دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۳:۳۳:۳۹
کد خبر: ۹۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱
با مخترعین :
کلاچ هیدرولیک خودرو توسط بسیجی مخترع محمد تقی راستگو طراحی و ساخته شد .

 به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، در دنیایی که به سرعت در حال تغییر و تحول است و خلاقیت در وهله نخست به عنوان شرط بقا و دوام زندگی تلقی می‌شود ؛ روند رو به رشد تکنولوژي و رقابت فشرده در صنايع و سازمانهاي مختلف ضرورت خلاقيت و نوآوري را اجتناب ناپذير گردانيده است .

بسیجیان مخترع استان فارس نیز همگام با دیگر مخترعین کشور خلاقیت های خود را در راستای حل مشکلات جامعه در زمینه های مختلف بکار گرفته اند که در یکی از این اختراعات محمد تقی راستگو از بسیجیان مخترع استان، موفق به ساخت کلاچ هیدرولیک خودرو شد .

محمد تقی راستگو کارشناس موارد غذایی کاردانی خود را در رشته ماشین آلات کشاورزی و کارشناسی خود را در رشته صنایع غذایی سپری کرده است که در راستای آشنایی بیشتر با این اختراع مصاحبه ای را با مخترع طرح انجام داده ایم که در ادامه به آن می پردازیم .

به عنوان سوال اول نام محصول خود را بیان کنید .

نام این محصول کلاچ هیدرولیک است که با توجه به مشکلات موجود موفق به ساخت این محصول شدم .

چه حس یا نیازی باعث شد که این اختراع را بسازید ؟

کلاچ خودروها در بسیار از خودروها خصوصا خودوهای معمولی و قدیمی سفت است که فشار دادن آن باعث زانو درد و درد در دیگر قسمت های  پای راننده ها می شود . این سفتی کلاچ در برخی از وسایل مانند تراکتور بیشتر مشهود است و در بسیاری از اوقات باعث درد زیاد در ناحیه پا و نارضایتی آنها شده بود که مجموعه این عوامل باعث شد به فکر ساخت کلاچ هیدرولیک بیفتم که در نهایت این محصول توسط بنده طراحی و ساخته شد .

در چه سالی آن را اختراع کردید ؟

استارت کار ساخت این محصول در سال 92 خورد که در همان سال هم موفق به ساخت آن شدم .

در مورد مشخصات فنی آن توضیح دهید

این سیستم که در تراکتور مورد استفاده قرار می گیرد از هیدرولیک خود دستگاه استفاده می کند و فقط یک جک هیدرولیکی به تراکتور اضافه می کند و به صورت کاملا ساده بر روی تراکتور سوار شده و کار خود را انجام می دهد .

آیا اختراع خود را در نمایشگاه خاصی برده اید و معرفی کردید .

خیر تا این لحظه محصول خود را به نمایشگاه خاصی نبرده ام .

آیا سازمان خاصی به شما قول همکاری در مورد این اختراع داده است .

بنیاد ملی نخبگان که با حمایت های مادی و معنوی خود به حمایت از ما پرداخته است یکی از سازمان هایی می باشد که از این محصول حمایت کرد .

آیا محصول شما نمونه داخلی و خارجی دارد ؟

خیر .. .با این فرایندی که در طراحی دستگاه مورد استفاده قرار گرفته است نمونه داخلی و خارجی وجود ندارد .

مزیت آن نسبتا به دستگاه های مشابه چیست ؟

دستگاه مشابهی که شبیه این محصول باشد وجود ندارد اما در مورد مزیت این محصول باید گفت مهمترین مزیتش این است که سیستم قدیمی کلاچ تبدیل به اهرم کوچکی می شود که با یک انگشت عمل خواهد می کند و پا و زانو خسته نمی شود .

آیا ثبت اختراع هم شده است ؟

بله ... این محصول ثبت اختراع نیز شده است و شماره ثبت آن نیز صادر شده است .

به عنوان سوال آخر ، آیا به دنبال تجاری سازی محصول خود نیز هستید ؟ 

بله ... با توجه به اینکه در جامعه زندگی می کنیم و مشاهده برخی مشکلات در جامعه باعث شده است تا این محصول را اختراع کنم ؛ در صورتی که شرایط تولید و سرمایه لازم فراهم شود این محصول را می توان تجاری سازی و روانه بازار کرد .

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: