شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۵:۱۰:۴۷
کد خبر: ۹۲۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
در راستای بررسی طرح ها و اختراعات مختلف
طرح ها و اختراعات مختلف حوزه الکترونیک در حضور مسئول مرکز هدایت و حمایت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس و کارشناسان امر مورد بررسی قرار گرفت .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، یکی از حوزه هایی که همواره نقش بی بدیلی را در پیشرفت کشور ایفا می کند حوزه الکترونیک است که در واقع می تواند همه حوزه ها را تحت تأثیر قرار دهد و هرگونه پیشرافت و اختراع خاص در این زمینه ها می تواند کلیه حوزه ها را تحت تأثیر قرار دهد.

طرح و ایده های مختلف این حوزه برای اینکه ساخته و حمایت شوند می بایست توجیهات علمی و منطقی را داشته باشند و می بایست در کارگروه های مختلف چکش خواری شوند و بتوانند تأییدیه های کارشناسان امر را دریافت کنند که سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس با توجه به رسالت خود در خصوص حمایت از ایده ها نوآورانه در زمینه های مختلف و هدفی را که در خصوص ایجاد ارتباط بین علم و صنعت تعریف کرده است ، همواره تلاش می کند ضمن تشویق مخترعین و مبتکرین در راستای ارائه ایده ها نو که بتوانند مشکلات صنعتی جامعه را برطرف کنند ، طرح های مخترعین را با حضور کارشناسان مطرح استان که عمده آنها از اساتید دانشگاه هستند مورد بررسی قرار می دهد .

طرح های مختلف در صورت داشتن توجیهات علمی و منطقی، مورد حمایت مرکز هدایت و حمایت از مخترعین و مبتکرین قرار می گیرد که برخی از این طرح ها نیز در مسیر تجاری سازی شدن قرار می گیرند که این طرح ها در صورتی که تجاری سازی شوند ،علاوه بر ایجاد اشتغال و حمایت از تولید داخلی می توانند مشکلات مختلف جامعه در حوزه های مختلف را برطرف کنند و در نهایت گام مفیدی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کنند .

در همین راستا کارگروه الکترونیک ظهر دیروز با حضور مدیر مرکز هدایت و حمایت ، کارشناسان حوزه الکترونیک و همه مخترعین این حوزه و دفاع از طرح ها و ایده ها خود در مرکز هدایت و حمایت از مخترعین و مبتکرین سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان برگزار شد .

در این جلسه که با حضور دکتر حقدل، دکتر فروزان تبار و مهندس حبیب آگهی به عنوان کارشناسان حوزه الکترونیک برگزار شد 10 طرح دریافت شده از مخترعین مورد بررسی قرار گرفت که از این میان 5 طرح تایید گردید که به صورت مختصر به آنها اشاره می شود.

طرح اول با نام رله های کنترل خودروهای سبک توسط نجیب الله پوریان خوب ارائه گردید که به گفته مخترع طرح، این دستگاه در راستای حمایت از تولید داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی که کاهش وابستگی به کشورهای بیگانه و تکیه به نیروی داخلی را به دنبال دارد ساخته شده است .

طرح دوم دستگاه کمک پرستار هوشمند توسط زهرا حیدری مهارلوئی ارائه شد .

زهرا حیدری در خصوص ویژگی های طرح خود گفت : این دستگاه می تواند در تمامی بخش های بیمارستان بخصوص بخش ICU،  NICU استفاده شود و قابلیت هایی نظیری مانند: سیستم هشدار ادرار با کنترل میزان رطوبت، تشخیص عفونت، هشدار دهنده ی کیسه های ادراری، اعلام نتایج آزمایش بصورت بی سیم و سیستم احضار پرستار بصورت بی سیم را دارا می باشد که این طرح و اختراع به دلیل داشتن توجیهات منطقی و علمی مورد تأیید داوران حاضر در جلسه قرار گرفت .

سومین طرحی که مورد تأیید داوران قرار گرفت ، دستگاه کنترل کننده مادون قرمز سراسری ال ای دی بود که توسط امید حبیبی ارائه شد .

این مخترع در خصوص هدف از ساخت دستگاه خود گفت : کلیدهای موجود در بازار ساده هستند و قابل کنترل نمی باشند و تنها کاری که انجام می دهند روشن و خاموش کردن چراغ های روشنایی است که در بسیاری از موارد نیز ممکن است چراغ ها بی جهت روشن باشند که این خود باعث مصرف بیش از حد برق می شود و هزینه برق مصرفی نیز افزایش می یابد که این اختراع می تواند میزان قابل توجهی را در انرژی مصرفی و هزینه ها صرفه جویی نماید .

طرح چهارم که در کارگروه الکترونیک مورد بررسی قرار گرفت، موس چند وجهی غیر تماسی قابل تشخیص جهت بود که توسط الهام نعمت الهی ارائه شد.

الهام نعمت الهی ضمن تشریح ویژگی های دستگاه ساخته شده، اظهار داشت : سیستم های الکترونیکی موجود در بازار جهت کنترل حرکت هایی مانند بالا و پایین، چپ و راست و عقب و جلو (کنترل سه وجهی) از دست استفاده می کنند و یا از کلید های مختلف برای انجام این کار استفاده می کنند که در نهایت در همه موراد نیاز به لمس می باشد.

نعمت اللهی در ادامه گفت : در مکان هایی مثل بیمارستان ها و مکان هایی شبیه آن که باید تماس های لمسی به خصوص برای جراحان به حداقل برسد (برای جلوگیری از عفونت و انتقال ویروس و بیماری برای پزشک و کمتر کردن آلودگی در اتاق جراحی و....) نیاز می باشد که کنترل سه وجهی به صورت غیر تماسی انجام شود که این سیستم قابلیت کنترل دستگاه ها، چراغ ها و هر سیستم الکترومکانیکی را بصورت غیر لمسی با فاصله ها و حرکات کنترل شده دارا می باشد.

از میان ده طرح ارائه شده آخرین طرحی که مورد تأیید داوران قرار گرفت جعبه ی هوشمند و نگهدارنده دارو، بود که بوسیله سارا پردلی ارائه شد .

پردلی در خصوص هدف خود از ساخت این دستگاه گفت : زمان استفاده از یک دارو، مشکل اصلی انسان ها بخصوص افراد آلزایمری نابینا و ناشنوایی است که به پرستار نیاز دارند و در صورت عدم حضور پرستار نمی توانند داروهای خود را به موقع مصرف نمایند که در همین راستگاه این دستگاه با قابلیت تنظیم زمان با پیش فرض تعریف شده و اعلام آن به صورت صوتی می باشد و تجاری سازی این دستگاه می تواند مشکلات موجود در این زمینه را حل کند .


به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، کارگروه الکترونیک در نهایت با تأیید 5 طرح از ده طرح ارائه شده که توجیهات علمی و منطقی داشتند به کار خود پایان داد.




نام:
ایمیل:
* نظر: