گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۹۱۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
به همت سازمان بسیج رسانه فارس برگزار شد:
به همت سازمان بسیج رسانه فارس، سلسله جلسات نقد تخصصی رسانه های استان فارس با ماهنامه سیاسی اجتماعی صدای مردم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج رسانه فارس؛ سازمان بسیج رسانه فارس با هدف ارتقاء سطح کیفی نشریات مکتوب و مجازی استان، جلسات نقد و ارزیابی تخصصی رسانه ها را با حضور فعالین عرصه رسانه و اعضای هیئت تحریره این نشریات برگزار می کند.

در نخستین جلسه از سلسله جلسات ارزیابی رسانه ها و مطبوعات استان، بعد از ظهر شنبه 20 شهریور ماه جلسه نقد و بررسی ماهنامه سیاسی اجتماعی صدای مردم با حضور مسئولان سازمان بسیج رسانه فارس، تنی چند از خبرنگاران، سردبیران و مدیران مسئول رسانه های استان و اعضای هیئت تحریریه ماهنامه صدای مردم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رئیس سازمان بسیج رسانه فارس ضمن خوشامدگویی به حضار و مهمانان محترم گفت: یکی از اولویت های مهم سازمان بسیج رسانه، راه اندازی کارگاه های تخصصی نقد و افزایش ظرفیت انتقاد پذیری در بین اصحاب رسانه بوده است. امیری نژاد در ادامه افزود: واقعیت آن است که اصحاب رسانه همیشه به عنوان منتقدان و مطالبه گران در محافل و جلساتِ مسئولین و دولتمردان شرکت کرده و به عنوان نماینده مردم مطالبات آنان را عنوان می کنند، اما همیشه این دغدغه مطرح بوده که چه زمانی میرسد که ما بتوانیم در فضایی منطقی و صمیمی خودمان را نقد کنیم و در معرض آراء دیگران قرار دهیم.

وی همچنین تصریح کرد: البته این نوع جلسات نقد درونی بعضا در برخی ارگان ها و سازمان ها به صورت پراکنده برگزار شده است اما اینکه جلساتی باشد که در آن به صورت مداوم و مستمر، رسانه ها حول موضوع نقد زیر ذره بین قرار گیرند تا به حال سابقه نداشته است.

در ادامه این جلسه محمد جهان بخش مدیرمسئول ماهنامه صدای مردم پس از معرفی اعضای هئیت تحریریه حاضر در جلسه، توضیحاتی پیرامون نوع شکل گیری و کیفیت کاری فعلی ماهنامه صدای مردم ارائه داد.

در ادامه، محمد علی پشوتن سردبیر خبرگزاری ایسنای استان به عنوان نخستین منتقد به بیان نظرات خود پرداخت.

برگزاری نشست تخصصی نقد ماهنامه صدای مردم

وی انتقادات خود را با ذکر دو رویکرد مثبت از ماهنامه صدای مردم آغاز کرد و گفت: طراحی این ماهنامه و کار کردن عکس به صورت کامل در صفحه اول، جذابیت نشریه را افزایش داده است. همچنین اینکه اکثر مطالب شما تولیدی است نشان از برنامه ریزی شما برای وزانت محتوایی نشریه دارد.

این فعال رسانه ای در ادامه به توزیع این ماهنامه اشاره کرد و گفت: شبکه توزیعی ماهنامه صدای مردم ضعیف است چرا که من به عنوان یک فعال رسانه ای تا چند روز اخیر ماهنامه شما را ندیده بودم و این یک ضعف است.

پشوتن گفت: یادداشت در نشریه شما زیاد دیده می شود و واقعیت این است که یادداشت هر چقدر که خوب و کارشناسی باشد بالاخره دیدگاه انفرادی است، چه بهتر که ماهنامه به سمت گزارش و مصاحبه بیشتر و بهتر سوق پیدا کند.

وی افزود: اینکه شما در هر شماره یک موضوع را به عنوان پرونده ویژه معرفی می کنید یک نقطه مثبت است اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که پرونده یعنی بررسی یک موضوع از طریق ارائه دیدگاه های مختلف؛ اما آنچه که من در نشریه شما دیدم این بوده که موضوع را از یک نقطه نظر مورد بررسی قرار داده اید.

این فعال رسانه ای همچنین فعالیت اقتصادی برای تداوم و استقلال نشریات را از عوامل بسیار مهم و حیاتی دانست و گفت: اگر می خواهید به جایی و کسی وابسته نشوید و حریت خود را حفظ کنید باید منبع درآمد مستقل هم برای کار خود ایجاد کنید.

سردبیر ایسنا گفت: قطع ماهنامه قائدتاً باید مجله باشد و نه روزنامه، البته بنده به مشکلات و هزینه بر بودن این قطع واقفم اما اعتقاد دارم ماهنامه ها باید به سمت قطع مجله حرکت کنند.

پشوتن در نهایت اشاره ای به انتخاب تیترهای صدای مردم نمود و گفت: آنگونه که متوجه شدم شما علاقه زیادی به انتخاب تیترهای تک کلمه ای و دو کلمه ای دارید اما این را بدانید که انتخاب این سبک تیترها گاهی اوقات نمی تواند منظور شما را آنگونه که می خواهید به مخاطب منتقل کند.

منتقد دوم این جلسه، سرپرست استانی خبرگزاری مهر بود؛ وی ضمن بررسی ویژگی های صدای مردم گفت: یکی از نکات مهم صدای مردم این است که نشریه از یک الگوی خاص پیروی می کند و مخاطب هنگام بررسی صدای مردم پس از گذشت بازه زمانی مشخص، احساس گیجی و سردرگمی نمی کند.

برگزاری نشست تخصصی نقد ماهنامه صدای مردم

فتحی گفت: نقطه مثبت بعدی تولید محتوای صدای مردم است؛ اینکه شما مطالب کپی پیستی ندارید بسیار نکته مهم و ارزنده ای است. همچنین نقطه مثبت دیگری که در صدای مردم دیدم گزارش هایی بوده است که از شخص کار کرده اید، به نظرم نیاز است که گزارش از شخص های خود را افزایش دهید و بیشتر کنید.

سرپرست استانی خبرگزاری مهر با اشاره به گفتگوهای تفصیلی در صدای مردم گفت: انتظار از گفتگوهای تفصیلی این است که این مصاحبه ها وارد لایه های عمیق تر شده و چالشی تر باشند؛ یعنی مصاحبه کننده با طرح سوالات پی در پی فرد مصاحبه شونده را به چالش بکشد.

فتحی افزود: حوزه توزیع صدای مردم 5 استان جنوبی کشور است و انتظار میرود که مطالب استانی شما بیش از مطالب ملی و کشوری باشد؛ به نظرم بومی نگری و منطقه نگری در این ماهنامه باید تقویت شود.

این فعال رسانه گفت: آنگونه که بنده متوجه شدم حیطه موضوعی ماهنامه شما مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است، اما آنچه که دیده می شود این است که عنصر نگاه سیاسی در نشریه شما به شدت در حال بولد شدن است، پیشنهاد من است که حوزه اجتماعی و فرهنگی خود را تقویت کنید.

وی گفت: ما هیچ نشریه بی طرفی نداریم اما سعی نشریات حرفه ای بر این است که ظاهر بی طرفانه بگیرند. سعی کنید ویترین نشریه جهت گیری خاص سیاسی نداشته باشد چرا که اصل جهت گیری در محتواست. شما همان انتقادات را با لباس بی طرفانه به مخاطبان عرضه کنید تا بیشترین تعداد از مخاطبین را بتوانید پوشش دهید.

فتحی در پایان با اشاره به تیترهای نشریه صدای مردم گفت: شما در انتخاب تیترهای خود بیشتر سراغ تیترهای مینی مال(تک کلمه ای و دو کلمه ای) رفته اید، اما نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که تیتر معمولاً باید یک ضرب آهنگ و ریتم خاص داشه باشد، تیتر باید نوا داشته باشد که تیترهای مینی مال از این خاصیت بی بهره است.

مننتقد سوم سرکار خانم موسوی از هفته نامه شهر سبز بود؛ وی گفت: واقعیت این است که نشریه مخاطب خاص دارد و باید برای عام شدن نشریه باید  بیشتر تلاش کرد.

موسوی با اشاره به اینکه صدای مردم بیشتر به ارائه نقد پرداخته و از بیان راهکارها و پیشنهادات اعراض کرده گفت: اگر ما از فلان موضوع انتقاد می کنیم باید به این سوال هم پاسخ دهیم که خب اگر این بد است پس راه درست چیست؟

وی در پایان گفت: شاید به این دلیل که بیشتر اعضای هیئت تحریریه این ماهنامه دانشجویان هستند، نشریه تا حدی مشابهت زیادی با نشریات دانشجویی دارد.

در پایان جلسه مدیرمسئول صدای مردم توضیحاتی پیرامون انتقادات عنوان شده در جلسه مطرح نمود و از تمامی حضار و اساتید تشکر و قدردانی نمود.

نام:
ایمیل:
* نظر: