفانه تاکنون موفق به کسب مقام کشوری نشده ام.

س: شما در چه موضوغاتی موفق به کسب مقام شده اید؟

ج: تا کنون در موضوعات مختلفی از جمله شیمی، نانو،الکترونیک، فیزیک (نور و اپتیک) توانسته ام کسب مقام کنم.

س: مکان آزمایش و خطا شما در کجا و با چند نفر تشکیل می شود؟

ج: جهت انجام آزمایش ها در دو پژوهش سرا و کانون کار آفرینان خوارزمی کار می کنیم و تعداد افراد که بتوان تیمی با آنها شکل داذ متغیر می باشد.

س: پژوهش سرا چقدر توانست کمک کند؟

پژوهش سرا از لحاظ علمی واقعا کمک کرد و توانست به خوب یه درخواست هایمان جواب دهد که در یکی از ان موارد می توان به مبحث نانو اشاره کرد که سه سال کار ج: بی وقفه انجام دادیم.

س: از اختراعاتی که داشته اید برایمان بگویید؟

ج ۱: چشم بند سیستم خورشیدی: بر روی چشم قرار میگیرد و به موبایل متصل می شود و هنگامی که شما می خواهید از خواب بیدار شوید بدون کوچکترین صدایی نور خورشید را برای چشم شما شبیه سازی می کند و چون پلاریزه شده است به چشمان آسیب نمی رساند.

این عمل باعث می شود افرادی که بر اثر سروصدا بد خواب می شوند با این وسیله که کوچکترین صدایی ندارد بتوانند به آرامی از خواب بیدار شوند چرا که نور ساطع شده از دستگاه رنگ آبی دارد که با گذشتن از پلک به رنگ سفید در می آید.

س: خود شما از این چشم بند استفاده کرده اید؟

ج: بله کارش خیلی عالی است؛ تاییدیه پزشکی هم دارد.

س: نرم افزار خاصی دارد؟

ج: بله خودم آن را برنامه نویسی کردم و کلا طراحی و ساخت با خودم بود.

ج ۲: سلول های ذخیره هیدروژن: به عنوان دومین اختراع ام است که از سری صفحات تشکیل شده اند که بر روی هم قرار می گیرند و قفل می شوند؛ لذا تنش‌های عرضی طولی و برشی را از بین می برند و باعث می شود که بتواند مجموعه این صفحات هیدروژن را بصورت مایع ذخیره کند و چون صفحه ای هست قابلیت افزایش حجم را هم دارد و نمونه اولیه آن هم ساخته شده است.

ج ۳: دستگاه آزمایش خون: دستگاه قابل حملی است که با قیمت به مراتب پایین تر از نمونه های انحصاری آمریکایی و آلمانی آن در ایران ساخته شد و آزمایش های بیلی روبین، کراتین، اوره و پتاسیوم را می توان با آن اندازه گیری کرد و همان لحظه و بدون وقفه کالیبرازاسیون جواب می دهد.

س: دستگاه‌هایتان را صنعتی هم کرده اید؟

ج: خیر قبلا مقام جشنواره(خوارزمی) برایم مهم بود ولی الان خیر.  بخاطر همین هم بود که دستگاه میساختم که نوآوری در آن باشد و محصول جدیدی باشد و دنبال صنعتی کردن نبودم.

س: برنامه هایی که در شبکه های موبایلی گذاشتید چه بودند؟

ج: دزدگیر هنگام قطع شارژر، نورسنج، کمک یار بازی جدول مدرن

س: خانواده نظرشان راجع به کارهای شما چیست؟

ج: خانوتده وقتی می دید خیلی پیگیر کار هستم و حمایتی از سوی ارگان های دولتی نمی شود مخالف می کردند ولی این نکته را همچنان قبول دارند که هر کس باید به دنبال علاقه اش برود لذا پشتیبانی آن ها باعث شد به اینجا برسم و هر کسی از دید خودش می سنجد که زندگی چگونه است.

س: نمرات مدرسه تان خوب است؟

ج: معدل ام تا سال سوم دبیرستان زیر ۱۸/۵۰ نیامده است.

س: چقدر نمره و درس‌های مدارس را با موفقیت آدم‌ها متناسب می دانید؟

س: به نظرم پنجاه، پنجاه است و خیلی‌ها هستند خلاقیت بالایی دارند ولی درس‌شان خوب نیست و خیلی ها هم برعکس هستند که درس‌شان خوب است ولی خلاقیتی ندارند لذا فرادی هم هستند که توانستند تعادل ایجاد کنند و کارهایی که می کنند در زمینه دروسی است که می خوانند.

س: شما جزو کدام گروه محسوب می شوید؟

ج: به نظرم توانسته ام تعادل را برقرار کنم، لذا توجه داشته باشید عکسی که در کتاب سال چهارم شیمی از سلول های هیدروژنی سوختنی کشیده شده اشتباه است و این را متذکر شدم.

س: غیر از درس و اختراع چه کار می کنید؟

ج: برنامه نویسی، طراحی سایت، لوله کشی، برق کاری را یاد گرفته ام  و همواره ورزش و تفریح را در برنامه‌هایم قرار دادم زیرا باعث می شود آدم روی پای خودش زندگی کند.

س: چطور به فکر ساخت دستگاه‌هایتان افتادید؟

ج: لطف خدا و پشتیبانی خانواده و دو استاد عزیز و بزرگوارم آقایان کمانه و سید مجدالدین انوار که خیلی کمک کردند و درس اول خلاقیت و اینکه چطور دستگاه سرپا شود را این دو استاد به من آموختند.

س: به عنوان سؤال آخر نظرتان را راجع به کلمات زیر بیان کنید؟

خواب: پیچیده ترین مکانیزم بدن

خوارزمی: اتفاقات تلخ

ایران: وطن همیشه پاینده

موفقیت: راه پر پیچ و خم

ثروت: علم و دانش

نام:
ایمیل:
* نظر: