يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۶:۵۰:۵۷
کد خبر: ۹۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز :
جوشانده و دم‌کرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت کرده، بسیار نشاط‌آور است و منجر به بهبود حافظه و کاهش سطح اضطراب و افسرگی می شود.

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی پژوهشی ، فناوری استان فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: این گیاه به دلیل منیزیم موجود، دارای خاصیت ضدسرطان بوده و به دلیل دارا بودن آلکوالویید می‌تواند ضدحساسیت، ضد‌روماتیسم و ضد التهاب باشد.

"مریم یزادن خواه" افزود: از خواص دیگر این گیاه می توان به بهبود عملکرد کلیه، تقویت کننده دستگاه عصبی، تصفیه کننده خون، تسکین دهنده تب در بیماری‌هایی مانند سرخک، مخملک، آبله و کهیر، اشاره کرد.

او اضافه کرد: جوشانده گیاه در بهبود وضعیت مو، ناخن و پوست تاثیر فراوانی دارد و به دلیل داشتن سطح بالای کلسیم، آهن و مواد مغذی مانند پتاسیم، روی، ویتامین های C، B، بتاکاروتن و اسید های چرب ضروری برای افرادی که بیشتر دچار کمبود این مواد هستند، مفید است.

 

این کارشناس بهداشت عمومی در ادامه، به  خاصیت خلط آوری این گیاه اشاره کرد و گفت: از گل گاوزبان برای درمان سرماخوردگی، تنگی نفس و گلودرد، استفاده می شود.

یزدان خواه ادامه داد: برای تهیه دمنوش گل گاوزبان می توان آن را با مخلوط کردن گل و آب‌جوش و دم کردن به مدت 10دقیقه، روی حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری یا سماور، آماده کرد.

او افزود: باید بدانیم که مصرف زیاد این گیاه در کنار خاصیت آرام بخشی، می‌تواند باعث مسمومیت شود؛ مقدار زیاد این داروی گیاهی، نشانه هایی مانند خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی به دنبال دارد و مصرف آن همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مانند ضد افسردگی‌ها، ضد اضطراب‌ها، آرام‌بخش‌ها، خواب‌آورها و آنتی‌هیستامین‌ها، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: