يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۲:۲۸:۲۵
کد خبر: ۹۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
آشنایی با مخترعین
دستگاه هموستاز هوشمند که در بخش آنژیوگرافی قلب و جهت بند آوردن خونریزی برای رگ فمور کاربرد دارد توسط مخترع جوان شیرازی طراحی شد

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس علی زارعی مخترع دستگاه مسدود کننده خونریزی شریانی در گفتگو با خبرنگار این سازمان گفت : دستگاه هموستاز هوشمند در بخش آنژیوگرافی قلب کاربرد دارد و جهت بند آوردن خونریزی برای رگ فمور طراحی شده و یک سیستم کاملا مکانیزه و هوشمند می باشد که این دستگاه باعث جلوگیری از سکته احتمالی قلبی، گرفتگی رگ، ایسکِمی ، ترمبز وریدیو همچنین آمبولي ريوي می شود

علی زارعی در خصوص دغدغه خود در خصوص ساخت این دستگاه اظهار داشت :خارج کردن کاتتر از شریان فمورال پس از انجام آنژیوگرافی مشکلاتی را به وجود می آورد که در واقع این شریان به دلیل اتصال مستقیم به قلب، خونریزی زیادی دارد و مدت زمان زیادی طول می­کشد تا خونریزی قطع شود و با توجه به اینکه یک پزشک یا پرستار بر روی محل ورود کاتتر، سه انگشت را عقب تر از محل بریدگی گذاشته و فشار مستقیمی را تقریبا به مدت 20 دقیقه وارد می­نماید ، این امر باعث ایجاد آسیب به دست پزشک و یا پرستار می­شود.

او در ادامه گفت : فشاری که بر روی محل بریدگی توسط پرستار ایجاد می‌شود به دلیل ثابت و پیوسته نبودن، در سطح رگ پخش نمی­شود و بیمار به دلیل فشار زیاد و غیر استانداردی که بر روی رگش می‎‎آید درد زیادی را متحمل می­شود که علاوه بر این اشکال، احتمال گرفتگی رگ نیز وجود دارد.

وی افزود : زمانی که خونریزی به وسیله انگشتان دست بند می­آید: بدلیل اعمال فشار زیاد احتمال گرفتگی رگ از داخل وجود دارد و عمل خونرسانی به پایین پا متوقف می­شود و این روش که متاسفانه اکثر پرستاران از آن آگاهی نداشته و به خوبی نمی­توانند متوجه آن شوند، باعث بروز خطراتی از جمله کم رسیدن خون به اندام ها، تشکیل لخته خونی در دیواره داخلی سیاهرگ عمقی شده و همچنین احتمال سکته قلبی تا سه درصد را افزایش می­دهد که نهایتا این معایب ما را برآن داشت که دستگاهی تحت عنوان هموستاز هوشمند طراحی و ارائه دهیم که ضعف روش­های  برطرف نماید.

علی زارعی در خصوص کاربردهای اختراع خود عنوان کرد : دستگاه هموستاز هوشمند در بخش آنژیوگرافی قلب کاربرد دارد و جهت بند آوردن خونریزی برای رگ فمور( کشاله ران ) طراحی شده و یک سیستم کاملا مکانیزه و هوشمند می باشد. که این دستگاه باعث جلوگیری از سکته احتمالی قلبی، گرفتگی رگ، ایسکِمی (کم رسیدن خون به اندام یا ناحیه‌ای از بدن)، ترمبز وریدی ( تشکیل لخته خونی در دیواره داخلی سیاهرگ ) و همچنین آمبولي ريوي می شود.

این مخترع در پاسخ سوال خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس در خصوص مزایای اختراع خود خاطر نشان کرد : این دستگاه از آسیب وارد شدن و ایجاد درد تاندون ها و مفاصل پرستاران و پزشکان جلوگیری می کند که در این راستا با ایجاد یک فشار ثابت و مداوم و در نتیجه پخش شدن فشار بر روی رگ، باعث جلوگیری از درد بیمار می شود.

وی گفت : این دستگاه همچنین با بررسی دائم و دقیق رگ بدون توقف، از بهم چسبیدن رگ و در نتیجه جلوگیری از سکته قلبی احتمالی جلوگیری به عمل می آورد که با بررسی جریان خون در رگ، در صورت کم رسیدن خون به اندام ها (Ischemia)  به پرستار هشدار لازم را جهت پیگیری های لازم می دهد.

ایشان در ادامه با بیان اینکه این دستگاه مجهز به سیستم بررسی رگ پس از بند آمدن خون نیز می باشد که در صورت انسداد به پرستار هشدار لازم را می دهد، افزود : پد استریل یکبار مصرف جهت جلوگیری از انتقال بیماری. نمایش تمام عملیات دستگاه روی صفحه نمایش برای پرستار جهت کنترل بهتر جلوگیری از آمبولی ریوی ، کاهش زمان روند آموزش کادر پرستاری بیمارستان و در نهایت کاهش هزینه‌های درمانی برای بیمار و بیمارستان از دیگر مزایای این دستگاه می باشد که در واقع این دستگاه یک دستگاه منحصر به فرد در این زمینه است .

 علی زارعی در پاسخ به سوال خبرنگار سازمان در خصوص اینکه دستگاه نمونه های دیگری هم دارد عنوان کرد :  این دستگاه هیچ نمونه داخلی و خارجی ندارد و با بررسی تمامی جوانب عملکرد مختلف دستگاه طراحی شده است .

ایشان  با بیان اینکه دستگاه طراحی شده ضمن انجام تمامی مراحل بصورت غیرتهاجمی، توانایی منحصر بفردی در تعیین گرفتگی و لخته شدن خون در زیر پوست دارد افزود: نمایش تمام عملیات دستگاه روی صفحه نمایش برای پرستار جهت کنترل بهتر، کاهش زمان روند آموزش کادر پرستاری بیمارستان و کاهش هزینه‌های درمانی برای بیمار و بیمارستان جدید بودن و نوآوری در این طرح را نشان می دهد .

ایشان در خصوص اجزا و نحوه کار دستگاه خود گفت : به طور کلی این دستگاه شامل بخش اعمال فشار ، مدارهای الکترونیکی و بدنه نگهدارنده می باشد که در واقع این سه قسمت ، اجزای اصلی این دستگاه را تشکیل داده اند .

 وی در ادامه ضمن تشریح بخش های مختلف دستگاه گفت : هر کدام از این اجزای اصلی خود اجزای دیگری دارند ، به عنوان مثال بخش اعمال فشار دارای سه قسمت جعبه تنظیم کننده فشار، دسته منتقل کننده فشار ، محل قرار گیری پد استریل می باشد که جعبه تنظیم کننده فشار شامل یک موتور گیربکسی است که تحت کنترل بردالکتریکی فشار لازم را بر روی زخم ایجاد می­کند و دسته منتقل کننده فشاراز یک میله فلزی مارپیچ تشکیل شده که به شفت موتور متصل است و با شروع چرخش موتور به سمت چپ و راست، میله مارپیچ به سمت بالا و پایین حرکت می­کند که خود میله به یک بدنه ثابت متصل است که عقب تر از بریدگی قرار می‌گیرد و به قسمت مورد نظر پرستار فشار لازم را وارد می‌آورد.

وی در ادامه ضمن اشاره به بردهای الکترونیکی دستگاه خود گفت : این برد یک برد ضد ضربه و هوشمند می­باشد که تمام کنترل دستگاه از جمله موتور، سنسورها، صفحه نمایش و دیگر موارد را بر عهده دارد و شامل سیستم بند آوردن خونریزی و سیستم تشخیص گرفتگی رگ می باشد .

علی زارعی در خصوص ویژگی های سیستم بند آوردن خونریزی گفت : این بخش شامل دو حسگر است که با موتور در ارتباط هستند و وظیفه آنها تشخیص میزان فشار استاندارد بر روی رگ مورد نظر است؛ بدین صورت که حسگر­ها به صورت زنده جریان رگ را مورد بررسی قرار داده و تا زمانی که جریان خون در رگ جاری باشد به موتور دستور فشار آوردن به رگ را می­دهند، به محضی که جریان خون قطع شود دستور توقف موتور داده می­شود، سپس موتور چند دور برعکس می­زند تا یک جریان خون کمی دوباره برقرار شود که این کار باعث بند آمدن خون و ایجاد فشار صحیح و استاندارد برای هر فرد شده و نیز مانع از گرفتگی رگ از داخل نیز می­شود .

وی در ادامه با بیان اینکه در این بخش سیستم تشخیص گرفتگی رگ نیز تعبیه شده است اظهارداشت : این بخش نیز بر عهده دو حسگر می‌باشد که پس از اتمام بند آمدن خون، با بررسی جریان خون در رگ به پرستار کمک ­می­کنند تا در صورتی که رگ از داخل بند آمده باشد، با به صدا درآمدن زنگ هشدار و نمایش بر روی صفحه نمایش وی را باخبر سازد.

این مخترع جوان با بیان اینکه تمامی مراحل و کارها از طریق سیستم نمایشگر کنترل و رصد می شود گفت : کلید­های مختلفی نیز برای این دستگاه تعبیه شده­اند تا در صورت بروز اشکال در لمس صفحه نمایش، کنترل دستگاه توسط پزشک یا پرستار و همچنین تنظیمات زمان و دستگاه انجام شود.

این مخترع در ادامه در خصوص شیوه  کار با دستگاه عنوان کرد : ابتدا بخش اعمال فشار توسط پرستار با کمک دست و کلیدهای تنظیم موتور در محلی که باید فشار اعمال شود قرار داده میشود ، سپس حسگرها توسط پرستار در جای مناسب خود قرار میگیرد و بعد از آن با توجه به وضعیت بیمار زمان انجام عملیات تنظیم میشود و با زدن دکمه آغاز دستگاه شروع به وارد کردن فشار بر روی محل مورد نظر میکند.

در این خصوص یک روش منحصر به فرد که در این دستگاه به کار رفته، حسگر تشخیص جریان خون همزمان به بررسی این نکته می پردازد که آیا جریان خون داخل رگ در بخش پایین تر از زخم بند آمده یا نه ؟ و تا زمانی که جریان خون بند نیامده باشد موتور به فشار آوردن ادامه میدهد و به محضی که جریان خون قطع شود دستور توقف موتور داده میشود که این کار باعث ایجاد فشار مخصوص و استاندارد به پای هر شخص میگردد بعد از توقف موتور چند دور برعکس میزند تا جریان خون کمی در رگ دوباره بر قرار شود ؛ این امر نیز موجب شده تا خون ریزی از داخل رگ بند نشود و از بروز ایسکمی جلوگیری گردد . ضمنا تمام این مراحل در صحفه نمایش نشان داده میشود بدین صورت که زمان اعمال فشار توسط موتور با نشان دادن منحنی کم و زیاد شدن نبض مریض پرستار به صورت مستقیم در جریان تمام مراحل قرار میگیرد این امر میزان خطا را بسیار کاهش داده و پرستار با اطمینان بیشتری مراحل را تحت کنترل دارد . پس از رسیدن موتور به فشار استاندارد خود با توجه به زمان تنظیم شده ، موتور به صورت خودکار فشار را با دور برعکس زدن کم میکند و سپس به پرستارهشدار میدهد که عملیات به اتمام رسیده است و منتظر دستور بعدی میماند . در این مرحله پرستار محل خونریزی را بررسی میکند در صورتی که هنوز خونریزی بند نیامده باشد با زدن دکمه ادامه دو باره موتور مراحل قبل را اینبار برای مدت زمان کمتر انجام میدهد و این کار آنقدر انجام میپذیرد تا خونریزی کاملا بند آید و مورد تایید پرستار قرار گیرد.

زارعی در ادامه توضیحات خود در خصوص نحوه کار با دستگاه گفت : بعد از اتمام مرحله اول دستگاه وارد بخش دوم و نهایی میشود ؛ این بخش به بررسی علمی میپردازد که آیا پس ازبند آمدن خون رگ بیمار مسدود شده یا خیر که این امر با کمک حسگرها وصفحه نمایش به پرستارنشان داده می شود که در صوررت مسدود بودن رگ با به صدا در امدن بوق دستگاه هشدارهای لازم به پرستار منتقل می شود .

وی در پایان خاطر نشان کرد: کار با این دستگاه بسیار راحت می باشد که این دستگاه با توجه به ویژگی های خود در بخش بیمارستان های صحرایی به منظور جلوگیری از خونریزی می تواند مورد استفاده قرار گیرد ؛ ضمنا دستگاه را می توان به صورت دستی و کوچک نیز طراحی کرد و تمامی بیمارستان های دارای بخش آنژیوگرافی و جراحی های ارتوپدی می توانند ازاین دستگاه استفاده کنند.





نام:
ایمیل:
* نظر: