يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۶:۳۴:۳۲
کد خبر: ۹۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
با مخترعین :
نسل جدیدی از آچار بکس های مورد نیاز صنایع و واحدهای کارگاهی و تعمیراتی با بکارگیری قابلیت آچار بکس های جغجغه ای و ثابت توسط بسیجی شیرازی طراحی شد .

 به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، امروزه اختراعات روز به روز در حال گسترش است و هر روز وسیله جدیدی برای رفاه حال و راحتی مردم از جمله وسائل صنعتی ساخته می شود. در زمینه ابزارالات صنعتی آچار بکس کشویی توسط منصور برزگر ساخته شده است که در کارگروه مکانیک سازمان بسیج علمی نیز مورد تأیید قرار گرفته است .

در راستای آشنایی بیشتر با این اختراع مصاحبه ای را با مخترع محصول ذکر شده انجام داده ایم که در ادامه به آن می پردازیم .

در ابتدا نام محصول خود را بیان کنید .

نام این محصول آچاربکس کشویی است البته نام های دیگری را هم بر این آچار می توان نهاد از جمله "آچار گیربکسی" و یا " آچار پلوسی". 

این محصول را در چه نمونه هایی می توان ساخت .

این نوع آچار را در دو نوع کشویی آزاد (بدون فنر) و نوع فنر دار می توان طراحی کرد .

مشاهده چه مشکل یا مشکلاتی باعث شد جرقه طراحی این محصول به ذهن شما برسد ؟

اصولا برای باز کردن پیچ و مهره های سفت با دسته آچار بکس معمولی مشکلی وجود دارد که وقت و انرژی زیادی را مصروف می سازد، در این حالت فرد می بایست مرتب سوکت آچار را از روی پیچ بردارد و موقعیت دسته آن را برای باز کردن دوری دیگری از پیچ تغییر دهد و این کار مداوم بایست انجام شود. مشکل وقتی بیشتر مشهود می شود که پیچ در محلی قرار داشته باشد که امکان گردش کامل دسته آچار وجود نداشته باشد.

آچار پلوسی طراحی اینجانب این مشکل را بر طرف می کند و نیازی به برداشتن آچار از روی پیچ یامهره وجود ندارد بلکه تنها با قطع فشار بر روی آچار، دسته آن بحالت آزاد یا هرزگرد در آمده و به هر سمتی می گردد و با کمی فشار مجدد در یک لحظه می توان آن را در جهت باز شدن و یا بسته شدن پیچ به گردش در آورد ( در حالیکه در آچار جغجغه باید برای تغییر جهت گردش موقعیت یک کلید را تغییر داد) و لذا کار بستن یا باز کردن پیچ ها بالاخص پیچ های سفت را بسیار آسان می نماید.

در مورد انگیزه و هدف خود در ساخت این وسیله بگویید .

انگیزه و هدف کلی از اختراع و طراحی این آچارجدید، ایجاد تسهیلات و رفاه حال کاربران فنی و عموم افراد غیر متخصصی  است که در بسیاری از مواقع برای انجام کارهای فنی و تعمیراتی نیازمند یک آچار جدید با امکان استفاده بهتر و راحت تر می باشند. از آنجا که این آچار بهتر از آچار بکس های ساده است و از طرفی رقیبی برای آچار بکس جغجغه ای می باشد در صنعت و واحدهای کارگاهی و تعمیراتی و حتی درون جعبه ابزار اتومبیل ها و منازل ، یک ابزار نوین با کارایی و تسهیلات بسیار خوب خواهد بود.

دسته آچار اختراعی شما در کدام گروه از دسته آچارها قرار می گیرد .

آچاری اختراعی در گروه دسته آچار های بکس است که هم مانند آچار بکس های ثابت دارای قدرت تحمل فشار زیاد هنگام بستن یا باز کردن پیچ و مهره ها می باشد و هم مانند آچار بکس جغجفه ای اهرم آن سوای از محور آچار می تواند در جهت چپ یا راست گردش هرز گرد داشته باشد که باز کردن پیچ و مهره های سفت شده و یا پیچ ومهره هایی که در محل های محدود و بین قطعات های محتلف قرار دارند را تسهیل می نماید. درواقع این آچار نسل جدیدی از آچارهای بکس خواهد بود.

در مورد اختراع خود توضیح دهید که چه ویژگی های دارد .

اختراع این آچار در زمینه آچارهای بکس می باشد و چیزی کاملا نوین است که نمونه طراحی یا ساخته شده ای برای آن وجود ندارد. از محسنات این آچار می توان به پرکابرد بودن آن و همچنین تسهیلاتی که در باز و بسته کردن پیچ ها دارد اشاره کرد، به طوریکه توان و مقاومت دسته آچار بکس های ثابت و خصوصیت های آچار بکس های جغجغه ای را داراست.

 مختصات این آچار شرائطی را فراهم می اورد که بتوان آن را نسل جدیدی از آچار بکس های مورد نیاز صنایع و واحدهای کارگاهی و تعمیراتی و حتی موارد استفاده های شخصی دانست. مکانیزمی که برای این آچار پیش بینی شده است می تواند اسقبال کاربران را در سراسر دنیا فراهم می آورد.

آیا این محصول توان رقابت با سایر محصولات را دارد ؟

بله... این دسته آچار رقیبی جدید برای آچار قدیمی و معروف جغجغه می باشد که در بسیاری از موارد مزیت هایی بر آن دارد .

به عبارتی دیگر این آچار می تواند فضای خالی بین آچارهای بکس ثابت و نوع جغجغه ای را پر کرده و حتی در بعضی موارد جایگزین آنها شود. پیش بینی می شود این آچار در زمره معروف ترین آچارهای واحدهای کارگاهی و تعمیراتی قرار گیرد .  

مزیت های دیگر محصول شما نسبت به دسته آچار ثابت و دسته آچار جغجغه چیست ؟ 

مسلما این دسته آچار نسبت به دسته آچارهای ثابت مزیت زیادتری دارد. این آچار با داشتن حالت هرزگرد بدون نیاز برداشتن آن از روی پیچ ومهره ها،  به هر طرقی می گردد و قدرت لازم برای گردش نیم دورهای لازم چپ و راست برای باز کردن پیچ و مهره های سخت را به دسته آچار می دهد و لذا در وقت و زحمت و صرف انرژی بسیار راحت و با صرفه است.

در مقایسه این دسته آچار با دسته آچار جغجغه این مزیت ها برای " آچار کشویی یا پلوسی" وجود دارد .

  • آچار جغجغه سری پهن دارد و مخصوصا در انواعی که برای پیچ های بزرگ بکار می رود این نکته مشهود است. سر پهن این نوع آچار بعضی مواقع که پیچ و مهره لابه لای قطعات است و بقولی جای دست وجود ندارد کار را سخت و یا حتی غیر ممکن می سازد در حالیکه " آچار پلوسی" از نظر اندازه و ابعاد با آچارهای باریک معمولی تفاوت چندانی ندارد و لذا کار با آن میسر و راحت تر است.

  • آچار جغجغه ها بدلیل آنکه در آنها تنها از یک دنده و پین استفاده می شود اجبار بر آن است که بدنه و قطر اطراف دنده ها را ضخیم بگیرند تا بتواند فشار زیاد پین تنها بر یک دنده را تحمل کندکه این متد اجباری باعث وزن زیاد آنها می شود، کلید گردش چپگرد- راستگرد آچار و ملحقات آنهم مزید بر وزن زیاد آن است؛ در حالیکه آچار پلوسی نسبت به آن سبکتر می باشد.

  • معمولا در تولید این نوع آچار مجبورند دسته آن را ثابت ساخته و چون یکطرف قرار دارد، برای ایجاد جای دست و خوش دست شدن آن را ضخیم بسازندکه این کار نه تنها قدرت مانور با آن را کاهش می دهد ( چون هیچگاه نمی توان مرکز ثقل و فشار اهرم را بر مرکز آچار منتقل نمود و حتی پیچ را تنها با یک دست باز کرد) بلکه بر وزن آچار نیز می افزاید ، در حالیکه " آچار پلوسی " طراحی اینجانب از این نظر مثل دسته آچارهای فیکس عمل می کند و طول و مرکز ثقل اهرم آن قابل تغییر است.

  • تمام فشار آچار جغجغه تنها بر یک پین باریک است که در باز یا بسته کردن پیچ های فولادی و سخت آن را نا مطمئن می سازد و نه تنها خود این پین به مرور زمان مستهلک شده و تغییر شکل می دهد بلکه جای دنده ها را هم گود می کند و باعث از تنظیم خارج شدن آن ( رد کردن ناخواسته دسته آچار) می گردد.

  • معمولا دسته آچارهای جغجغه بدلیل ساختار آنها درای تلرانس قابل توجهی هستند؛ به این معنا که وقتی برای آچار به سمت مخالف می گردانند برای قرار گرفتن پین از روی یک دنده تا دنده بعدی یک فاصله ایجاد می شود و این نقص از حساسیت آن در محیط هایی که جای دست کم است، می کاهد. " آچار پلوسی " بدلیل دندانه های ریزی که دارد و تلرانس دو نوع دندانه ها نزدیک به صفر است حساسیت بالایی دارد ، به طوری که می توان حتی در گرداندن آن در حد یکی دو درجه ، زاویه گردش و درگیر شدن آن برای باز و بسته کردن پیچ در محل های بد دست را تغییر داد.

کاربرد اصلی اختراع شما چیست ؟

این آچار در ابعاد مختلف کاربردهای متعددی خواهد داشت که از جمله کاربرد وسیع آن در اتو مکانیک است و یا بعنوان مثال نمونه بزرگ آن برای باز و بسته کردن پیچ چرخ کامیون و ماشین های سواری و سایر وسایل ماشینی سنگین کاربرد خواهد داشت و می تواند جایگزین آچارهای ثابت شود؛ در حالیکه آچار جغجغه بدلیل استفاده از یک پین ظریف هرگز قادر به انجام چنین کار سنگینی نمی باشد. لذا نه تنها این آچار می تواند جایگزین آچار بکس های ثابت شود، بلکه بدلیل سرعت عمل بالاتر در تغییر جهت هرزگرد اهرم آن نیز در بسیاری موارد آچار جغجغه را از عرصه خارج خواهد کرد.

به احتمال بسیار آچار بکس کشویی یکی از ابزار های عمومی با کاربرد زیاد در دنیا باشد و استقبال شایانی از آن شده و نمونه هایی از آن در کلیه کارگاه ها و واحد های فنی و تعمیرگاه های اتو مکانیک یافت شود و لذا بعنوان سومین نسل از آچارهای عمومی بکس اهمیت بسزایی خواهد داشت.

 

به عنوان سخن سخن پایانی اگر توضیح دیگری دارید بیان نمایید .

این آچار اختراعی قابل توجه در حد اختراع خود آچار بکس و یا آچار جغجغه است. با وجود ورود این آچار به بازار در اصل ابزاری در اختیار صنعت، افراد فنی و کاربران معمولی قرار می گیرد که باعث رضایت خواهد بود. آچاری با مکانیزمی متفاوت که تا بحال در نوع خود بی سابقه است.

انشاء... این آچار بعد از تولید نه تنها در ایران بلکه در کلیه نقاط دنیا در هر واحد صنعتی و کارگاهی و خانگی بعنوان یک ابزار مورد نیاز با کاربرد وسیع و عمومی جایگاه خود را خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: