يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۸:۵۴:۲۴
کد خبر: ۹۳۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
داوود حدادی
رییس اداره بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سمینار آموزشی تالاسمی ومراقبت های آن، از خدمات رسانی این دانشگاه به هزار و 466 بیمار تالاسمی در استان خبر داد.

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، "وب دا"، این سمینار آموزشی در راستای ارتقای دانش علمی کارکنان واحدهای پزشکی و پرستاری بخش های تالاسمی، از سوی  اداره بیماران خاص و با حضور کارکنان درمانی بخش های تالاسمی دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، لارستان، فسا و جهرم برگزار شد.

دکتر "داود حدادی" با اشاره به وضعیت بیماری تالاسمی در استان، گفت: در حال حاضر از مجموع هزار و 466بیمار تالاسمی استان که دانشگاه به آنان خدمت رسانی می کند، بیشترین آمار مربوط به شیراز با 788 بیمار و داراب با 105بیمار است.

او ادامه داد: شهرستان های کازرون با 100بیمار، نورآباد ممسنی با 92 بیمار و مرودشت با 80 بیمار بیشترین آمار بیمار تالاسمی را به خود اختصاص داده اند و در این میان آباده با سه بیمار تالاسمی،  کمترین آمار را دارد.

او با معرفی فعالیت های اداره بیماران خاص در این زمینه که از ابتدای سال 95تاکنون انجام گرفته، اضافه کرد: در این راستا می توان به راه اندازی واحد روانشناسی و روانپزشکی بیماران خاص در مرکز شهید دستغیب که کار خود را با گروه هدف بیماران تالاسمی آغاز کرده است، برگزاری دوره های چهار روزه حضوری برای متخصصان مسوول فنی بخش های تالاسمی در شهرستان های قطب تالاسمی، اقدامات لازم برای تمرکززدایی و توسعه خدمات به بیماران تالاسمی در سطح شهرستان ها، ارایه تخفیف دسفرال در مراکز قطب تالاسمی شهرستان ها، در دست اقدام بودن توزیع داروی آهن زدای اکسیجد در سطح شهرستان های قطب، برگزاری شورای تالاسمی با حضور استادان، انجمن تالاسمی و مسوولان و کارکنان بخش تالاسمی بیمارستان شهید دستغیب، تهیه گایدلاین از مباحث شایع تالاسمی برای ارتقای کیفیت خدمات ارایه شده به بیماران تالاسمی و حضور بیماران تالاسمی در نشست های هفتگی اداره بیماران خاص و پیگیری مشکلات آنه، اشاره کرد.

رییس اداره بیماری های خاص دانشگاه در این سمینار آموزشی، از مسوولان بخش های تالاسمی خواست تا نسبت به تشویق بیماران به استفاده از داروهای تولید داخل، تکمیل فرم ADR، تجهیز بخش به وسایل سرگرمی برای بیماران، انجام خدمات و آزمایش های دوره ای بیماران تالاسمی، راند منظم پزشکان از بخش تالاسمی و تکمیل اطلاعات در سامانه، اقدام کنند.

در پایان این برنامه، پزشکان هماتولوژی به بررسی موارد مربوط به درمان بیماران تالاسمی پرداختند و سرپرستار بخش تالاسمی بیمارستان شهید دستغیب، نکات مربوط به مراقبت از بیمار تالاسمی و نحوه گزارش نویسی در بخش تالاسمی را شرح داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: