جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۸:۱۷:۳۴
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۹۱۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱
یک سال از فاجعه غمبار منا می‌گذرد، فاجعه‌ای دردناک و تأسف‌برانگیز، فاجعه‌ای که در حرم امن الهی رخ داد، مگر نه که خداوند خانه‌اش را مکانی امن برای زائرانش معرفی کرده است؟ ولی این مکان امن به دلیل بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی آل سعود که خود را خادم حرمین شریفین می‌داند برای زائران خانه خدا ناامن شد که هزاران نفر از آنان از کشورهای مختلف مهاجر الی الله شدند و مظلومانه در حریم دوست تا ملکوت اعلی پر کشیدند.
به گزارش بسیج مهندسین فارس  به نقل ازشیرازه،یک سال از فاجعه تلخ و ناگوار منا می‌گذرد، ولی مقامات کشورهای اسلامی در برابر دلارهای سبز نفتی که آل سعود به آن‌ها داد سکوت کردند و از حقوق مسلم زائرانشان چشم‌پوشی کردند و باعث شدند سرخی خون آن زائران مظلوم کم رنک بشود.

سرزمینی که متعلق به هیچ دولتی نیست

حجت‌الاسلام حسین ملک مکان در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: فاجعه منا و همچنین سقوط جرثقیل در سال گذشته که منجر به شهادت تعداد زیادی از زائران خانه خدا شد، اولین حادثه تلخ مناسک حج در کشور عربستان نبود چراکه در سال‌های مختلف و در مناسک حج نیز اتفاقات ناگواری همچون آتش‌سوزی در خیمه‌ها و خفه شدن زائران در تونل‌ها به وجود آمده بود که این نشان از بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی کسانی دارد که خود را خادم حرمین شریفین می‌دانند.

وی با بیان این‌که بعد از فاجعه تلخ منا گمانه‌زنی‌های زیادی درباره تعمدی بودن این فاجعه توسط مسئولان حج عربستان، بر سر زبان‌ها بود، تصریح کرد: عدم برنامه‌ریزی دقیق و منظم، پیش‌بینی نکردن اقدامات لازم برای آن جمعیتی که آماده "رمی جمرات" در آن سرزمین گرم بودند مثل آب و اورژانس نشان از بی‌تدبیری و عدم مدیریت مسئولان عربستان در برگزاری آن مراسم بود.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس ادامه داد: اگر خوش‌بینانه به فاجعه منا نگاه کنیم که هیچ‌گونه کوتاهی و تعمدی از طرف مسئولان حج عربستان در کار نبوده که قطعاً بوده، اما در ادامه‌ی این حادثه ناگوار و امدادرسانی به مجروحان، آسیب دیدگان و شناسایی پیکر شهدا و انتقال آنان کوتاهی زیادی صورت گرفت که هشدار به‌موقع مقام معظم رهبری به مسئولان عربستان باعث شد شناسایی و انتقال پیکر شهدا شتاب بیشتری بگیرد.

حجت‌الاسلام ملک مکان افزود: وقتی حادثه‌ای پیش می‌آید، ایجاب می‌کند که در سریع‌ترین زمان ممکن با امدادرسانی به‌موقع از طریق امکاناتی که از قبل آماده‌شده است، تلفات و مشکلات را به حداقل رساند اما مسئولان حج عربستان در حادثه منا حتی اجازه ندادند دیگر زائرانی که درصحنه حضور داشتند به مصدومان کمک کنند.

یک‌صدایی جهان اسلام برای نجات حرمین شریفین از دست آل سعود

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی پایان دادن به سیطره آل سعود بر حرمین شریفین ابراز داشت: اگر جهان اسلام ، کشور جمهوری اسلامی ایران را الگوی خود قرار بدهد و با اتحاد، همفکری و قاطعیت از حقوق ملت خود دفاع کند و برای زائرانی که به سرزمین وحی اعزام می‌شوند احترام زیادی قائل بشوند قطعاً دولت سعودی به خواسته‌های کشورهای مسلمان پاسخ درستی می‌دهد.

حجت‌الاسلام ملک مکان خاطر نشان کرد: اگر کشورهای اسلامی با بی‌توجهی، بی‌خیالی و گرفتن پول نسبت به احقاق حقوق زائران خود همچون گذشته رفتار کنند بی‌شک رفتار ظالمانه مأموران آل سعود و اتفاقات ناگوار دیگری دور از ذهن نیست و همچنان مشکلات پابرجا می‌ماند.

وی با بیان این‌که مکه مکرمه و مدینه منوره متعلق به همه مسلمانان و دنیای اسلام است، ادامه داد: کشور عربستان و مسئولان آن تنها باید سقایت و خادمی زائران خانه خدا رو انجام بدهند و گرفتن نظر کشورهای اسلامی و مشورت با آنان نه تنها هیچ مشکلی برای عربستان به وجود نمی‌آورد بلکه سبب بهتر و مطلوب برگزار شدن مراسم حج نیز می‌شود.

تلاش بیشتر دولت و دستگاه دیپلماسی کشور در پی گیری حقوق زائران

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس در ادامه این گفتگو، پیگیری‌ها و اقدامات دولت و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را در احقاق حقوق زائران ناکافی بیان کرد و گفت: یک سال از فاجعه دردناک منا گذشته است در ماه‌های اول پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام شد ولی ادامه‌دار نبود اما با نزدیک شدن به حج امسال دوباره موضوع منا مطرح‌شده است.

حجت‌الاسلام ملک مکان افزود: دولت و دستگاه دیپلماسی ما باید در مجامع بین‌المللی با تلاش بیشتر و شجاعانه‌تر پی گیر حقوق شهدای منا باشند، چراکه آن فاجعه بسیار دردناک و سخت بود.

وی به رابطه عربستان و جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و بیان داشت: درهرحال رابطه ما با عربستان در تمامی زمینه‌ها حتی در زمینه ورزش قطع‌شده و نباید برای پی گیری حقوق شهدای منا ترسی وجود داشته باشد، بنابراین باید با جدیت دنبال کنند تا ضمن جلوگیری از اتفاقات مشابه، حقوق ازدست‌رفته شهدای منا نیز گرفته بشود.

استاد حوزه شیراز با اشاره به محرومیت زائرانی ایران در حج امسال تأکید کرد: دولت عربستان موظف است با همه کشورهای اسلامی برای اعزام زائرانشان به مناسک حج همکاری کنند که اگر دولت و مسئولان کشور ما به‌صورت شایسته از حق و حقوق شهدای منا دفاع نکنند و پیگیری‌ها متوقف بشود هیچ تضمینی برای اتفاقات مشابه در سال‌های آینده وجود ندارد.

دشمنی دیرینه وهابیت با شیعیان

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به مسلمانان در مناسک حج امسال که فرمودند: کوتاهی در برابر جنایات آل سعود در گستره اسلام آینده امت اسلامی را با مشکلات بزرگ‌تری مواجه خواهد کرد، تصریح کرد: کشورهای اسلامی باید در سازمان کنفرانس اسلامی فاجعه منا را مطرح کنند و در دستور کار قرار بدهند و مشخص کنند اگر دولت عربستان نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد وظیفه ذاتی و قانونی خود را به عنوان خادم حرمین شریفین درباره زائران خانه خدا انجام دهد، مسئولیت اداره حج را به کشورهای دیگر بدهد.

حجت‌الاسلام ملک مکان گفت: اگرچه وهابیت با شیعیان دشمنی دیرینه دارند و می‌خواهند به هر صورتی به شیعیان ضربه بزنند اما کشورهای که مسلمانان آن‌ها اهل سنت هستند مثل کشور یمن درصورتی‌که با عربستان مشکل پیدا کنند برای حضور زائرانشان در مراسم حج با مشکل جدی روبه‌رو می‌شوند که آل سعود سنگ‌اندازی می‌کند و مانع حضور آن‌ها می‌شوند.

خواسته آل سعود، عدم برگزاری حج ابراهیمی است

حجت‌الاسلام ملک مکان با بیان اینکه مسئولان سعودی خواستار اجرای حج بدون برائت از مشرکان، بدون برگزاری دعا، مراسم و حجی که روح ابراهیمی در آن نباشد، هستند، ابراز داشت: آن‌ها می‌خواهند بر اساس ایده و اعتقادات خودشان خواستار حجی فردی، نمایشی و بی‌روح هستند درحالی‌که مراسم حج و اجتماع مسلمانان در سرزمین وحی ظرفیت بسیار خوبی برای جهان اسلام است تا در آن به تبادل افکار، تبادل فرهنگ و بصیرت افزایی بپردازند که مسئولان سعودی با آن مخالف هستند.

وی خاطر نشان کرد: زائرانی که در مناسک حج حضور پیدا می‌کنند ممکن است فقط همین یک‌بار توفیق حضور در سرزمین وحی داشته باشند بنابراین می‌خواهند نهایت بهره را ببرند که دولت عربستان باید با توجه به نیاز زائران و طبق اعتقادات آن‌ها برنامه‌ریزی بکنند.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس به نقش پنهانی آمریکا و اسراییل در حوادثی که اتفاق می‌افتد اشاره کرد و گفت: ممکن است آن‌ها نقش آشکاری نداشته باشند اما اعلام برائت از مشرکان در مراسم حج به ضرر آن‌ها است چراکه مسلمانان دیگر کشورها با نقش و جنایات استکبار جهانی در دنیای اسلام آشنا می‌شوند و قطعاً آن‌ها از عدم حضور زائران ایرانی خوشحال هستند.

حجت‌الاسلام ملک مکان در پایان گفت: دولت و مسئولان جمهوری اسلامی ایران نباید در احقاق حقوق مظلومین سرزمین منا و خانواده‌های آن‌ها به‌هیچ‌وجه کوتاه بیایند چراکه کوتاهی در این مورد ممکن است منجر به اتفاقات مشابه و ناگواری در سال‌های آینده بشود و دولت سعودی پاسخ‌گو نباشد که بی‌اعتنایی سعودی‌ها ممکن است باعث شود افرادی به دلیل احساس عدم امنیت عمل واجب خودش را انجام ندهد.
نام:
ایمیل:
* نظر: