يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۳:۱۱:۵۰
کد خبر: ۹۲۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
رئيس جهادكشاورزي فارس:
رئيس سازمان جهادكشاورزي استان فارس با بيان اينكه جايگاه دوم توليدات كشاورزي در كشور به استان فارس تعلق دارد، گفت: فارس در بخش زراعت رتبه دوم، باغبانی رتبه اول، دام رتبه پنجم و شیلات رتبه ششم کشور را در اختیار دارد

 به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از خبرگزاری ایسنا ، محمدمهدي قاسمي در جلسه‌اي با تعدادي از نمايندگان مردم شهرستان‌هاي فارس در مجلس شوراي اسلامي، گفت: توفيق‌هاي زيادي در حوزه كشاورزي حاصل شده است كه دست‌يابي به تراز مثبت 5 در تجارت، افزايش 13 درصدي محصولات كشاورزي، رشد 7.5 درصدي اين بخش، تكرار خودكفايي گندم و اقدامات انجام شده در حوزه‌هاي اعتباري و تسهيلاتي بخشي از اين موفقيت‌ها است.

او در بيان اقدامات شاخص استاني در سه سال گذشته نيز گفت: اجراي بالاترین سطح آبیاری تحت فشار، بالاترین میزان آموزش بهره‌برداران، اجراي طرح‌های پارسل بندی در 619 پهنه و تجهیز مراکز خدمات، اجرای 12 سایت انتخاب مشارکتی ارقام گندم و کلزا(PVS)، اجرای طرح انتقال یافته‌ها در 8 سایت 500 هکتاری گندم، طرح سایت‌های جامع الگویی تولیدی-ترویجی امید در 432 واحد زارعی و باغی، جذب و به‌کارگیری 812 کارشناس و 92 نفر از فرزندان شهدا، تشکیل کمیسیون رفع تداخلات، راه‌اندازی سامانه 131 ویژه حفاظت اراضی کشاورزی و تجهیز 11 گروه گشت و بازرسی اراضی با خودروهای ویژه از جمله توفیقات شاخص سه سال اخیر سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.

قاسمی با بيان اينكه درسال زراعی 95-94 شاهد افزایش 100 هزار تنی تولید گندم بوده‌ایم که این میزان سبب افزایش 127 میلیارد تومانی درآمد کشاورزان استان فارس شده است، گفت: دولت تمام تلاش خود را براي پرداخت وجه گندم خریداری شده از کشاورزان انجام داده و تاکنون 980 میلیارد تومان از مطالبات را پرداخت كرده و مابقي هم در آينده نزديك پرداخت مي‌شود.

به گفته او، تهیه طرح الگوی کشت برای برخی مناطق استان، توسعه کشت گیاهان کم آب بر به جای گیاهان پر آب بر، برنامه‌ریزی براي تجهیز اراضی به سیستم‌های آبیاری تحت فشار به میزان 150 هزار هکتار در قالب برنامه ششم توسعه، برنامه‌ریزی توسعه کشت گیاهان دارویی به میزان 5200 هکتار به صورت دست کاشت، برنامه ریزی تغییر الگوی کشت 80 هزار هكتار سبزي و صيفي در 7 هزار فضاي گلخانه‌اي، انتقال بخشي از كشت بهاره به پائيزه و ... از برنامه‌هاي سازمان جهادكشاورزي فارس است که همه این طرح ها منطیق بر سیاست های اقتصاد مقاومتی هستند.

قاسمي در بيان درخواست‌هاي خود از مجمع نمايندگان فارس بر لزوم اولويت دادن به طرح‌هاي بالاي 50 درصد پيشرفت فيزيكي بخش كشاورزي در پرداخت تسهيلات از محل صندوق توسعه، تامين تسهيلات ارزان قيمت، در نظر گرفتن رديف اعتباري براي ايجاد طرح‌هاي الگويي و تامین اعتبارمورد نیاز براي مقابله با زوال و مرگ درختان مرکبات استان فارس تاكيد كرد.

فرج‌الله رجبي نماينده مردم شيراز خواستار تعيين 2 اولويت اصلي سازمان جهاد كشاورزي استان فارس و ارائه آن به نمايندگان براي انجام پيگيري‌هاي لازم شد.

مسعود رضائي ديگر نماینده مردم شیراز نيز گفت: وقتی استان فارس با چالش آب روبرو شده چه بهتر که ما هم شرایط موجود را درک کرده و از کشت محصولات پر آب بر مانند برنج در این استان جلوگیری کنیم.

خادم نماینده مردم شهرستان سپیدان نيز بر لزوم توجه به اهميت بحران آب و تغییر الگوی کشت با توجه به شرایط کنونی تاكيد كرد.

افضلی نماینده مردم شهرستان اقلید هم با بيان اينكه جهادكشاورزي اولين ارگاني است كه متناسب با برنامه ششم مشكلات خود را اعلام كند، گفت: اين سازمان بايد برنامه‌هايي را كه در برنامه پنجم مشكل‌زا تشخيص مي‌دهد، مشخص و اعلام كرند.

مسعودی نماینده مردم شهرستان‌های استهبان و نی‌ریز لزوم حفظ حرمت کشاورزان در خرید گندم و پرداخت بیمه محصولات کشاورزی را مورد تاكيد قرار داد.

نماينده مردم شهرستان‌هاي مرودشت،‌ پاسارگاد و ارسنجان نيز با بيان اينكه مهمترين چالش كنوني كشور، آب است، گفت: با پیشنهاد اینجانب و موافقت مجلس، کمیته امنیت آب با حضور وزیران جهاد کشاورزی و نیرو برای اولین بار در کشور تشکیل شده است.

مهدي برومندي افزود: در استان فارس بايد برای اراضی زیر دست سدها طرح نکاشت اجرا و سطح زیر کشت گلخانه‌ها توسعه داده شود تا شاهد افزايش بهره‌وري از منابع باشيم.

برومندي  گفت: ضریب مکانیزاسیون در کشورهای پیشرفته 9 اسب بخار به ازا هر هکتار و در جهان به طور متوسط 4.5 اسب بخار به ازاي هر هکتار است حال آنكه در ايران اين عدد يك اسب بخار است كه مي‌توان با تزريق اعتبار به اين بخش شاهد رشد مكانيزاسيون در حوزه كشاورزي بود.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي همچنین خاطر نشان کرد: بايد به تنظیم بازار محصولات کشاورزی توجه ویژه شود و الگوی کاشت و افزایش ماده آلی خاک در دستور کار قرار گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: