جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۶:۲۵:۴۱
کد خبر: ۹۱۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
در راستای تحقق اهداف علمی
جلسه جانشین سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس با مدیرکل مهندسی و پدافند غیرعامل جنوب کشور در راستای استفاده از ظرفیت ها و بررسی راهکارهای استفاده از ظرفیت های موجود برگزار شد .

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، در راستای شناسایی ظرفیت های تخصصی و استفاده حداکثری از منابع سازمانی و نیروی انسانی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس و اداره کل مهندسی و پدافند غیرعامل جنوب کشور جلسه ای در مکان اداره کل مهندسی ودجا با حضور جانشین سازمان بسیج علمی و مدیر کل مهندسی و پدافند غیر عامل این اداره برگزار شد .

در ابتدای این جلسه مهندس اکرمی مدیرکل مهندسی و پدافند غیرعامل ودجا جنوب کشور ( استان های فارس ، بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد ) به  تشریح فعالیت های اداره کل مهندسی و پدافند غیر عامل پرداخت و در خصوص اصول و قواعد پدافند غیر عامل به موارد ذیل اشاره کرد :

استحکامات: در بحث پدافند غيرعامل استحکامات به سازه هاي موقتي اطلاق مي شود که با توجه به شرايط و امکانات و ميزان اهميت و آسيب پذيري نقاط حياتي و حساس در محل هاي مناسب و اطراف تاسيسات ايجاد مي گردند تا مانع اصابت مستقيم موشک بمب، توبخانه ، خمپاره و يا ترکش اين مهمات به تاسيسات و يا تجهيزات گرديده و اثرات ترکش و انفجار را به طور نسبي خنثي نمايند. استحکامات به شکل زير طبقه بندي مي شوند:

 پوشش : ايجاد پوشش يک اقدام موقتي است که با بالا رفتن شدت تهديد و احتمال حمله هوايي موشکي انجام شده و تا زماني که احتمال حمله وجود دارد ادامه مي يابد. با اين عمل تاسيسات و تجهيزات يا مرکز فعاليت از ديد خلبان يا حسگر نصب شده در سر بمب و موشک پنهان گرديده و هدف گيري و هدايت موشک و بمب هاي هدايت شونده از جمله بمب هاي ليزري ميسر نشده و يا دقت آنها کاهش مي يابد. پوشش مي تواند توسط دود ، بخار آب (غليظ) و يا با هوا کردن بادکنک و بالن ايجاد شود.

ایشان در خصوص پوشش گفت : چنانچه تاسيسات حياتي و حساس که احتمالاً در فهرست هدف هاي دشمن قرار دارند فاقد مقاومت کافي در مقابل اصابت مستقيم بمب، موشک و يا موج انفجار ناشي از اصابت، باشد مي توان با اجراي طرح هاي خاص مهندسي، مقاومت بناي آنها را افزايش داده و احتمالاً به حد مطلوب رسانيد.

پراکندگی: پراکندگي يکي از مباحث مهم پدافند غيرعامل محسوب مي گردد که در کاهش خسارت ناشي از ايراد ضربه تخريبي دشمن بسيار موثر است و به عکس در صورتي که دشمن در مراحل تهاجمي خود پيش از شناسايي حضور و با بازشناسي به مرحله نشانه روي و اصابت دست يابد تمرکز عناصر کالبدي و حساس مجموعه مورد تهاجم موجب مي گردد عمليات تهاجمي با حجم کمتر و متمرکز، بيشترين تخريب را به جا بگذارد.

مهندس اکرمی در ادامه به موضوع  ابتکارات و خلاقیت ها، نیروی کار ومنابع سرمایه ای پرداخت و افزود: این موضوعات می بایست با الزامات اقتصاد مقاومتی هماهنگ شوند.

ایشان در پایان صحبت های خود خاطر نشان کرد: افزایش ظرفیت ها و توانمندی های داخلی و تکیه به آنها می تواند پایه های اقتصاد مقاومتی را مستحکم تر کند.

در ادامه جلسه حسین پناهی جانشین سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان به تشریح فعالیت های سازمان بسیج علمی پرداخت و گفت: بسیج علمی استان در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله) که فرمودند « اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده ی رشد و شکوفایی کشور باشد» اهتمام جدی را در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در پیش گرفته است .

جانشین سازمان بسیج علمی در ادامه گفت : در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی می بایست ابتدا استفاده از توان فکری افراد خلاق و نخبگان جامعه در دستور کار قرار گیرد و سپس با بکار گیری تمامی منابع مورد نیاز، تولید، اشتغال و صادرات به نحوی مطلوب محقق شود .

پناهی دبیرکل خانه نخبگان بسیج فارس در ادامه افزود: دراقتصاد مقاومتی باید سیاست هایی اتخاذ شود که این تحریم‌ها نتوانند باعث جلوگیری از پیشرفت برای کشور ایران اسلامی شوند.

جانشین سازمان بسیج علمی در پایان صحبت های خود گفت: نظام جمهوری اسلامی قادر است با ایمان ، تقوا ، برنامه‌ریزی، تلاش، تدوین استراتژی ها و اقدامات لازم با محوریت اقتصاد مقاومتی، بخش عمده ای از تهدیدها را نیز به فرصت تبدیل کند که سیاستگذاری برای اصلاح الگوی مصرف ( رونق تولید داخلی و کم کردن واردات ، قطع وابستگی به خارج و ارتقای تکنولوژی درسطح خرد و کلان ) ، کاهش قیمت تمام شده تولیدات، کاهش آمار بیکاری و خشکاندن ریشه های فقر ، تولید ملی وحمایت از کالای ایرانی ،ذخیره سازی کالاهای اساسی ( ذخیره سازی کالاهای اساسی در ابعاد حجیم توسط دولت و انبارهای کوچک و هدایت شده و هوشمند توسط مردم حتی در زمان صلح و آرامش جهت تامین امنیت غذایی مردم ) از جمله راهکارها جهت رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی می باشد.

 در پایان سجاد نوروزی مدیر مرکز حمایت از مخترعین و مبتکرین سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان فارس به بیان بخش های کاربردی مرکز در بخش کسر خدمت وظیفه ، سرباز پژوهشگر حمایت مادی ومعنوی طرح های دارای ساخت نمونه اولیه یا آزمایشگاهی پرداخت .

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس این جلسه پس از یک ساعت تبادل نظر با قول مساعد طرفین جهت همکاری های بیشتر خاتمه یافت

 

 

 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: