شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۹:۵۶:۴۷
کد خبر: ۹۱۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰
سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس گزارش می دهد
در حالی وام های کارآفرینی با مبالغ مختلف پرداخت می شود که همچنان ماونع اداری و ضمانتی در مسیر راه کارافرینان آنها را با مشکل روبه رو می کند .

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، در سالهاي اخير برنامههاي حمايتي و ادبيات پيرامونيِ كسب وكارهاي خرد در کشورهاي گوناگون جهان با ساختار اقتصادي متفاوت رشد چشمگيري داشته است. اين کسب و کارها با اهداف کاهش فقر، کمک به افزايش توليد کالا و خدمات منطقه اي و مقابله با بيکاري در سياستگذاري کشورها جايگاه درخور توجهی يافته است.

در کشور ما نیز تجربههاي نسبتاً مناسب ولي پراکنده اي در ارتباط با اعتبارات خرد وجود دارد. آمارهاي رسمي بيانگر آن است که در حال حاضر حدود 6000 صندوق قرضالحسنه خصوصي در کشور فعال هستند. محور اصلي فعاليت صندوقهاي قرضالحسنه ارائه اعتبارات خرد، بدون سود و صرفاً براساس کارمزد کم به متقاضيان است که عمدتاً با هدف کارگشائي صورت ميگيرد. اما بر اساس الگوهاي موفق جهاني با عدم شکلگيري نهادهاي تخصصي دو سويه، امکان پاسخگوئي به تقاضاهاي بيشمار اعتبارات خرد کارآفرينانه  با مدل پيشگفته وجود ندارد.  صندوق کارآفريني اميد (صندوق مهر امام رضا(ع) سابق) تنها نهاد مالي تخصصي با ابعاد کامل حمايتي در کشور است ‏که ‏در دو زمينه تأمين مالي خرد و حمايت از کسب و کارهاي خرد ، به صورت کاملاً تخصصي فعاليت مي‏نمايد. اين صندوق به عنوان بزرگترين صندوق حمايتي از فعاليت هاي کارآفرينانه در مقياس خرد در سالهاي اخير، فعاليتهاي خوبي در جهت توسعه فرهنگ اعتبارات خرد در کشور انجام داده است.

از جمله برنامه هاي بسيار اساسي و نوآورانه (در ايران) که اخيراً در اين صندوق در دستور کار قرار گرفته و وارد فاز اجرا شده، گذار از پرداخت هاي انفرادي به پرداخت هاي شبکه اي، ايجاد زنجيره هاي ارزش، برندسازي و پرداخت در قالب زيرشاخه هاي شبکه فروش برندها و مواردي از اين دست براي حصول از پايداري کسب و کارها و به تبع آن تثبيت چرخه بازپرداخت با توجه به فزوني مستمر دايره تقاضا مي باشد؛ اما با تمامی این تفاسیر همچنان مشکلات متعددی کارآفرینان را از دریافت وام محروم می کند .


در این گزارش برآنیم تا به مهمترین عرصه های حال حاضر که می توان در آن ها از وام های کارآفرنی استفاده کرد ، شرایط عمومی و اختصاصی دریافت وام های کارآفرینی ، مزایای وامهای کارآفرینی ، مشکلات پیش روی کارآفرینان و در نهایت معرفی به بانک های کارآفرینی از کانال سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس بپردازیم .


کلیاتی که در خصوص وام های کارآفرینی می بایست مورد توجه قرار گیرد

تسهيلات ارائه شده مشمول افراد بيکاري است که داراي مهارت بوده و توانايي انجام فعاليت و شروع کسب و کار را در رشته هاي خدماتي ،فني ،کشاورزي وبازرگاني داشته باشند.
قابل ذکر است متقاضياني که فاقد مدارک دانشگاهي يا گواهينامه فني و حرفه اي مرتبط باشند، واجد شرايط دريافت تسهيلات از صندوق نبوده و ثبت نام افراد فوق الذکر جز اتلاف زمان و هزينه و کندي کار ساير متقاضيان ثمري در پي نخواهد داشت.


الف- عمومي:


  1. تابعيت جمهوري اسلامي ايران
  2. دارا بودن کارت پايان خدمت نظام وظيفه يا معافيت دائم(براي آقايان)
  3. عدم استفاده قبلي از تسهيلات اشتغال صندوق کارآفرینی امید
  4. بيکار بودن يا اشتغال به صورت شاگردي/ کارگري در يک کسب و کار خوداشتغالي و در هر صورت نداشتن بيمه ي اشتغال تبصره- در صورت داشتن بيمه کارفرمايي و اجباري بايد بيمه حذف و يا تبديل به بيمه خويش فرمايي گردد.
  5. داشتن مجوزهاي مورد نياز طرح از مراجع ذيصلاح.
  6. عدم اشتغال در دستگاههاي دولتي و عدم دريافت حقوق باز نشستگي و نيز عدم اشتغال در شرکتها و موسسات غير دولتي در زمان دريافت تسهيلات.
  7. دارا بودن حداقل سن 18 و حداگثر 50 سال


ب- اختصاصي:


  1. عدم تناقض کسب و کار متقاضي با سبد کسب و کارهاي اعلام شده براي منطقه - استان، شهرستان، بخش، شهر يا روستا
  2. سکونت در محل اجراي طرح.
  3. عدم اشتغال به تحصيل تمام وقت.
  4. لزوم داشتن مدارک تحصيلي و مهارتي مرتبط با کسب و کار پيشنهادي از دانشگاهها و مراکز آموزش دولتي و يا خصوصي مورد تاييد دولت( وزارت علوم و سازمان آموزش فني و حرفه اي) و يا گواهي سابقه تجربي معتبر به تاييد کارفرما
  5. زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست.  تبصره :پرداخت تسهيلات به زناني که همسرشان شاغل مي باشند ممنوع است(باستثناي کارآفرينان داراي ايده هاي نو)
  6. داشتن ايده براي شروع فعاليت.
  7. داشتن توانايي مديريت براي اداره کسب و کار


مزایای وام های کارآفرینی


  • مشارکت عمومی مردم در ایجاد این بنگاهها به جهت نیاز به منابع مالی و غیر مالی محدود.    

  • بهره وری حاصل از این بنگاهها نسبتاً به مردم یا اقشار متوسط جامعه میرسد. 

  • با توجه به افزایش بیکاران خصوصاً زنان و تجصیل کردگان از یک طرف وعدم امکان دولت برای ایجاد شغل برای همه مردم ، این بنگاهها میتوانند در ایجاد مشاغل برای مردم و به اصطلاح ایجاد اشتغال غیرمزد بگیری و متکی به خود گام بردارند.

  • شاید یکی از عادلانه ترین شیوه توزیع درآمد، ایجاد بنگاههای اقتصادی کوچک و پرداخت وام های کارآفرینی میباشد . 


در حال حاضر فناوری اطلاعات و ارتباطات مهمترین ابزار کارآفرینی می باشد

در حال حاضر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولات زیادی در کلیه فعالیتهای اجتماعی از جمله کارآفرینی به وجود آورده و به عنوان مهم ترین ابزار کارآفرینی مدرن مورد توجه قرار گرفته است. همچنین کارآفرینی در فناوری اطلاعات پهنه وسیعی برای فعالیت دارد. در واقع کارآفرینی لازمه توسعه فناوری و توسعه فناوری بستر کارآفرینی است.
کارآفرینان دارای ایده های فنی علاوه بر اینکه از بسترهای مناسبی برای اخذ وام های قرض الحسنه برخوردارند ، می توانند مشاغلی را در زمینه فناوری برای متخصصان داخل کشور ایجاد کنند و در اثر رضایت شغلی که بوجود می آورند، علاوه برکلیه مزایای کارآفرینی، از فرار مغزها نیز جلوگیری کنند.


 مهمترین مشکلات دریافت وام پروسه طولانی و امورات ضمانتی می باشد .

مسعود تمدن یکی از کارآفرینان برتر سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس مشکلات عمده اخذ وام های کارآفرینی را مربوط به مشکلات ضمانت ، شیوه پراخت وام و پروسه طولانی پرداخت وام می داند .

مسئول کارگاه اقتصاد مقاومتی که از کانال های دیگر موفق به گرفتن وام و راه اندازی کارگاه تولید استارت و چند محصول دیگر شده است دراین خصوص اظهار داشت : مدت زمان گرفتن وام کارآفرنی حدود 4 تا 5 ماه طول می کشد که نسبتا طولانیست علاوه بر این ، گرفتن وام نیاز به ضمانت های کسر حقوق یا در مبالغ بیشتر وثیقه های سنگین می باشد که معمولا کارآفرینان در ضمانت به مشکل بر می خورند .

تمدن افزود : شیوه پرداخت وام نیز مشکلات خاص خود را دارد و این وام فقط به خرید تجهیزات تعلق می گیرد که دیگر مشکلات مانند خرید مواد اولیه ، رهن مکان و یا دیگر مشکلات اولیه که می بایست برطرف شود با نحوه پرداخت این وام برطرف نمی شود .


کارآفرینانی که درخواست دریافت وام در حوزه های دانش بنیان هستند می توانند با مراجعه به سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری با ارائه ایده خود از دریافت وام بهره مند شوند.

حسین پناهی جانشین سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس گفت : جلساتی با مسئول صندوق کارآفرینی استان گرفته شده است و هماهنگی های لازم جهت معرفی کارآفرینان داوطلب در عرصه های دانش بنیان به این صندوق صورت گرفته است .

پناهی با بیان اینکه حداکثر مبلغ وام های کارآفرینی 100 میلیون تومان وام قرض الحسنه با دوره تنفس 6 ماهه می باشد گفت : سازمان بسیج علمی تنها از محصولات اختراع شده که قصد تجاری سازی شدن آنها و خرید تجهیزات فن بازار یا دانش بنیان را داشته باشند  حمایت می کند و آنها را با اولویت به صندوق کارآفرینی امید معرفی می کند که در این خصوص افراد دارای ایده و منطق اقتصادی می توانند به سازمان بسیج علمی استان مراجعه کنند .

پناهی در ادامه افزود : در حال حاضر 5 بسته پرورش خلاقیت ، گردشگری سلامت ، تولید انواع جوانه غلات و حبوبات، بازیافت مواد پلاستیکی و استخراج فلزات گرانبها از ضایعات در وحله اول تأیید شده اند و در حال سپری کردن سایر مراحل اداری هستند .

علی رغم کارهای مناسبی که در خصوص حمایت از کارآفرینان صورت گرفته است، امید است که مسئولین بیش از پیش با نشست های تخصصی با کارآفرینان و عملی کردن خواسته های منطقی و حمایت بیشتر زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از فرار مغزها را فراهم کنند .


نام:
ایمیل:
* نظر: