جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۸:۱۲:۳۵
کد خبر: ۹۱۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
مشاور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران :
در صورت تصویب لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی، درآمد پایدار برای شهرک‌های صنعتی واگذارشده از طریق اختصاص بخشی از درآمد حاصل از مالیات ارزش‌افزوده واحدهای صنعتی تأمین می‌شود.

 به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس  به نقل از خبرگزاری فارس ، مشاور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در نشست مشترکی که با حضور مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان و همچنین نمایندگان منتخب شرکت‌های خدماتی شهرک‌های صنعتی این استان‌ها در شیراز برگزار و در مورد بررسی مسائل و چالش‌های قانون نحوه واگذاری اداره امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی و نیز آیین‌نامه‌ها و اساسنامه این واگذاری‌ها بحث و تبادل‌نظر شد، با اشاره به واگذاری 240 شهرک صنعتی در کشور در قالب قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌های صنعتی به صاحبان صنایع، اظهار داشت: کم کردن تصدی‌گری دولت و تحقق اصل 44 اصلی‌ترین هدف واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی به صنعتگران است.

علی‌نقی قدس بابیان اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به دنبال عارضه‌یابی و رفع موانع و مشکلات این قانون است گفت: باید با استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای اصلاح برخی اشکالات، بستر مناسب برای اداره بهتر شهرک‌های صنعتی واگذارشده به شرکت‌های خدماتی برداشت.

وی تصریح کرد: در این زمینه در مرحله نخست کارگروه‌هایی در هر استان با حضور شرکت‌های خدماتی برگزار شد که پس از جمع‌بندی چالش‌ها و مشکلات و انتخاب یک نماینده در هر استان، مسائل مربوط در کارگروه‌های منطقه‌ای با حضور نمایندگان استان‌ها و مدیران عامل بررسی و پس از جمع‌بندی نهایی، موارد در هیأت‌مدیره سازمان طرح و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

مشاور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: در سطح کشور، 6 کارگروه تشکیل و نظرات و دیدگاه‌ها جمع‌بندی خواهد شد.

وی از بررسی لایحه اصلاح برخی موارد این قانون در قالب برنامه ششم توسعه با هدف حمایت بیشتر از شرکت‌های خدماتی اداره‌کننده شهرک‌های صنعتی واگذارشده خبر داد و گفت: یکی از موارد مهم در این زمینه اختصاص بخشی از درآمدهای حاصل از مالیات ارزش‌افزوده واحدهای صنعتی به شهرک‌های صنعتی است که در صورت تصویب این قانون، اداره امور شهرک‌های صنعتی به نحو مناسبی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در این لایحه پیش‌بینی‌شده بین 30 تا 40 درصد از درآمدهای حاصل از مالیات ارزش‌افزوده واحدهای صنعتی به شهرک‌های صنعتی اختصاص یابد که در این زمینه نمایندگان مجلس با تصویب این لایحه، نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده در حمایت از بخش صنعت بر عهده دارند.

قدس همچنین مهم‌ترین چالش هیات‌مدیره‌های شرکت خدماتی که شهرک‌های صنعتی به آن‌ها واگذار شده است را ناآشنایی آن‌ها با قوانین و مقررات بیان کرد و خواستار ارائه آموزش به آن‌ها در این حوزه شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز از واگذاری 14 شهرک و ناحیه صنعتی در این استان به بخش خصوصی خبر داد و افزود: فارس جزو استان‌های پیشتاز کشور محسوب می‌شود.

شاهپور قنبری افزود: بر اساس آیین‌نامه، شهرک‌های صنعتی که بیش از 50 درصد از اراضی آن‌ها واگذارشده یا دارای بیش از 15 واحد بهره‌بردار باشد، مشمول واگذاری خواهد بود.

وی با اشاره به اهتمام جدی در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای حمایت از شرکت‌های خدماتی که اداره امور شهرک‌های صنعتی واگذارشده را بر عهده دارند تصریح کرد: در این زمینه تلاش گسترده‌ای در حال انجام است تا با برطرف شدن نواقص قانونی، ظرفیت‌ها و مشوق‌های بیشتری برای بخش خصوصی ایجاد شود.

قنبری بر کارآمد شدن شرکت‌های خدماتی از طریق ارائه آموزش‌های تخصصی به آن‌ها تأکید کرد و گفت: در این زمینه شرکت شهرک‌های صنعتی نیز حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی همچنین اختصاص بخشی از درآمد حاصل از مالیات ارزش‌افزوده واحدهای صنعتی به شهرک‌های صنعتی را گامی مهم در زمینه استقلال مالی و تأمین منابع مالی شرکت‌های خدماتی اعلام کرد و ادامه داد: امیدواریم این لایحه با رأی بالای نمایندگان مردم در مجلس به تصویب برسد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: پنج شهرک و ناحیه صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد به‌ بخش خصوصی واگذار شده  است.

سهراب بنام افزود: عدم تأمین منابع مالی برای شرکت‌های خدماتی به‌ویژه در استان‌های کوچک که دارای واحدهای صنعتی کمتری هستند مهم‌ترین چالش در این زمینه است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی بوشهر نیز از واگذاری چهار شهرک صنعتی در این استان به صاحبان صنایع خبر داد و بیان کرد: تداوم فعالیت شرکت‌های خدماتی منوط به مشارکت واحدهای صنعتی مستقر و همکاری مناسب آن‌ها در پرداخت حق شارژ است.

سیدمهدی صفوی افزود: امیدواریم با پیگیری‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و حمایت‌های نمایندگان مجلس با رفع موانع و مشکلات موجود شاهد ارتقای سطح کمی و کیفی ارائه خدمات به صنعتگران باشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری نیز از واگذاری پنج شهرک صنعتی به شرکت‌های خدماتی خبر داد و گفت: سه شهرک صنعتی دیگر نیز تا پایان سال واگذار خواهد شد.

علیرضا شفیع‌زاده درآمد کم شرکت‌های خدماتی را از مهم‌ترین چالش‌های آنان در اداره امور شهرک‌های صنعتی واگذارشده اعلام کرد و اظهار داشت: امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی حمایت‌های مناسبی از این شرکت‌ها بشود.

عضو هیأت‌مدیره و معاون پشتیبانی شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان نیز با اشاره به واگذاری امور 11 شهرک صنعتی در این استان به بخش خصوصی گفت: نبود فرهنگ‌سازی مناسب بین صنعتگران، اداره امور توسط شرکت‌های خدماتی را با مشکل مواجه کرده است.

بهرام گلناریان، بابیان اینکه مشارکت صنعتگران و همکاری آن‌ها با شرکت‌های خدماتی در خوزستان ضعیف است اضافه کرد: این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب است تا بستر مناسب تعامل و همکاری شکل گیرد.

وی همچنین خواستار تغییر و اصلاح برخی قوانین مربوط به واگذاری‌ها شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: