پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۱:۱۵:۴۷
کد خبر: ۹۲۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵
مديركل بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس استان فارس
همزمان با چهارمين روز از هفته دفاع مقدس که روز دانش‌پژوهان، نخبگان و هنرمندان ناميده شده ، مراسم بزرگداشتي در جهاددانشگاهي استان فارس با حضور جهادگران اين نهاد انقلابي برگزار شد.

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس یه نقل از ايسنا ،صبح امروز سوم و در چهارمين روز از هفته دفاع مقدس كه با نام دانش‌پژوهان، نخبگان، هنرمندان ناميده شده است و همزمان با اولين روز از سال تحصيلي جديد، مراسمي در بزرگداشت هشت سال ايثارگري و جانفشاني در راه دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌هاي ايران اسلامي، در محل دانشكده علمي كاربردي جهاددانشگاهي فارس برگزار شد.

مديركل بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس استان فارس در اين مراسم با گرامي‌داشت اين روز و هفته، با بيان اينكه مهرماه يكي از اعياد ايرانيان به‌شمار مي‌رود، گفت: اين ايام زمان آغاز فصلي جديد در كسب علم و دانش محسوب مي‌شود.

سردار سرتيپ خداداد ابراهيمي با بيان اينكه دشمن و استكبار جهاني با ناجوانمردي روز حمله به ايران اسلامي را در اين فصل قرار مي‌دهد و عيد مهر، عيد علم و معنويت را نشانه مي‌گيرد، گفت: جهاددانشگاهي در نوك پيكان حركت‌هاي علمي و معنوي كشور قرار دارد و دشمن همواره اين بخش‌ها را نشانه رفته و مي‌رود.

او با تصريح اينكه همه بايد جهادي فكر كرده و عمل كنيم، گفت: دشمن بعثي، با بهره‌گيري از سه سپاه و در گستره‌اي وسيع از شمالغرب تا جنوب به ايران اسلامي حمله كرد و همزمان با بيش از 340 فروند هواپيما، به نقاط استراتژيك كشور حمله و اولين گلوله توپ را شخص صدام در بعقوبه شليك كرد.

ابراهيمي با يادآوري اينكه صدام 6 روز قبل از آغاز جنگ تحميلي، قرارداد الجزاير را كه مرزهاي آبي و خاكي ايران و عراق را مشخص كرده بود، در مقابل دوربين‌ها پاره و عملا جنگ را آغاز كرد، گفت: در آن زمان اين تصور وجود داشت كه ايران ضعيف شده است كه البته تاحدودي هم اين موضوع به‌واسطه وضعيت ارتش و جنگ داخلي كه منافقان و تجزيه‌طلب‌ها شروع و دنبال كرده بودند، واقعيت داشت.

او با بيان اينكه دشمنان جنگ عليه ايران اسلامي را از همان روزهاي ابتدايي پيروزي انقلاب و از سال 57 آغاز كرده بودند، گفت: در آن دوره پان عربيسم، پان‌تركيسم و پان‌كرديسم و منافقاني كه به دنبال تجزيه‌طلبي بودند، درگيري‌هايي را در نقاط مختلف ايران ايجاد كرده بودند.

ابراهيمي گفت: هيچ كس فراموش نمي‌كند كه كردهاي ضد انقلاب و نيروهاي كموله، سرپاسداران را با سرقوطي‌هاي كنسرو و لبه‌هاي كاشي و موزائيك مي‌بريدند و جنايت‌هاي زيادي را مرتكب شدند.

او با تاكيد بر اينكه در آن دوران امكانات دفاعي امروز در ايران اسلامي وجود نداشت، خاطرنشان كرد: دشمن 2 سال ما را خسته كرد، تحريم‌هاي زيادي را اعمال كردند و حتي يك متر سيم خاردار به ما نمي‌دانند. اگرچه نيروهاي سپاه در كردستان جنگ با تجزيه‌طلب‌ها را ياد گرفته بود اما جنگ كلاسيك را بلد نبوديم.

ابراهيمي با بيان اينكه در آن دوران، عده‌اي به‌دنبال تضعيف ارتش و حتي انحلال آن بودند، گفت: سر ارتش فرار كرده بود، تن ارتش به لطف آقاي بازرگان و به واسطه جابه‌جايي‌هاي متعدد سردرگم و نابسامان بود و سرپنجه‌هاي ارتش يا سربازان هم كه از خدمت معاف شده بودند.

او تدبير امام (ره) در نامگذاري روز 29 فروردين به‌نام روز ارتش را تدبير و دورانديشي معمار كبير انقلاب اسلامي دانست و گفت: در آن زمان شهيد سپهبد صيادشيرازي بسيجي وار عمل و ارتش را جمع كرد و سامان داد.

ابراهيمي در ادامه دفاع مقدس و عمليات‌ها و اقدامات دفاعي ايران در آن دوران را در جهان بي‌نظير توصيف و اضافه كرد: امام(ره) به عنوان فرمانده كل قوا، يك عطيه الهي بودند، چيزي كه غرب به آن كاريزما مي‌گويد.

او به نقش دانشجويان و دانشگاهيان در دوران دفاع مقدس اشاره و با يادآوري اينكه جهاددانشگاهي نقشي تاثيرگذار در ساماندهي و اعزام نيروهاي دانشگاهي به جبهه‌هاي دفاع مقدس عهده‌دار بود، گفت: وقتي دانشجويان به جبهه‌ها مي‌آمدند، رزمندگان باور مي‌كردند كه همه اركان اين نظام و كشور به جنگ و دفاع مقدس توجه ويژه دارند.

ابراهيمي در بخشي از سخنان خود به عمليات والفجر 8 و نقش جهاددانشگاهي و نيروهاي دانشگاهي در اين عمليات پرداخت و گفت: در اين عمليات بخش عمده‌اي از كار برعهده جهاددانشگاهي و نيروهاي متخصص و دانشجويان دانشگاه‌ها بود، ضد آب كردن سلاح‌ها و تجهيزات، احداث پل بعثت و تعيين زماني مناسب براي عبور از رود اروند خروشان.

او با تشريح وضعيت اروند رود، گفت: دانشجويان و دانشگاهيان در آن دوره به جمع‌آوري تمام كتاب‌ها و منابع علمي كه در مورد جزر و مد و رودخانه و خليج فارس و ... وجود داشت، موفق شدند زمان دقيقي را مشخص كنند كه اروندرود تبديل به يك استخر مي‌شد. رودخانه‌اي كه سرعت آب در آن 70 كيلومتر در ساعت بود، در ساعت 22 و 10 دقيقه شامگاه 20 بهمن، به‌مدت يك ساعت آرام مي‌شد.

ابراهيمي گفت: پل بعثت هم با استفاده از 5 هزار لوله و با محاسبات مهندسي دقيق به طول يك كيلومتر و نيم احداث شد تا امكان انتقال تجهيزات و پشتيباني نيروها وجود داشته باشد. از طرفي با استفاده از توان تخصصي نيروهاي دانشگاهي، امكان انتقال خودروها فراهم شد.

او گفت: پل بعثت به شكلي احداث شده بود كه استحكام لازم را در برابر حملات متعدد عراقي‌ها داشته باشد، اين استحكام به‌گونه‌اي بود كه بعد از آنكه عراق فاو را از ما گرفت، هرچه تلاش كرديم نتوانستيم پل را به شكل كامل منهدم كنيم.

ابراهيمي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه امام(ره) طوري اين انقلاب را معماري كردند كه در برابر هر تهاجم و دشمني، استوار بماند، گفت: اين انقلاب بيمه خون شهدا و فداكاري ايثارگران است و همانگونه كه ديديم حتي فتنه 88 هم كه برخي خودي‌ها در آن دخالت داشتند، نتوانست آسيبي به آن وارد كند.

اين فرمانده دوران دفاع مقدس با تاكيد برلزوم حفظ هوشياري، گفت: بركات اين انقلاب و نظام اسلامي و دوران دفاع مقدس را نبايد از ياد برد، دشواري‌هايي كه اين مردم براي انقلاب و حفظ آن متحمل شده و مي‌شوند را نبايد فراموش كرد.

او با تاكيد بر لزوم حفظ و ارتقاء آمادگي‌هاي دفاعي، گفت: در مباحث دفاعي بخشي از امور به دانشگاه‌ها و جهاددانشگاهي بر مي‌گردد و همه بايد در اين مسير حركت كنيم.

ابراهيمي با بيان اينكه به لحاظ توان موشكي، امروز ايران اسلامي قادر است ظرف سه روز اسرائيل را با موشك‌هاي دوربرد خود ذوب كند، ابراز اميدواري كرد كه در آينده، موشك‌هاي قاره‌پيما هم به ظرفيت‌هاي دفاعي ايران اسلامي اضافه شود.

مديركل بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس استان فارس با تاكيد براينكه ايران اسلامي هيچ زماني به‌دنبال جنگ و حمله نظامي به هيچ كشوري نبوده و نيست، گفت: ايران از معدود كشورهايي است كه وزارت جنگ ندارد، ما وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح داريم. اين نشان‌دهنده نگاه ما به دفاع است.

ابراهيمي با اشاره به اينكه شهداي جنگ تحميلي، از نخبگان و بزرگان ايران بودند، گفت: اگر 200 هزار نخبه‌اي كه در دوران دفاع مقدس به شهادت رسيدند و همه آنان انسان‌هاي ارزشمند، نخبه و تاثيرگذاري بودند، امروز حضور داشتند. چه تحولي در اين كشور حادث شده بود.

او گفت: اگر ديروز رزمندگان اسلام در جهاد اصغر از جان خود گذشتند، امروز و در جهاد اكبر كه حفظ انقلاب و نظام اسلامي است بايد از آبرويمان بگذريم و اين بسيار دشوارتر است.

ابراهيمي همچنين به موضوع اقتصاد مقاومتي و لازمه اجراي آن اشاره و تاكيد كرد: اقتصاد مقاومتي را بايد فرد فرد جامعه از خود و خانواده خود شروع كنند.

در اين مراسم، از رزمندگان و ايثارگران جهاددانشگاهي فارس تجليل شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: