جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۳:۴۲:۲۲
کد خبر: ۹۰۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
مصاحبه :
به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری با توجه به بیانات مقام معظم رهبری ( مد ظله ) و با توجه به شرایط خاص کشور در این برهه زمانی اهمیت علم و فناوری و نوآوری بر هیچ کس پوشیده نیست تا جایی که رهبر فرزانه انقلاب ( مد ظله ) در خصوص علم و نوآوری می فرمایند :

تولید علم ، فقط انتقال علم نیست ؛ نوآوری علمی در درجه اوّلِ اهمیت است. این را من از این جهت می‏گویم که باید یک فرهنگ بشود. این نو اندیشی، فقط مخصوص اساتید نیست ؛ مخاطب آن، دانشجویان و کلّ محیط علمی هم است. البته برای نوآوری علمی - که در فرهنگ معارف اسلامی از آن به اجتهاد تعبیر می‏شود - دو چیز لازم است : یکی قدرت علمی و دیگری جرأت علمی. البته قدرت علمی چیز مهمی است. هوش وافر، ذخیره علمی لازم و مجاهدت فراوان برای فراگیری، از عواملی است که برای به دست آمدن قدرت علمی، لازم است؛ اما این کافی نیست. ای بسا کسانی که از قدرت علمی هم برخوردارند ، اما ذخیره انباشته علمی آنها هیچ جا کاربُرد ندارد؛ کاروان علم را جلو نمی ‏برد و یک ملت را از لحاظ علمی به اعتلاء نمی‏رساند. بنابراین جرأت علمی لازم است.... اگر بخواهید از لحاظ علمی پیش بروید، باید جرأت نوآوری داشته باشید. استاد و دانشجو باید از قید و زنجیره جزمیگری تعریفهای علمی القاء شده و دائمی دانستن آنها خلاص شوند. 

در همین راستا خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری مصاحبه ای با آقای پیمان فلاحتی یکی از برترین مخترعین و مبتکرین بسیجی و نفر برتر فیزیک هسته ای کشور در سال 93 که اختراعات زیادی را ثبت کرده است انجام داده است که برای آشنایی بیشتر با این مخترع جوان نی ریزی توجه شما را به مصاحبه صورت گرفته جلب می نماییم :

ضمن عرض سلام و خیر مقدم به عنوان اولین سوال از سابقه تحصیلی خودتان بگویید .

از سال 1380 مشغول به تحصیل شدم در دوران تحصیل غالبا درس خوبی نداشتم ولی از اول راهنمایی تا کنون رتبه اول کلاس و دانشگاه بودم . همچنین در این سالهای اخیر حائز رتبه یک کنکور کاردانی به کارشناسی رشته مهندسی عمران و همچنین مدال طلای المپیاد فیزیک هسته ای اسیادر اندونزی و مدال نقره جهاندر المپیاد ابوظبی امارات شدم .

در حال حاضر هم دانشجوی دانشگاه باهنر شیراز می باشم

 

نقطه شروع اختراعات شما کجاست ؟

شروع اختراعات بنده مربوط به دوره ای آشنایی با دکتر جاویدان (دانشجوی دکترای رشته پلاسما در دانشگاه sp مجارستان) بوده که با راهنمایی ایشان استارت کار خورده شد .

 

در دوران تحصیلی چه اختراعاتی داشته اید ؟

غالبا اختراعات بنده در زمینه نظامی است ولی به دلیل رعایت برخی مسایل تا زمانی که اجازه ذکر اختراعات نهایی نشود از ذکر آنها معذورم .

 

اولین اختراع جالب شما چه بود ؟

اولین اختراع بنده تیلر دستی صنعتی در کشاورزی بود که بسیاری از شخم زنی های کشاورزی را تسهیل می بخشد .

 

چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در شما یرای اختراع شده است ؟

زمینه خود باوری و یاد شهدا وحس دلسوزی برای کشورم حس علاقه ای که در خصوص فعالیت در زمینه های علمی داشته است .

البته عرض کنم بخشی از انگیزه من هم مربوط به مسائل مادی می شود

 

چگونه ایده به ذهنتان می رسد ؟

برخی ایده در ماوراء که دیده می شوند شروع شده و برخی با لمس کمبودها در زمینه های اجتماعی و نظامی

 

آیا نیازهای جامعه تأثیری در اختراعات شما دارد ؟

 بلی اساسا یک فرد مخترع را یک هنرمند باید نامید و هن او برطرف کردن نیازهای جامعه هست . با توجه با اینکه امروزه جنگ نرم مطرح است و شاخص جنگ نرم جنگ علم است بنابراین باید کوشید تا در این علم پیروز شد .

 

چه تعداد اختراع دارید ؟

68بنده تا این لحظه ثبت اختراع داشته ام که بسیاری از آنها جنبه های اجتماعی و مهندسی داشته است که باعث تقویت روحیه خود باوری در بنده شده است .

به نظر خودتان کدام اختراع کاربردی تر است ؟

البته اکثر طرحها چون در راستای برطرف کردن نیازهاست کاربردی است ولیکن از همه مهمتر طرح های نظامی می باشد .

 

هزینه اختراعات شما چگونه تامین می شود ؟

برخی از اختراعاتم که جنبه اجتماعی داشته از طریق بنیاد ملی نخبگان و البته بخش اعظمی توسط شخص خودم . دیگر اختراعاتم هم که مربوط به دیگر سازمان ها بوده است توسط آن سازمان ها تأمین شده است .

 

آیا اداره خاصی تا کنون از شما حمایت کرده است ؟

بله . اکثرحمایت بنده از سوی سپاه پاسداران انقاب اسلامی و بنیاد نخبگان و وزارت نفت بوه است اما به لحاظ مالی و مادی هیچگونه حمایت آنچنانی از بنده نشده است.

 

کدامیک از طرح هایتان تجاری شده است ؟

بیشتر طرح های بنده از سوی سازمان های ذیربط تجاری سازی شده است که البته به دلیل برخی مسائل از بازگویی نام طرح ها معذورم .

 

برای مخترع شدن از کجا باید شروع کرد ؟

احساس تکلیف باید اولین باور باشد ثانیا برای موفق شدن باید سعی کرد شاخص شد و این شاخص شدن می تواند با مشاوره با افراد علمی مختلف در زمینه ایده ای که به ذهنتان می رسد باشد و ثالثا پیگیری موضوع مورد نظر .

در مورد نقش خانواده در اختراعاتتان هم توضیح بفرمایید ؟

بیشتر نقش تشویقی و حمایتی را بر عهده داشته اند که سبب افزایش روحیه خود باوری در من شد .

 

چه انتظاری از دیگران در قبال خود دارید ؟

گاهی اوقات برخی افراد رامی بینیم که از فعالیت بنده در جمهوری اسلامی ناراحت می شوند انتظار بنده این است که وقتی شخصی در جهان و آسیا و کشور مقام می آورد کمترین افتخار برای او این است که که بنده هموطن او هستم و حداقل انتظارم رعایت احترام ایشان در قبال همه زحمت کشان عرصه علمی کشور مقدس ایران است .

 

 

حرف پایانی شما به مسئولین و افراد مخترع هم سن و سال خودتان چیست ؟

حرف بنده این است که مسئولین محترم از لحاظ مادی و مالی بنده را حمایت کنند چرا که به لحاظ مالی هیچگونه حمایتی از بنده نشده است وبشدت در تنگنای مالی می باشم و لیکن از حمایت بی شائبه همه عزیزان تشکر میکنم .

در پایان به همه جوانان می گویم که کافی است انسان در مسیر قرار بگیرد که در این صورت خدا راه را برای انسان باز میکند و در این راستا اولین گام تقویت ایمان است چرا که ایمان و احساس مسئولیت را زیاد کرده و این احساس مسولیت باعث شروع فعالیتها و همچنین برطرف کردن نیازها می شود بنده در اوج محرومیت بودم و با حداقل و حداکثرها ساخته ام و این یک توصیه به همه جوانان هم سن و سال خودم است که زود خسته نشوند .

نام:
ایمیل:
* نظر: