شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۵:۲۲:۱۵
کد خبر: ۹۵۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
در سومین جلسه کارگروه گردشگری سازمان بسیج علمی مطرح شد :
کارگروه گردشگری خانه نخبگان بسیج با حضور جانشین سازمان بسیج علمی استان فارس و برخی از مسئولین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در راستای بررسی راهکارهای جذب گردشگر و استفاده های بهینه از زیر ساخت های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس، امروزه صنعت گردشگری به عنوان متنوع ترین و بزرگترین صنایع درجهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است . این صنعت که به عنوان موتور توسعه از آن نام برده می شود، به علت اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد روز به روز بیشتر موردتوجه قرار گرفته و دولتها به آن اهمیت می دهند و امروزه یکی از پایه های اصلی و استوار اقتصاد جهان و از جمله صنایع مهم با رشد سریع در توسعه اقتصادی جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قراردهد که در حال حاضر در تقسیم بندی جهانی پس از نفت و خودروسازی، صنعت گردشگری در رده سوم قرار می گیرد

استان فارس و شهرستان شیراز به لحاظ آثار باستانی و جاذبه های متعدد فرهنگی و تاریخی ظرفیت بالقوه فراوانی را در خود نهفته دارد که در صورت شکوفا شدن صنعت گردشگری در این استان ، درآمد زایی بسیار مناسبی را می تواند به دنبال داشته باشد .

در همین راستا جلسه کارگروه خانه نخبگان گردشگری سازمان بسیج علمی استان فارس دیروز در محل سازمان گردشگری استان فارس برگزار گردید. 

لزوم توجه بیشتر به زیر ساخت ها برای جذب گردشگر و استفاده حداکثری از ظرفیت درآمدزایی این صنعت در استان/ توجه ویژه به مباحث فرهنگی و جلوگیری از تهاجم فرهنگی

در این جلسه که با حضور مهندس حسین پناهی؛ جانشین سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان، دکتر عامری؛ دبیر سازمان میراث فرهنگی ؛ گردشگری وصنایع دستی استان، زارع؛ مدیر اقامتگاه ها، بهادری پور؛ مدیر آژانس های گردشگری،  دکتر نقوی و سهیل امیدوار از اعضای کارگروه گردشگری سازمان بسیج علمی برگزارشد ؛ موضوعات مختلفی از قبیل راهکاری جذب بیشتر گردشگر و استفاده حداکثری از زیر ساخت های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

در ابتدای این جلسه که در مکان اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان برگزار شد ، مهندس حسین پناهی ؛ مسئول مراکز رشد و خانه نخبگان سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت .

وی ضمن اشاره به فعالیت ها و ظرفیت های سازمان بسیج علمی در زمینه گردشگری به ضرورت پرداختن به راهکارهای اجرایی مسئله جذب گردشگر و مسائل و دغدغه های این حوزه پرداخت .

حسین پناهی با بیان اینکه استان فارس یکی از استان های برتر کشور از لحاظ مناطق باستانی و فرهنگی می باشد ؛ اظهار داشت : وضعیت جذب گردشگر می بایست در کارگروه های مختلف مورد بررسی بیشتری قرار گیرد چرا که این حوزه با توجه به ظرفیت های استان می تواند درآمد زایی مناسبی را نسیب مردم استان کند و وضعیت استان را از لحاظ اقتصادی بهبود بخشد .

وی در پایان صحبت های خود ؛ یاد آور شد : صنعت گردشگری همانطور که می تواند درآمدزایی خوبی را نسیب کشور کند ؛ فرصت ها و تهدیدات زیادی را نیز می تواند داشته باشد که می بایست این امر مد نظر قرار گیرد و به مباحث فرهنگی نیز توجه ویژه ای شود .

در ادامه جلسه دکتر عامری؛  مدیر گردشگری استان به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت .

وی اظهار داشت : در زمینه گردشگری آموزش و فرهنگ سازی از طریق رسانه ملی و آموزش و پرورش و نیز تسهیل صدور مجوز ها می بایست پیگیری شود.

وی خاطر نشان کرد : در صورتی که بحث صدور مجوزها در مواقع لازم حل شود می تواند گره گشاری بسیاری از مشکلات باشد .

ادامه سومین جلسه کارگروه گردشگری با صحبت های بهادری پور ، مدیر آژانس های گردشگری استان پیگیری شد .

وی ضمن اشاره به اینکه شرکت های ارائه دهنده گردشگری بایستی ضمانت اجرایی داشته باشند، اظهار داشت : از یک طرف حامیان گردشگری در استان و در کشور ابتدا بایستی به زیر ساخت ها توجه کنند و مشکلات آن را برطرف کنند و از طرف دیگر شرکت های ارائه دهنده خدمات گردشگری بایستی در هر زمینه خاص گردشگری ، افراد آموزش دیده و مجرب را بکارگیری کنند . 

لزوم توجه بیشتر به زیر ساخت ها برای جذب گردشگر و استفاده حداکثری از ظرفیت درآمدزایی این صنعت در استان/ توجه ویژه به مباحث فرهنگی و جلوگیری از تهاجم فرهنگی

مدیر آژانس های گردشگری استان در ادامه یادآور شد : کشور یا استان میزبان بایستی از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در حد مناسبی باشد تا گردشگر باعث تهاجم فرهنگی نشود که در این صورت می توان از آن به عنوان ادبیات توسعه پایدار گردشگری یاد کرد .

بهادری پور در پایان صحبت های خود گفت : در صورتی که تمهیدات لازم اندیشیده نشود و زیر ساخت های لازم فراهم نشود ؛ ایده های بسیار خوبی که داریم اجرا نخواهند شد و احتمالا دچار زیان خواهیم شد.

در ادامه جلسه ، حسین پناهی ؛ جانشین سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناورس استان فارس ، ضمن اشاره به پیشنهادات بهادی پور گفت : در جهت اجرایی شدن ایده ها ابتدا کارگروه های تخصصی می بایست تشکیل گردد و خروجی کارگروه ها به صورت یک سند انتظار تنظیم می شود که با کمک شرکت های دانش بنیان، آزانس های گردشگری و مراکز رشد و نیز سازمان اردویی و گردشگری بسیج، آن ایده پیاده سازی می شود.

در پایان جلسه ، بهادری پور ؛ اذعان کرد : در زمینه گردشگری شهر شیراز که به تعبیری، از آن دارالعلم یاد شده است بایستی از مراکز آموزشی و علمی به خصوص مدارس قدیمی ( به عنوان مثال مدرسه خان ) به عنوان مراکز جذب گردشگر استفاده کنیم .

 وی با بیان اینکه در زمینه گردشگری در سطح استان نیاز به آموزش گروه های ویژه از جمله باستان شناسان، جغرافیا دانان و مدیریت جهانگردی وجود دارد ؛ یادآور شد : نتیجه کارگروه های تخصصی بایستی تشکیل تیم ها و تزریق این تیم ها به آژانس های گردشگری باشد که این کار باید در دستور کار قرار گیرد و پیگیری شود .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس ، سومین کارگروه گردشگری با موافقت اعضاء در خصوص پیش نویس تفاهم نامه همکاری سازمان بسیج علمی و سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان جهت همکاری های بیشتر در موضوعات گردشگری پایان یافت . 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: