يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۶:۵۳:۰۶
کد خبر: ۹۱۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه
معاون فرهنگی و رئیس مرکز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضائیه اعتقاد دارد كه اجرايي شدن طرح ابلاغ الكترونيك در كشور موجب صرفه‌جويي حدود 100 ميليارد توماني خواهد شد.

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از ايسنا ،حجت‌الاسلام والمسلمين حميد شهرياري چهارشنبه 24 شهريور در جلسه شوراي اداري استان فارس، ضمن قدرداني از عملكرد دستگاه قضايي اين استان، فارس را جزو استان‌هاي برتر در ارزيابي‌هاي ماهيانه دانست.

وی به اجرای 50 پروژه در راستای اجرای طرح عدالت اجتماعی در مجموعه قوه قضاییه اشاره كرد و طرح الکترونیکی ابلاغ‌های قضایی را یکی از مهمترین آنها برشمرد و گفت: معمولا 15 میلیون پرونده در دستگاه قضایی ثبت می‌شود که هر پرونده 2 طرف و هر طرف 4 ابلاغ دارد، بر این اساس سالانه حداقل 120 میلیون ابلاغ قضایی برای پرونده‌ها انجام مي‌شود.

شهریاری هزینه‌های اعمال ابلاغ قضایی به شکل کاغذ را براي سال 94 در مشهد، بالغ بر 3 ميليارد تومان اعلام و اضافه كرد: علاوه بر اين هزينه‌هاي ديگري نيز به اين ارقام اضافه خواهد شد.

معاون فرهنگی و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، گفت: از زمان آغاز این طرح به شکل پایلوت در استان فارس، 14 هزار نفر اعم از وکلا و كارشناسان قضائي با مراجعه به سايت ثبت‌نام كرده‌اند.

وی ادامه داد: ارسال ابلاغ به شکل کاغذی به درب منازل به سهم خود دارای اشکالاتی از جمله خدشه‌دار شدن حیثیت افراد،  نرسیدن ابلاغ به دست فردی که مورد شکایت قرار گرفته و موارد ديگري بوده است و طرح ابلاغ الكترونيكي راهي براي انجام دقيق‌تر وظيفه قانوني و شرعي دستگاه قضائي در قبال مردم به‌شمار مي‌رود.

شهریاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بسیاری از فناوری‌ها در محدوده موضوعات خاص مانند فناوری‌های ژنتیکی، نانو، هسته‌ای و... شکل گرفته‌اند، فناوری اطلاعات و ارتباطات را واجد پنج ویژگی دانست كه اين ويژگي‌ها در حيات بشر تغيير ايجاد كرده است.

به گفته معاون قوه قضائيه گستردگی محیطی،  مشارکت جهانی،  توانمندسازی بشر و تکثر ظرفیت، پنج ويژگي‌ مهم فناوري اطلاعات و ارتباطات محسوب مي‌شود و پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد در آينده جنگ الكترونيكي جايگزين جنگ سرد شود.

وي همچنین اهمیت فضای مجازی در شرایط کنونی را به مثابه انقلاب اسلامی توصیف و اضافه كرد: متاسفانه امروز مفسدان از طریق فضای مجازی يكديگر را يافته و ارتباط برقرار كرده و اقدامات مجرمانه را دنبال مي‌كنند.

معاون فرهنگی و رئیس مرکز آمار و فانوری اطلاعات قوه قضاییه با بيان اينكه دکان‌هایی متعددي در فضای مجازی باز شده است، بر حضور جدی مدیران و دولتمردان در این فضا تاکید و اضافه كرد: شبكه‌هاي اجتماعي همانگونه كه فرصت محسوب مي‌شوند، به همان ميزان و بيشتر هم داراي تهديداتي است كه بايد آنها را شناسايي كرد و اين تهديدات را از بين برد.

شهریاری يكي از مزاياي طرح ابلاغ الكترونيكي را شناسايي هويت افراد در فضاي مجازي دانست و گفت: در شورایعالی فضای مجازی به مسئولان هشدار داده‌ایم که نسبت به فیلترینگ در کشور و احراز هویت‌ها تحت شبکه همت کنند، چرا که ما مجاز به ورود به ارتباطات خصوصی افراد نیستیم و آن را تجسس حرام می‌دانیم اما در اقدامات ضد امنیتی، فساد و جرم موظف به ورود و پیگیری خواهیم بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: