شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۳:۳۶:۴۱
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۹۳۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶
عوامل انحطاط و عقب ماندگی سه چیز است: یکی فقر است، یکی فساد است و یکی تبعیض. اگر با فقر و فساد و تبعیض در کشور مبارزه شود، اصلاحات به معنای حقیقی، اصلاحات انقلابی و اسلامی تحقق پیدا خواهد کرد. مشکلات ما از این سه پایه شوم و از این سه عنصر مخرب است. ناامنی هم که داریم، به خاطر همین است. بسیاری از ناامنی ها به خاطر فقر است و بسیاری به خاطر فساد است.
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل ازشیرازه، مباحث مهم فقر، فساد و تبعیض را از نگاه رهبری در ذیل می خوانیم:

ـ مردم آن کسی را انتخاب می کنند، آن کسی را به آن مرکز قدرت (چه مجلس، چه ریاست جمهوری، چه جاهای دیگر و هر جا که جای انتخابات است) می فرستند که معتقدند براساس ارزش های اسلامی، می خواهد این مملکت را از فقر و تبعیض و بی عدالتی و بقیه ضعف هایی که دارد، نجات بدهد.

ـ هر کسی جلو بیفتد و خود را آماده تحمل مشکلات بکند، مردم دنبال او خواهند بود و به او کمک خواهند کرد. هر دولتی، هر مسئول دولتی، هر انسان روشن بینی، هر عالم دینی و هر فرزانه ای اگر مبارزه با فقر و فساد را دنبال کند، مردم یاری خواهند کرد.

ـ عوامل انحطاط و عقب ماندگی سه چیز است: یکی فقر است، یکی فساد است و یکی تبعیض. اگر با فقر و فساد و تبعیض در کشور مبارزه شود، اصلاحات به معنای حقیقی، اصلاحات انقلابی و اسلامی تحقق پیدا خواهد کرد. مشکلات ما از این سه پایه شوم و از این سه عنصر مخرب است. ناامنی هم که داریم، به خاطر همین است. بسیاری از ناامنی ها به خاطر فقر است و بسیاری به خاطر فساد است.

ـ با فقر باید مبارزه شود. انسانی که امکان زندگی در حد نیاز و ضروری را ندارد، همان چیزی است که از قول پیامبر نقل شده است که «کَادَ الْفَقْرُ اَنْ یَکُونَ کُفْرا» فقر، انسان را به فساد، به خیانت و به بسیاری از راه ها می کشاند. البته انسان های مؤمن، باید مقاومت کنند، و این مجوز نمی شود که افرادی بخواهند به این بهانه، از مسیر صحیح منحرف بشوند؛ فقر این خطرها را دارد.

ـ مبارزه با فقر، یعنی تلاش برای اینکه ثروت ممکنی که می شود از منابع ملی استخراج گردد و به دست آید؛ اولاً به شکل بهینه استخراج شود و بعد به شکل بهینه مصرف بشود و اسراف نگردد.

فساد؛ یعنی فساد اخلاقی، فساد کاری، عدم احساس وجدان در تقدیم خدمات عمومی، عدم احساس مسئولیت در مواجهه با افکار عمومی و با ذهن های مردم؛ اینها شاخه ها و شعبه های فساد است. یکی هم تبعیض است. تبعیض؛ یعنی به جای ملاحظه قابلیت ها، به جای ملاحظه استحقاق، به جای ملاحظه خدا و قانون، ملاحظه رابطه ها بشود.

ـ مسئولان کشور ـ چه در قوه مجریه، چه در قوه قضائیه و چه در قوه مقننه ـ باید با فقر و فساد و تبعیض در این مملکت مبارزه کنند. اگر بخواهند وضع امنیت کشور را، وضع معیشت مردم را، وضع عزت بین المللی را تأمین کنند، راهش مبارزه با همین هاست.

ـ رأی شما که در صندوق ریخته شده پیش از هر چیز، رأی به استقلال ملی، رأی به قانون اساسی، رأی به پیشرفت و عدالت و آرمان های اسلامی است که در آن، دین و دنیای مردم و رفاه و معنویت عمومی و عزت و افتخار ملی تأمین خواهد شد. رئیس جمهور، متعهد به این آرمان هاست و عدالت اجتماعی و رفع فساد و تبعیض و مقابله با توطئه های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی، نخستین وظیفه اوست.

ـ امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرماید: «ویرانی زمین، از تنگ دستی مردم زمین حاصل می شود»، یعنی وقتی مردم تنگ دست بودند، زمین ویران می شود. حضرت، در این عبارت می خواهند به مالک اشتر بگویند: سرزمینی که تو داری به آنجا می روی، اگر توانستی مردمش را ثروتمند کنی، آباد خواهد شد، اما اگر مردم را فقیر نگه داشتی یا فقیر کردی، این سرزمین هم آباد نخواهد شد و ویرانه خواهد ماند. مردم هستند که با نشاط خودشان و با توانایی هایی که پیدا می کنند، سرزمین شان را آباد می کنند.

ـ هر کاری در کشور صورت می گیرد، باید با هدف رفع فقر و محرومیت و ایجاد رونق در زندگی عمومی مردم، نه بخشی از مردم و قشرهای خاص باشد. در چنین فضایی است که مردم می توانند به اهداف والای نظام اسلامی، یعنی معنویت و تکامل روحی و تعالی اخلاقی دست پیدا کنند؛ فضایی که خیرات جامعه به نحو صحیح میان مرم تقسیم شود؛ هر کس استعداد خود را به صحنه بیاورد و بهره آن را ببرد و نظام و حکومت مراقب باشد که هم به کسی ظلم نشود و هم هیچ کس محروم نماند.

ـ بزرگ بودن خطا به دو چیز است: یکی اینکه خود خطا بزرگ باشد ـ مثلاً فسادهای مالی بزرگ یا خیانت های بزرگ، یکی هم این است که خطاکننده، مسئول یا شخص مورد اعتماد باشد. گاهی سرزدن خطاهای کوچک از انسان هایی که از آنها انتظار امانت می رود، ضررش خیلی بیشتر از خطاهای بزرگ دیگران است. باید با این خطاها برخورد شود. این، در کارایی نظام تأثیر دارد. با برخورد با فساد، هم موجب می شود که افراد دقت بیشتری بکنند و هم موجب می شود که دست های خیانت کار بترسند و عقب بکشند.

ـ امروز، مهم ترین بخش اصلاح در این کشور، عبارت است از مبارزه با فقر و فساد و تبعیض.

ـ بیش از فقر، تبعیض، برای مردم گزنده است.

ـ یکی از مشکلات، عبارت است از شکاف اقتصادی و تبعیض در مسائل اقتصادی و برخورداری ناروا در مقابل محرومیت های سنگین؛ این مردم را آزار می دهد.

ـ بزرگ ترین مبارزه با آمریکا، خدمت به این مردم است.

ـ هر که می خواهد با دشمنان این ملت مبارزه عملی کارآمد بکند، با فساد مبارزه کند.

ـ ابزارهای دشمن در درون کشور و نظام ما، عبارت است از فساد، تبعیض و فاصله طبقاتی ما باید با اینها مبارزه کنیم.

ـ یکی از کارهایی که باید انجام دهیم، این است که صحنه را از سه دشمن بزرگ، یعنی فقر و ناامنی و بی سوادی پاک کنیم.

ـ اساس سیاست کلی اقتصادی کشور، عبارت است از رفاه عمومی و عدالت اجتماعی.

ـ علاج فقر به شکل اصولی در هر جامعه ای، از راه استقرار عدالت اجتماعی و نظام عادلانه در محیط جامعه است تا کسانی که از اهل دست اندازی به حقوق دیگرانند، نتوانند ثروتی را که حق همگان است، به سود خود مصادره کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: