جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۳:۰۶:۱۱
کد خبر: ۹۲۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹
فارس
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس گفت: شکل گیری خوشه های صنعتی در این استان زمینه ساز ایجاد ارزش افزوده و فراهم آمدن زمینه صادرات محصولاتی مانند سنگ به کشورهای روسیه و عمان شده است.

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از خبرگزاری ایرنا ،  شاهپور قنبری در جلسه راهبری خوشه های صنعتی استان در شیراز افزود: به عنوان نمونه، در خوشه سنگ شمال با اجرای برنامه های حمایتی، علاوه بر کاهش صادرات سنگ خام، اقدام های موثری برای صادرات به کشورهای هدف جدید مانند روسیه و عمان درحال انجام است.
وی اظهار کرد: در خوشه گلاب و عرقیات میمند فارس نیز اقدام های موثری در بخش های بازاریابی، استانداردسازی محصولات و ارتقای فناوری واحدهای تولیدی انجام شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس بیان داشت: تاکنون سه کنسرسیوم در خوشه فرش و نیز کنسرسیوم های گلاب و عرقیات میمند، سنگ شمال، رب گوجه و انواع ترشی و خیار شور وارد مرحله اجرایی شده است.
قنبری افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران نیز برای تقویت فعالیت کنسرسیوم های صادراتی از ایجاد مراکز فروش کنسرسیوم ها در بازارهای هدف خارجی حمایت و علاوه بر آن با اختصاص یارانه، بخشی از هزینه های اعزام اعضای کنسرسیوم ها به نمایشگاه های بین المللی را پرداخت می کند.
وی گفت: خوشه خرمای جنوب فارس نیز با انتخاب عامل توسعه، تا پایان سال 95 فعالیت خود را آغاز و این خوشه صنعتی به عنوان پنجمین خوشه استان برنامه های خود را در حوزه توسعه و تقویت صنایع و بنگاه ها و مراکز کسب و کار مرتبط با خرما، عملیاتی می کند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس ادامه داد: تاکنون زمینه ایجاد 12 خوشه صنعتی در این استان مهیا شده است که از این تعداد، امکان سنجی 9 خوشه صنعتی به پایان رسیده است.
وی گفت: در استان فارس تاکنون 12خوشه صنعتی شامل سنگ شمال فارس، سنگ نی ریز، انجیر، خرما، گلاب و عرقیات گیاهی، رب گوجه، انواع ترشی، گیاهان دارویی، بسته بندی میوه و مرکبات،صنایع پلاستیک، مسقطی لار، خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، شناسایی شده است.
خوشه صنعتی به مجموعه ای از واحدهای کسب و کار گفته می شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز هستند وبا همکاری و تکمیل فعالیت های یکدیگر، به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می پردازند و از چالش ها و فرصت های مشترک برخوردار هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: