سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۰:۴۲:۱۸
آخرین اخبار
یادداشت و گفتگو
کد خبر: ۹۴۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جهرم
حجه الاسلام دست داده در این کارگاه چهار ویژگی مردم کوفه زمان صدر اسلام را بیان و آن را با زمان حال مقایسه نمود.

به همت دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، کارگاه بصیرتی "غافل بشویم کوفی شده ایم" با سخنرانی حجه الاسلام دست داده مسئول فرهنگی دانشگاه در سالن اجتماعات سایت پردیس علوم پزشکی برگذار شد.

حجه الاسلام دست داده در این کارگاه که با استقبال دانشجویان همراه بود مباحثی را پیرامون مقایسه ی جامعه ی کوفه در دوران صدر اسلام با جامعه ی امروز مطرح نمود.

حجت الاسلام دست داده چهار ویژگی برجسته را برای مردم کوفه در صدر اسلام برشمرد.


مسئول فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اولین ویژگی بارز کوفیان را "زمان شناس نبودن و نداشتن درک درست از موقعیت" معرفی نمود که نمیدانستند کی باید اعتراض کنند و چه زمانی سکوت پیشه کنند. وی افزود: از جمله بلایای جامعه ی امروزی ما نیز،سکوت بی موقع و عدم پاسخ به اتفاقات ناگوار اطراف است.

حجه الاسلام دست داده "عدم معرفت واقعی به امام زمان" خود را دومین مشکل کوفیان معرفی نمود و افزود: اغلب کوفیان امام حسین (ع) را دوست داشتند و چه بسا قاری قرآن بودند و نماز شب می خواندند ،اما امام زمانشان را نشناختند و همین باعث شد در مقابل امام زمان خود بایستند.

وی سومین ویژگی اهالی کوفه صدر اسلام را "عدم شناخت هدف امام زمانشان" بیان داشت و تصریح کرد: اهل کوفه هدف امام زمان خویش را درک نکردند و از آن آگاه نبودند همین باعث شد که فکر کنند امام حسین(ع) برای حفظ جان خویش از آن ها کمک میخواهد حال آنکه امام برای نجات جان آن ها و عاقبت به خیری شان از آن ها استمداد می طلبیدند. واین یعنی عدم بصیرت و آگاهی.

حجه الاسلام دست داده  چهارمین آفت کوفیان را "دنیا طلبی و پول پرستی" عنوان نمود و در ادامه تأکید کرد: کوفیان امام حسین (ع) را دوست داشتند اما دنیا را بیشتر! عده ای امام را به هیچ فروختند،عده ای به سبدی خرما و عده ای به هزاران سکه. تاوانی که در کربلا داده شد در هیچ جا داده نشده است.

حجه الاسلام دست داده در پایان تصریح نمودد:اگر بخواهیم امام زمانمان را بشناسیم و پیرو ایشان باشیم باید از بعضی افکار و تعصبات کورکورانه دوری کنیم تاریخ را بشناسیم هر تحلیلی را نپذیریم و تحلیل های درست از منابع معتبر را دنبال کنیم.

میخواهیم سرباز امام زمان باشیم پس باید کوفه و تفکر کوفی را بشناسیم و بدانیم کوفه و کوفیان فقط متعلق به زمان امام حسین (ع) نبودند.


کارگاه بصیرتی

 

نام:
ایمیل:
* نظر: