دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۵:۱۶:۴۲
کد خبر: ۹۴۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در شیراز:
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با باین اینکه ۲۵ درصد تولیدات علمی کشور در حوزه نانو است گفت: کشور ایران محصولات نانو به ویژه تجهیزات آزمایشگاهی این فناوری را به ۱۷ کشور دنیا صادر می‌کند.

 به گزارش  سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از خبرگزاری تسنیم ، سعید سرکاردر نشست توسعه فناوری نانو با بیان اینکه در حال حاضر 140 نوع تجهیزات پیشرفته نانو تکنولوژی در کشور ساخته و برخی از اینها به کشورهای پیشرفته صادر می‌شود اظهار داشت: کشور ایران در حال حاضر محصولات نانو را به 17 کشور صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان 170 شرکت نانو در کشور تایید و ثبت شده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر 332 محصول مبتنی بر فناوری نانو در ایران تولید می‌شود که طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی حوزه فناوری نانو جز این تولیدات است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو عنوان کرد: کشور ایران برای توسعه فناوری نانو نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی داشت اما کشورهای دیگر به دلیل تحریم حاضر به فروش این تجهیزات به ایران نبودند و تهدید تحریم سبب شکوفا شدن استعداد و خلاقیت متخصصان ایران برای تولید تجهیزات آزمایشگاهی در کشور شد.

وی با بیان اینکه فاز اول ما برای توسعه فناوری نانو به دست آوردن فناوری تولید مواد نانو بود که خوشبختانه کشور ایران در حال حاضر فناوری تولید بیش از 97 درصد مواد نانو را دارد افزود: فاز دوم رسوخ فناوری نانو در صنایع برای بالا بردن کیفیت محصولات و افزایش قدرت رقابت در عرصه داخلی و بین‌المللی است و در حال حاضر نیز این فناوری در 0 حوزه صنعت از جمله داروسازی رسوخ کرده است.

سرکار با بیان اینکه 25 درصد تولیدات علمی کشور در حوزه نانو است و کشور ایران از نظر تعداد تالیف مقالات حوزه نانو رتبه 6 جهان و از نظر کیفی و تعداد رفرنس‌ها رتبه 11 جهان را دارد خاطرنشان کرد: 40 درصد رفرنس‌هایی که مقالات بین‌المللی به مقالات علمی ایران دارند در زمینه نانو است.

وی با اشاره به اهمیت ثبت اختراع و نوآوری از اساتید دانشگاه‌ها، محققان و پژوهشگران ایرانی درخواست کرد که نوآوری خود در مجامع معتبر بین‌المللی ثبت اختراع کنند و افزود: در تهران کانونی برای کمک به مخترعان برای ثبت اختراع راه‌اندازی شده که 90 درصد هزینه ثبت اختراع را تقبل می‌کند و در صورتی که این اختراع در مجامع بین‌المملی ثبت شود 100 میلیون ریال به مخترع تشویقی پرداخت می‌کند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان اینکه کشورهای غربی با استفاده از فناوری فرهنگ خود را سر سفره ما آورده‌اند و با استفاده از اقتدار در عرصه فناوری مقاصد خود را به دیگر کشورها تحمیل می‌کنند اظهار داشت:  تا از این طریق از اقتصاد مبتنی بر مواد خام رهایی یابیم.

وی با اشاره به خیل عظیم بیکاران متخصص در کشور گفت: تاکنون برای تبدیل علم به ثروت در کشور هیچ اقدامی انجام نشده است بنابراین دانشگاه‌ها باید بازنگری جدی در زمینه توسعه علمی خود داشته باشند و بر روی بالا بردن کیفیت آموزش تمرکز کنند.

سرکار با تاکید بر اینکه باید در دانشگاه‌های کشور تغییر نگرش انجام شود زیرا در حال حاضر در دانشگاه‌ها ضایعه نخاعی تربیت می‌کنیم که برای ادامه حیات خود وابسته به دیگران است و خلاقیت و نوآوری از خود ندارد خاطرنشان کرد: ما دانشجویانمان را دانا بار می‌آوریم اما برای توانایی آن اقدامی نمی‌کنیم در حالی که تربیت دانشجوی خلاق و توانمند سبب رسیدن به اقتصاد مبتنی بر خلاقیت و فناوری می‌شود.

وی در مورد شکل نگرفتن ارتباط صحیح بین دانشگاه و صنعت در کشور ایران گفت: این ارتباط زمانی شکل می‌گیرد که دانشگاه و صنعت درک متقابل نسبت به هم داشته باشند و در واقع این دو ادبیات یکدیگر را نمی‌فهمند در حالی که در کشورهای پیشرفته دانشگاه و صنعت در یک وجود هستند و دانشگاه مغز و صنعت قلب آن موجود است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه صاحبان صنایع باید رویکردشان ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان باشد زیرا این شرکت‌ها آینده کشور را تامین می‌کنند افزود: باید شبکه‌ای منسجم از دانشگاه، صنعت و تولید در کشور ایجاد شود.

محمد علی افشانی، استاندار فارس نیز در این نشست با بیان اینکه 600 شرکت دانش‌بنیان در فارس وجود دارد که 84 تای آنها در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت شده است اظهار داشت: از بین این 84 شرکت تنها دو شرکت در زمینه فناوری نانو است که این رقم برازنده استان فارس نیست.

وی با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه باید طوری باشد که منجر به رونق تولید شود افزود: شرکت‌های دانش بنیان در حوزه نانو در شهرهای استان فارس متمرکز نشوند و باید این نوع شرکت‌ها در روستاها نیز تاسیس و راه‌اندازی شود تا سبب رونق روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: