گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۹۳۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
بیژن کیا در دوره طرح ولایت بسیج رسانه استان تأکید کرد:
ارتباط با خبرنگاران برون مرزی برای اهالی رسانه ضروری است نباید با بی تفاوتی از کنار این مسائل گذشت خبرنگاران مثل سیستم عصبی جامعه هستند، باید حساسیت آنها بالا باشد و به مسائل به موقع واکنش نشان دهند.
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج رسانه فارس، بیژن کیا نویسنده توانمند استان فارس وکارشناس فرهنگی دانشگاه شیراز از جمله اساتید مدعو برنامه طرح ولایت بسیج رسانه بود که محور سخنانش معرفی بانوی خبرنگار حقیقت جویی بود که جانش را در راه حقیقت جویی فدا کرد. 

کیا گفت: سیرینا علی سحیم معروف به سرنا شیم، خبرنگار لبنانی شبکه پرس تی وی بود که در اکتبر ۲۰۱۴ به طرز مشکوکی به قتل رسید. سرنا شیم شهروند آمریکا با اصلیت لبنانی، از معدود خبرنگارانی بود که راجع به نفوذ تروریست‌های تکفیری به سوریه از طریق مرز ترکیه گزارش تهیه کرده بود. وی همچنین عکس‌هایی به دست آورده بود که نشان می‌داد تکفیری‌ها با استفاده از کامیون‌های سازمان جهانی غذا و دیگر نهادهای غیردولتی از مرز عبور می‌کنند.

وی ادامه داد: سرنا متولد 1985 میشیگان از مادری آمریکایی و پدری لبنانی است. او کار خبری را در سال 2007 بعنوان مجری برنامه Middle East Press زیر نظر سردبیر سایت کلاس سینما در دفتر شبکه پرس تی وی در بیروت آغاز کرد و بدلیل توانمندی هایش خیلی زود کار اجرا را ترک کرده و خبرنگار شبکه شد. سرنا از سال 2010 بعنوان خبرنگار سیار شبکه کارش را آغاز کرد و طی این مدت در دمشق، طرابلس، استانبول، بغداد، کیف، دونسک و وین کار خبری کرد. او صاحب دو فرزند بنام های علی (4 ساله) و اجمل (3 ساله) است. فرزندان او به همراه پدرشان در ضاحیه جنوبی بیروت زندگی می کنند.

این نویسنده شیرازی که نوشتن رمانی حول شخصیت این بانوی حقیقت جو را آغاز کرده تصریح کرد: شیم در آخرین تماسش با دفتر خبر پرس تی وی گفته بود سازمان اطلاعات ترکیه وی را به جاسوسی متهم کرده که احتمالا دلیلش پوشش اخبار مربوط به موضع آنکارا در قبال تروریست‌های داعش در کوبانی و مناطق اطراف آن بوده است.خبرنگار پرس تی‌وی همچنین اعلام کرده بود بیم آن می‌رود که وی را دستگیر کنند.

دو روز پس از بیان این اظهارات شیم پس از تهیه گزارشی در شهر سوروچ، واقع در استان شانلی اورفه در حال بازگشت به هتل محل اقامت خود بود که خودروی وی با یک ماشین سنگین تصادف کرد.

خانواده این خبرنگار اعلام کرده‌اند مرگ سرنا مشکوک است و دولت ترکیه باید درباره آن پاسخگو باشد. سرنا شیم دقیقا 2 روز پس از آن کشته شد که به تهران خبر داد در ترکیه با مشکلاتی مواجه شده است. وی روز جمعه ضمن ابراز نگرانی از دستگیر شدن خود به پرس‌تی‌وی گفت آژانس اطلاعاتی ترکیه وی را احتمالا به دلیل تهیه گزارش‌هایی درباره موضع ترکیه در قبال تروریست‌های مشغول جنگ در سوریه در کوبانی و اطراف آن، به جاسوسی متهم کرده است. شیم گفت وی از معدود خبرنگارانی بوده که به دنبال داستان‌های ورود تروریست‌ها به سوریه از طریق خاک ترکیه بوده است.

دراین مراسم فیلمی از خانم سورنا شیم پخش شد خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی با اشاره به گزارش‌های خود درباره «ورود گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه (به این کشور) و... رویت مهر گذرنامه تروریست‌های تکفیری و کسب اطلاعات دست اول مبنی بر اینکه پیکارجویان در حقیقت در این کشور (ترکیه) بوده‌اند در حالی که ترکیه همچنان سعی در کتمان این مطلب داشت،» تصریح کرد: دلیل این اتهام به طور حتم ارائه گزارش درباره سوریه بوده است. وی تصریح کرد: دولت ترکیه «مرا به جاسوسی متهم می‌کند و می‌گوید من با مخالفان ترکیه همکاری می‌کنم اما منطق حکم می‌کند همانگونه که با دیگر احزاب صحبت می‌کنم با مخالفان ترکیه نیز صحبت کنم چرا که این شغل من است.» شیم اتهامات وارده به خود را به صراحت رد کرد و گفت: از این اتهامات «شگفت‌زده» شده‌ام «زیرا چیزی برای پنهان کردن ندارم و غیر از وظایف شغلی خود کار دیگری انجام نداده‌ام».

کیا از خبرنگار آمریکایی یاد کرد که سوالات ذهنی اش درباره مرگ مشکوک سورنا شیم را در فضای خبری مطرح کرده و پیگیر پاسخ های سوال های ذهنی اش هست وی خاطرنشان کرد دردنیا خانم شیم به ایکاروس معروف شده است. ایکاروس نماد غرور بشر برای دست یافتن به ناشناخته‌هاست. ایکاروس وجهه‌ای از انسان است. وجهه ای از بلندپروازی انسان معاصر در کشف نادیده‌ها و ناشناخته‌ها و تلاش برای رسیدن از طبیعت به فرا طبیعت.

وی تاکید کرد ارتباط با خبرنگاران برون مرزی برای اهالی رسانه ضروری است نباید با بی تفاوتی از کنار این مسائل گذشت خبرنگاران مثل سیستم عصبی جامعه هستند، باید حساسیت آنها بالا باشد و به مسائل به موقع واکنش نشان دهند.

کیا تصریح کرد: برای مقابله با داعش مقابله نظامی لازم است اما کافی نیست داعش یک تفکر است و کار فرهنگی برای مقابله با این تفکر لازم است این مهم را نباید فراموش کرد.

کیا خاطردر پایان صحبت هایش مژده داد خون سورنا شیم ثمر داده و اخیرا یک گروه خبرنگار آلمانی به مدارکی دست یافتند که گفته های خانم شیم را تایید می کند آنها توانستند نقش دولت ترکیه در کمک به داعش را ثابت کنند. اکنون بهترین زمان برای پیگیری حقوقی و خونخواهی این خبرنگار حقیقت جوست.

نام:
ایمیل:
* نظر: