کد خبر: ۹۵۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
در راستای بررسی مشکلات صنعت و اشتغال زایی در این عرصه و با حضور آقای حمیدی مسئول بسیج کارگری فارس :
کارگروه صنعت و کارآفرینی خانه نخبگان سازمان بسیج علمی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و بررسی مشکلات صنعت استان، با حضور رئیس سازمان بسیج علمی استان ، رئیس سازمان بسیج کارگری و مسئول دانشگاه صنعتی باهنر برگزار شد.


به گزارش«بیکافارس» از سازمان بسیج علمی فارس، امروزه استفاده ار ظرفیت های صنعتی در کشور و کار آفرینی اثربخش برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها بسیار ضروری و مهم به نظر می رسد . توسعه فعالیت های صنعتی به معنی فرآیند کشف و بهره برداری از فرصت ها به منظور ارزش آفرینی در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی تلقی شده و لذا نقش شایسته ای برای حضور فعال تر در بازارهای جهـانی ، مقابله با رقبا، اشتغال زایی پایدار ، توسعه عدالت ، کاهش فقر و حل مشکلات بخش های عمومی و خصوصی دارد . بی شک استفاده از ظرفیت های صنعتی و کارآفرینی مناسب، توسعه فعالیت های اقتصادی به عنوان اجرایی ترین و عملی ترین استراتژی برون رفت از بن بست ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور را به دنبال خواهد داشت که البته تحقق این امر نیازمند شناسائی و رفع موانع آن است . ظرفیت سازی برای توسعه فعالیت های اقتصادی از یک سو مستلزم ارائه آموزش ها و مهارت های کار آفرینی با رویکرد بازار محور و بر اساس نیازهای جامعه در همه سطوح آموزشی می باشد و از سوی دیگر نیازمند شناخت و رفع موانع در ایجاد زمینه های مناسب در راستای توسعه فعالیت های تولیدی و خدماتی است .

در همین راستا به منظور فراهم آوردن زمینه همکاری های متقابل علمی و پژوهشی و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات موجود در صنعت ، کارگروه صنعت و کارآفرینی خانه نخبگان بسیج استان در مکان دانشگاه صنعتی باهنر شیراز با پخش سخنان امام خامنه ای (مد ظله) مبنی بر اینکه ؛«یکی از کارهای اساسی در زمینه صنعت، کشاورزی و تولید توجه به دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی است» برگزار شد.

 در این کار گروه که با حضور رئیس و جانشین سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، رئیس و دیگر مسئولین دانشگاه باهنر و مسئول بسیج کارگران استان فارس برگزار شد؛ ابتدا دکتر علویان مهر به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت .

وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت : مساله بیکاری جوانان تحصیل کرده، رشد ضعیف صنعت و تولید کم، یک معضل اساسی در جامعه هست. وی با بیان اینکه با وجود تمام مشکلات موجود نباید نیمه خالی لیوان راه نگاه کرئ ؛ خاطر نشان کرد : باید به پیشرفت هایی که بعد از انقلاب داشته این نیز نگاه کنیم و به این مسئله افتخار کنیم .

دکتر علویان مهر افزود : کشور ما در حال حاضر در تولید علم در دنیا جایگاه بسیار خوبی دارد به طوری که در بحث مقالات isi درای رتبه پانزدهم جهانی می باشیم .

رئیس دانشگاه صنعتی باهنر شیراز ضمن اشاره به دیگر عرصه های پیشرفت در کشور گفت : در بحث تولید سلول های بنیادی ، فناوری هسته ای، صنایع هوافضا ، موشکی و در موضوع فناوری نانو کشور ما در دنیا درخشش ویژه ای دارد ؛ لذا ابتدا بایستی مشکلات را برطرف کنیم که یکی از اهم موانع بر سر راه تولید همان مساله قاچاق کالا ها در واردات است که در وهله اول بایستی مدیریت ها در قسمت هایی که مشکل دارد اصلاح گردد.

وی ادامه داد : یکی از مسائلی که در کشور می بایست مد نظر قرار گیرد مساله آموزش و پروش است ، چرا که آموزش و پرورش ما در کل تئوری محور است و کمتر عملی می باشد و به آموزش مهارت های زندگی، مهارت های فردی، و مهارت های اشتغال به خوبی پرداخته نمی شود.

وی با بیان مشکلات موجود در مسیر مهارت آموزی و کارآفرینی خاطر نشان کرد : بایستی مثلثی بین آموزش و پرورش ، صنعت و دانشگاه برقرار گردد و بین متولیان امر از جمله استانداری، فرمانداری، شهرداری و سایر سازمان ها نیز همکاری و هم اندیشی صورت گیرد تا بتوان بر مشکلات موجود فائق آمد .

در ادامه جلسه دکتر دهقانی رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری؛ به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت . وی خاطر نشان کرد : در راستای تولیدات بیشتر، پیشرفت صنعت و در نهایت کاهش بیکاری، بایستی دانشجویان و محصلین با حداکثر مهارت و دانش از دانشگاه خارج شوند که در این صورت حتما بازار کار از آنان استقبال خواهد کرد.

این جلسه با صحبت های محمدی علی حمیدی؛ مسئول بسیج کارگری استان فارس ، ادامه پیدا کرد.

وی عنوان کرد : همه سازمان های ذیربط بایستی وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند و کارگروه های کارآفرینی و صنعت نیز می بایست به صورت مدام و به موقع تشکیل شود تا بتوان مشکلات را رصد کرد و بتوان در راستای حل آنها تلاش کرد .

وی در پایان صحبت های خود با بیان اینکه کارگروه های موضوعی نیز نقش مؤثری در حل مشکلات موردی و یا بررسی مشکلات و موانع در زمینه و عرصه ای خاص دارند ؛ خاطر نشان کرد : در صورتی که مشکل یا مانع خاصی در عرصه های مختلف وجود داشته باشد این کارگروه می بایست بنا به نیز در همان موضوع و در سازمان مرتبط با آن عرصه تشکیل شود بدین صورت که اگر مساله مربوط به تامین اجتماعی است این کارگروه می بایست در همان مکان و با هدایت خود آن بخش اداره گردد.

جلسه با ارائه نظرات مهندس عدلو رئیس بخش مکانیک دانشگاه صنعتی باهنر خاتمه یافت .

وی اظهار داشت : ابتدا بایستی به شناسایی مشکلات در زمینه های تخصصی بپردازیم و سپی در هر زمینه خاص یک کارگروه تشکیل بدهیم .

وی در پایان با بیان اینکه نبایست فقط به ثبت اختراع قانع نشویم ؛ تصریح کرد : بایستی ایده هایی که در دانشگاه ها مطرح می شود را اجرایی کرد و در این راستا تلاش کرد .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، با توجه به گسترده بودن موضوع و لزوم توجه به  مشکلات صنعت، کارآفرینی در استان فارس، این جلسه با توافق اعضاء جهت ادامه صحبت ها و نتیجه گیری پایان یافت و مقرر شد مجددا این کار گروه یک هفته بعد در مکان دانشگاه باهنر شیراز، برگزار گردد .

نام:
ایمیل:
* نظر: