دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۳:۲۱:۰۹
کد خبر: ۹۵۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
استان فارس
پرورش قارچ به دليل زود بازده بودن و امكان راه اندازي در منزل با هزينه اندك يكي از عرصه هايي است كه در برنامه هاي اقتصاد مقاومتي با هدف اشتغالزايي و كمك به امنيت غذايي مورد حمايت قرار گرفته است.

 به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از خبرگزاری شبستان به نقل از بسیج سازندگی، طبق آمار سازمان خواربار كشاورزي ملل متحد (فائو)، توليد سالانه قارچ جهان در مجموع هفت ميليون و 700 هزار تن است كه از اين ميزان، پنج ميليون تن مربوط به كشور چين، 761 هزار تن ايتاليا، 390 هزار تن آمريكا، 304 هزار تن هلند، 148 هزار تن اسپانيا، 115 هزار تن فرانسه است و ايران با توليد 90 هزار تن قارچ در سال، رتبه پنجم را در جهان دارد.

سرانه توليد قارچ در ايران 1.2 كيلوگرم است، در حالي كه ميانگين سرانه توليد جهان 1.1 كيلوگرم مي باشد، بنابراين توليد قارچ ايران رقمي بالاتر از سرانه جهاني را نشان مي دهد كه دستاوردي ارزشمند است. در عين حال سرانه مصرف قارچ خوراكي در كشورهاي چين و آمريكا پنج كيلوگرم، اروپا چهار كيلوگرم و ايران 1.2 كيلوگرم است.

در حال حاضر به طور رسمي حدود 1800 تن قارچ خوراكي صادر مي شود، اما بخشي از صادرات از طريق بازارهاي مشترك مرزي با كشورهاي همسايه صورت مي گيرد كه آمار دقيقي در اين خصوص در دست نيست. هم اكنون كشور چين با 688 هزار تن و هلند با 278 هزار تن كنسرو و تازه خوري قارچ خوراكي اولين و دومين صادركننده اين محصول در جهان به شمار مي روند، در حالي كه ايران در اين زمينه صادرات ناچيزي دارد.

پرورش قارچ به دليل زود بازده بودن و امكان راه اندازي در منزل با هزينه اندك يكي از عرصه هايي است كه در برنامه هاي اقتصاد مقاومتي با هدف اشتغالزايي و كمك به امنيت غذايي مورد حمايت قرار گرفته است. 

بر اساس گزارش قرارگاه جهاد اقتصادي بسيج، طي سال هاي 92 تا 95 با پرداخت بيش از 190 ميليارد تومان، بيش از 11 هزار واحد پرورش قارچ در كشور راه اندازي شده است كه 15 هزار فرصت شغلي ايجاد كرده است

اين گزارش خاطرنشان مي كند كه پرورش قارچ در شهرهاي توريستي و نقاطي كه مردم علاقه بيشتري به تهيه غذا از رستوران ها و فست فودها دارند، بازدهي اقتصادي بالاتري دارد. استان فارس بيشترين واحد پرورش قارچ را در اختيار دارد.

سازمان بسيج سازندگي براي كمك به اشتغالزايي و حمايت از توليد در عرصه هاي اقتصاد مقاومتي، متعهد به ارائه آموزش هاي تخصصي در عرصه هاي توليدي و پرداخت وام اقتصاد مقاومتي به داوطلبان واجد شرايط است.

علاقمندان به فعاليت در عرصه هاي توليدي اقتصاد مقاومتي كه نيازمند حمايت هستند، مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر به رده هاي استاني بسيج سازندگي در سراسر كشور مراجعه كنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: