دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۴:۵۳:۴۵
کد خبر: ۹۵۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
اقتصاد مقاومتی ؛
کارخانه عرق گیری و گلاب گیری که مدتی در اثر مشکلات مالی تعطیل شده بود با حمایت های بسیج سازندگی سپاه فجر احیا شد .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس،  طی سال های اخیر اقتصاد کشور به واسطه اعمال تحریم های اقتصادی غرب با مشکلاتی مواجه شده است؛ اما اصلی ترین مشکلی که پس از بروز تحریم ها رخ داده تامین کالاهایی است که مردم به آنها نیاز دارند. کالاهایی که عمده آنها به واسطه عدم توجه به تولید داخل و حمایت های لازم از صنعت با خروج گسترده ارز وارد کشور می شود.

اعمال تحریم های اقتصادی در سال های اخیر این موضوع را بیش از گذشته ضروری کرده است که باید بیش از گذشته به تولید داخل توجه شود؛ چرا که با توسعه صنایع بومی می توان به راحتی بخش قابل توجهی از نیازهای اساسی مردم به کالاهای مختلف را در داخل کشور برطرف کرد ؛ این موضوع علاوه بر بی نیازی به کشورهای غربی مزایای فراوانی را نیز برای اقتصاد کشور به همراه دارد. بیکاری یکی از دغدغه های اصلی اقتصاد ایران در سال های اخیر بوده است و این در حالی است که صنایع کشور پتانسیل ایجاد اشتغال پایدار به صورت گسترده دارند. در صورت حمایت از تولید داخل می توان امیدوار بود که با برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نرخ بیکاری کاهش یابد و مشکل بیکاری در اقتصاد ایران برطرف شود.

مزیت دیگری که می توان در راستای حمایت از تولید داخل به آن اشاره کرد جلوگیری از خروج ارز به منظور واردات کالاهای غیر ضروری است. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که به واسطه عدم فعالیت صنایع کشور با تمام توان دولت به منظور تامین نیازهای غیر ضروری مردم به ناچار به سمت واردات کالاهای مختلف هدایت شده است. این موضوع باعث شده تا ارز قابل توجهی هر ماه از کشور خارج شد. این در حالی است که هم اکنون صنایع کوچک و بزرگ کشور با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و بسیاری از آنها یا ورشکسته یا در حال ورشکستگی هستند که در صورتی که هزینه واردات به صنایع کشور تزریق شود مشکل تامین کالاهای مورد نیاز داخل برای بلند مدت برطرف می شود و دیگر نیازی به خروج ارز برای واردات کالاهای غیر ضروری نیست.

سومین مزیت حمایت از تولید داخل توسعه اقتصاد کشور است. بر اساس برنامه قانون پنجم توسعه اقتصاد ایران باید دارای رشد 8 درصدی باشد که متاسفانه در سال های اخیر رشد اقتصادی کشور منفی بوده است. در صورتی که صنایع کشور با تمام توان خود فعالیت کنند تولید کشور افزایش خواهد یافت که این موضوع می تواند در نهایت به رشد اقتصادی و رسیدن به اهداف مورد نظر در برنامه های کلان اقتصادی کشور منجر شود.

در نهایت در شرایطی که ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز و رشد اقتصادی سه ویژگی مهم حمایت از حمایت از تولید داخل هستند، ضروری است که از تولید داخل حمایت ویژه ای صورت بگیرد و تمام نهادها این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند که سپاه پاسداران همانطور در این امر پیش قدم شده است و علاوه بر حمایت از کارآفرینی ، در مورادی با حمایت از کارخانجاتی که دچار مشکل هستند از آنها حمایت می کند تا از ورشکستکی که تبعات زیادی از جمله بیکاری تعداد زیادی از جوانان را در بر دارد نجات یابند و همچنان در ریل تولید فعالیت کنند.

در یکی از این موارد کارخانه عرق گیری و گلاب گیری که برای مدتی در اثر مشکلات مالی تعطیل شده بود با حمایت های بسیج سازندگی سپاه فجر احیا شد .

این کارخانه که مدتی تعطیل شده بود هم اکنون به تولید عرقیات و گلاب گیری مشغول است و از آب گرم حاصل از تقطیر جهت پرورش ماهیان گرم آبی و از آب تخلیه شده حاصل از پرورش ماهی به کشت گیاهان دارویی ادامه می دهند که پس از راه اندازی و احیای مجدد ؛ دکتر اسماعیلی، مسئول بسیج سازندگی و مهندس علیپور ، مسئول بسیج مهندسین سپاه فجر استان از این کارخانه بازدید کردند .

 

نام:
ایمیل:
* نظر: