جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۱:۰۹:۰۲
کد خبر: ۹۴۱۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
گفتگو با مخترعین :
دستگاه محافظ برق کامپیوتر خودرو که توسط نورمحمد محمدی ساخته شده بود مرد تأیید و حمایت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری قرار گرفت .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ،ساخت پیچیده خودروهای امروزی و استفاده از عناصر هوشمند، مانند پردازنده های سریع و دقیق الکترونیکی ، سنسورها و عملگرهای الکترونیکی ، کار تعمیر و خدمات پس از فروش را برای خودروسازان دچار تحولی جدی کرده است به گونه ای که دیگر نمی توان بدون دستگاه عیب یاب چنین خودروهایی را تعمیر و عیب یابی کرد ؛ از سویی دیگر این قطعات قیمت بسیار بالایی دارند که در مواقعی به دلیل عدم کارکرد صحیح باطری ، آفتامات و نوسانات برق باعث سوختن قطعات مهمی مانند کامپیوتر خودرو و صفحه کیلومتر می گردد که هزینه تعمیر و تعویض قطعات سوخته نیازمند هزینه های بالا می باشد .

در راستای حل این مشکل نور محمد محمدی مخترع شیرازی اقدام به طراحی دستگاه محافظ برق کامپیوتر خودرو کرده است که در جهت آشنایی بیشتر با این اختراع گفتگویی با مخترع طرح انجام داده ایم که در ادامه به آن پرداخته می شود .

به عنوان سوال اول لطفا نام محصول خودرو خود را بیان کنید و در خصوص نحوه کارکرد آن اشاره ای نمایید .

نام طرح دسنگاه محافظ برق کامپیوتر می باشد و نحوه کار آن بدین صورت است که برق خروجی آلترناتیو را می سنجد و در صورت شارژ بیش از حد مجاز آلتر ناتیو ، این دستگاه خروجی آلترناتیو را قطع کرده و اعلام خطر صوتی آن فعال می شود تا شخص راننده قبل از صدمه دیدن سیستم برقی، اقدام به تعمیر خودرو نماید .

این دستگاه در چه خودوهایی قابل استفاده می باشد و چگونه می توان آن را در خودرو به کار گیری کرد ؟

این دستگاه را می توان در کلیه موتورهای احتراق داخلی که داری منبع شارژ کننده باشند نصب کرد که عملکرد کنترل و سنجش میزان ولتاژ دستگاه توسط کیت الکترونیکی انجام می شود .

همچنین این دستگاخ برای دو ولتاژ 12 و 24 ولت طراحی شده است که در خودروهای سبک یا سواری و خودروهای سنگین و نیمه سنگین کاربرد دارد .

مشاهده چه مشکلی باعث شد که جرقه طراحی این دستگاه در ذهن شما شکل بگیرد ؟

در خودروهای امروزی که آلترناتیو تامین و شارژ کننده باطری و منبع تغذیه می باشد ، در مواقعی به دلیل عدم کارکرد صحیح قطعات داخل آن و یا سوختن آفتامات ترانزیستوری که کنترل کننده برق آلتر ناتیو می باشد باعث می شود که آلترناتیو بیش از حد مجار نوع خودرو برق تولید کند که این امر موجب سوختن قطعات مهمی همچون کامپیوتر خودرو و صفحه کیلومتر شود .

برای خود خودرور امکان تشخیص این مشکل وجود ندارد ؟

در داخل خودرو چراغی در صفحه کیلومتر جهت نشان دادن صحت عملکرد آلترناتیو وجود دارد اما این چراغ فقط شارژ نکردن را نشان می دهد و متاسفانه هیچ نشانه یا کنترل کننده ثانویه ای که قدرت تشخیص تولید بیش از حد برق توسط آلتر ناتیو  باشد در هنگام روشن بودن موتور وجود ندارد و تنها شخص راننده زمانی متوجه این موضوع می گردد که کامپیوتر خودرو سوخته و یا خودرو دیگر روشن نشود و تعویض این قطعه که قلب برق خودرو نامیده میشود بیش از هشت میلیون ریال هزینه می برد .

در نهایت با توجه به اینکه راه حلی برای مشکل فوق ارائه نشده و بروز آن موجب هزینه کرد بالا می شود این دستگاه طراحی شده است به نحوی که این دستگاه اجازه عبور برق خطرآفرین به سیستم برق خودرو را نمی دهد .

کاربرد این دستگاه چیست و در چه حوزه هایی می توان از آن استفاده کرد ؟

این دستگاه را می توان در صنعت خودرو و همچنین صنایع مکانیک و یا هر قسمتی که دارای موتور و آلترناتیو به منای واقعی منبع شارژ کننده باشد استفاده کرد تا از صدمه دیدن قطعات برقی و الکترونیکی حساس جلوگیری شود .

در پایان ویژگی ها و قابلت های این محصول را بیان کنید .

جلوگیری از صدمه سیستم برق خودرو و سوختن کامپیوتر ناشی از شارژ بیش از حد آلتر ناتیو

اعلام وجود مشکل در سیستم شارژ آلترناتیو به صورت صوتی و نوری

تشخیص افزایش ولتاژ شارژ آلترناتیو و قطع برق خروجی جهت جلوگیری از صدمه دیدن قطعات برقی خودرو

قطع برق آلترناتیو بدون خاموش شدن خودرو و امکان کارکرد خودروتا بیش از 5 ساعت

 

نام:
ایمیل:
* نظر: