کد خبر: ۹۴۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
ستاندار فارس در جلسه شورای اداری استان:
همه نماگرها نشان می دهند وضعیت کشور رو به بهبود است/ تعداد متقاضیان سرمایه گذاری خارجی در فارس پنج برابر شده است
به گزارش «بیکافارس» به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري فارس، مهندس سيد محمد علي افشاني در جلسه شوراي اداري استان با بيان اين كه امروز از علم توليد ثروت مي كنند و تجاري سازي محصولات مطرح است، اظهار داشت: بايد محصول به بازار عرضه شود و اين عرضه زماني اتفاق مي افتد كه مشتري باشد؛ بنابراين اگر دل در گرو اين كشور داريم بايد محصولات شركت هاي دانش بنيان را براي حفظ سرمايه هاي عظيم انساني كه بايد براي آينده اين كشور تربيت شود در اولويت بگذاريم.
وي ادامه داد: همانگونه كه قبلاً نيز تاكيد كرده ام واحدهاي توليدي نيز بايد با استقرار سيستم هاي كنترل و مديريت كيفيت، كيفيت محصولات خود را بالا ببرند تا كسي با هزينه حمل و نقل، محصولي را ارزان تر از محصول آنان از خارج از استان بياورد.
استاندار فارس با اشاره به اين كه مديران مركز نخبگان و پارك علمي و فناوري استان، كارهايشان مبناي علمي دارد، گفت: آنچه امروز مورد نياز جامعه است سه بخش نماز، نخبگان و پارك هاي علم و فناوري است.
وي با بيان اين كه مقام معظم رهبري فرمودند توجه به نخبگان فريضه است، تصريح كرد: اين فريضه بايد در كنار فريضه نماز مورد توجه خاص قرار گيرد؛ علم به قدري در دين ما اهميت دارد كه معجزه دين ما كتاب بوده و نام آن قرآن به معناي خواندني است؛ اين كتاب با اقرا به معناي بخوان شروع مي شود كه بيانگر اهميت علم است.
وي ادامه داد: امام علي(ع) زماني كه حقوق متقابل مردم و مسئولين را برمي شمارد مي فرمايد: "فَأَمَّا حَقُّكُمْ وَ تَعْلِيمُكُمْ كَيْلَا تَجْهَلُوا وَ تَأْدِيبُكُمْ كَيْمَا تُعَلِّمُوا" اى مردم، حقى كه شما به گردن من داريد، تعليم دادن شماست تا جاهل نمانيد و تأديب شماست تا بياموزيد. 
استاندار فارس با بيان اين كه اين تعليم و تربيت خيلي گسترده است و تنها خواندن و نوشتن نيست، افزود: امروز نقش اصلي بنياد نخبگان و پارك علم و فناوري ممانعت از مهاجرت تعدادي از نخبگان به خارج از كشور است كه اين روند در برخي سال ها خيلي شتاب گرفت و امروز با همين فعاليت ها، كاهش يافته است.
مهندس افشاني با اشاره به اين كه وقتي نخبگان جوامع مختلف جدا شده و در كشور ديگري ساكن مي شوند فرزندان افراد علمي،  باهوش و مبتكر كه از هوش و استعداد بالايي برخوردار هستند در30 تا 50 سال آينده در آن كشورها متولد مي شوند، تصريح كرد: چون اين افراد از جامعه ما جدا شده اند كشورما از متوسط پائين تر مي آيند و شكاف عظيمي ايجاد مي كند بين جامعه ما و جامعه اي كه آن افراد در آن جا متولد شده اند.
وي با بيان اين كه يكي از دلايلي كه نخبگان مهاجرت مي كنند اين است كه افراد مافوق آن ها از خود اين افراد به لحاظ علمي خيلي پائين تر هستند، گفت: براي تقويت اين نخبگان، راه حل آن تقويت مركز ملي نخبگان و پارك هاي علم و فناوري است.
استاندار فارس با اظهار اميدواري نسبت به اين كه قدم هاي موثري در زمينه تقويت نخبگان برداشته باشد، تصريح كرد: تلاش مي كنيم وضعيت علمي فارس را توسعه دهيم زيرا ظرفيت فارس با توجه به وجود توانمندي هايي مانند دانشگاه شيراز و دانشگاه علوم پزشكي شيراز بسيار بالاتر است و بايد تلاش كنيم اين نخبگان اين جا بمانند و به عنوان انسان هايي باهوش و خلاق مشكلات كشور را حل كنند.
مهندس افشاني با بيان اين كه دانشگاه شريف كارآفرينان و فارغ التحصيلان خود را دنبال مي كند، گفت: بايد مركز كارآفريني دانشگاه شيراز در آينده نزديك تنه به مركز كارآفريني دانشگاه شريف بزند.
وي با اظهار تاسف نسبت به اين كه مديران در اطلاع رساني اقدامات انجام شده ضعيف عمل مي كنند و اين يكي از مظلوميت هاي اين دولت است، افزود: اگر مردم از اقدامات صورت گرفته مطلع شوند اميدوار مي شوند و انسان هاي اميدوار براي حل مشكلات خود، همسايه و اطرافيانش قدم بر مي دارد.
استاندار فارس در بخش ديگر از سخنان خود با اشاره به اين كه اهميت نماز به قدري است كه معيار پذيرفتن ساير اعمال انسان است، افزود: اين كه هر روز در چند مرحله به يك جهت خاص مي ايستيم و با ترتيب خاصي نماز مي خوانيم يعني اين كه همه انسان ها يك تعيين كننده جهت دارند كه خداوند است و انسان ها در زندگي نبايد آن را فراموش كنند و همه اعمال و رفتار آن ها در اين مسير باشد.
مهندس افشاني با تصريح به اين كه نماز مانع از آن چيزي است كه همه از آن رنج مي بريم و آن فحشا و منكر است، گفت: اگر براي اين دو منع عملي در جامعه وجود داشته باشد، جامعه به مسير ديگري مي رود.
وي تاكيد كرد: از امروز تصميم بگيريم براي تقويت اين مهم ترين نياز زندگي خودمان تلاش كنيم تا بتوانيم در بقيه سال ها و روزهاي باقي مانده از زندگي، سالم بمانيم.
استاندار فارس با بيان اين كه همه نماگرها نشان مي دهند كه وضعيت كشور رو به بهبود است، تاكيد كرد: به كساني كه تلاش مي كنند ياس و نااميدي را ترويج كنند توصيه مي كنم كه اين راه بن بست است؛ كشور آرام آرام مسير توسعه را پيدا كرده است و آن را بهبود مي بخشد.
مهندس افشاني با اشاره به اين كه مديران توانسته اند بر مشكلات عديده وضعيتي كه تحويل گرفته بودند فائق بيايند، ادامه داد: رشد منفي 6.8 مثبت شده است و صندوق بين الملي پول پيش بيني كرده است رشد اقتصاد كشور امسال 4.5 درصد است و 22 ميليون دلار به توليد ناخالص كشور افزوده مي شود.
وي با بيان اين كه بخش قابل ملاحظه اي از سهم بازاري كه از ما گرفته بودند در بخش نفت برگشته است، گفت: وقتي دولت يازدهم بر سر كار آمد كمتر از يك ميليون بشكه نفت در روز صادر مي كرديم با آن وضعيتي كه پولي پرداخت نمي شد.
استاندار فارس با تاكيد بر اين كه همه شاخص ها حركت آرام رو به جلو در بخش اقتصادي را نشان مي دهند، اظهار داشت: نمونه آن در استان فارس اين است كه صادرات كالاي غيرنفتي در شش ماهه اول سال 95 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 104 درصد رشد داشته است كه اگر چه عدد آن در شان و اندازه استان فارس با اين ظرفيت ها و نيروي انساني قابل ملاحظه اش نيست اما دو برابر شدن آن نشان دهنده رشد در اين بخش است.
مهندس افشاني ادامه داد: در زمينه تائيد شركت هاي دانش بنيان توسط معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، 38 شركت استان فارس در سال جاري تائيد شده اند.
وي با اشاره به اعتباراتي كه دولت براي رونق توليد به واحدهاي داراي بيش از 60 درصد پيشرفت فيزيكي و يا واحدهايي كه داراي مشكلات نقدينگي، مالياتي و ... بوده اند اختصاص داده است، گفت: دولت 16 هزار ميليارد تومان براي هفت هزار و 500 واحد در نظر گرفته كه فارس تاكنون با 243 طرح و 307 ميليارد تومان رتبه اول را به دست آورده است و 625 طرح ديگر نيز مصوب شده و به شعب بانك ها ارسال شده است كه در آينده نزديك اعتبار به آنان پرداخت خواهد شد.
استاندار فارس با بيان اين كه اساس اقتصاد مقاومتي در بندهاي 24 گانه درون زا بودن و برون گرا بودن است، افزود: برون گرا بودن به معناي گرفتن تكنولوژي بيرون و فراهم كردن بازار صادراتي براي محصولات است كه يكي از بندهاي اقتصاد مقاومتي نيز به صادرات اشاره دارد.
مهندس افشاني توليد دانش بنيان در بخش هاي مختلف، مردمي شدن، سالم سازي و شفاف سازي اقتصاد را از ديگر سياست هاي اقتصاد مقاومتي برشمرد و ادامه داد: به هر ميزان كه بتوانيم ارتباط افراد را با كارمندان قطع كنيم تا مردم بتوانند به صورت غيرحضوري كارشان را انجام دهند به سالم سازي محيط اداري كمك كرده ايم.
وي تاكيد كرد: همه 24 بند سياست هاي اقتصاد مقاومتي را به خاطر بسپاريد؛ هيچ جمله  آن اضافه نيست و بايد سال ها با اين موضوع كار كنيد.
وي خطاب به مديران استان گفت: به همه شما تذكر جدي مي دهم و مي خواهم كه مراقب زيرمجموعه خود باشيد و نگاهي هم به كارنامه خود بيندازيد.
استاندار فارس با اشاره به اين كه در فضاي مجازي نبايد با احساس مردم تجارت كنيد، تصريح كرد: اگر كسي به دستگاهي مراجعه كرد و كارش انجام نشد فردا مطلبي بر عليه ان دستگاه منتشر مي كند؛ اين يك نوع باج خواهي است و بعد از مدتي اعتبارشان را از دست مي دهند ولي اگر نكاتي كه مي گويند درست باشد مردم اعتماد مي كنند و در آينده نيز به مطالب آنان اعتماد مي كنند.
مهندس افشاني با بيان اين كه ثبات بازار و آرامش در استان هست و همه شاخص ها نشان مي دهد كه وضع مناسب است، گفت: تعداد كساني كه تقاضاي سرمايه گذاري به خصوص سرمايه گذاري خارجي در استان فارس داشته اند نسبت به پارسال پنج برابر شده است و 25 ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي نيز اخيرا توسط سازمان سرمايه گذاري مصوب و ابلاغ شده است.
وي با اشاره به اين كه سال گذشته و ابتداي سال جاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري در استان فارس خيلي خوب و بدون كمترين حاشيه اي برگزار شده است، اظهار داشت: ميزان مشاركت مردم فارس در انتخابات گذشته حدود 65 درصد و متوسط مشاركت مردم در سطح كشور حدود 63 درصد بود.
استاندار فارس با تاكيد بر اين كه هيچ حاشيه امنيتي در انتخابات گذشته در استان فارس ايجاد نشد، گفت: دليل عمده آن تسلط فرمانداران و بخشداران بر قانون بود كه براي اولين بار در طول انتخابات هاي برگزار شد. فرمانداران و بخشداران در آزمون قانون انتخابات شركت كردند و هر كس كمتر از نمره 70 را به دست آورد، مجدداً قانون را مطالعه و در امتحان شركت كرد.
مهندس افشاني با بيان اين كه تسلط بر قانون كمك به برگزاري درست انتخابات است، افزود: رعايت حقوق مردم به عنوان حقوق شهروندي، مهم ترين نماد آن قدرت انتخاب مردم است كه هم براي انتخاب كننده و هم براي انتخاب شونده است و در انتخابات پيش رو اين موضوع مهم ترين مسئله ما است.
وي با اشاره  به اين كه در انتخابات پيش رو رياست جمهوري به عنوان كسي كه سكان اجرايي كشور را در دست دارد مسئله بسيار مهمي است، گفت: در انتخابات شوراها از روستا تا شهر در تمام كانون هاي جمعيتي براي انتخاب شدن و انتخاب كردن انتخابات برگزار مي شود.
استاندار فارس گفت: اميدواريم همانطور كه در انتخابات گذشته استان كارنامه درخشاني داشت در انتخابات پيش رو نيز كارنامه خوبي داشته باشد.
مهندس افشاني با بيان اين كه همه وظيفه داريم فضاي امن و آرام را حفظ و از ناامني پيشگيري كنيم، گفت: يكي از دلايل اصلي رونق اقتصادي آرامش و امنيت است.
وي تاكيد كرد: اگر امنيت و آرامش در استان فارس به هم بخورد به همان ميزان شغل و سرمايه از اين استان حذف خواهد شد.
گفتني است در اين جلسه رئيس ستاد اقامه نماز، رئيس بنياد نخبگان و رئيس پارك علم و فناوري استان فارس به بيان گزارشي از اقدامات خود پرداختند.
نام:
ایمیل:
* نظر: