دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۱:۰۹:۱۷
کد خبر: ۹۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
گفتگو با مخترعین :
خانم عفت جودار از بانوهای موفق در عرصه علم و اختراعات می باشد که مقطع کارشناسی را در رشته صنایع پلیمر ، کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی صنایع پلیمر گذرانده است و در حال حاضر دانشجوی مقطع دکترای رشته مواد و متالوژی می باشد که توانسته است چندین اختراع مهم و کاربردی را به ثبت برساند .
 

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، نوآوری و تحقیق علم از مسائل مهمی می باشد که مقام معظم رهبری در مورد آن فرموده اند : تولید علم ، فقط انتقال علم نیست ؛ نوآوری علمی در درجه اوّلِ اهمیت است . این را من از این جهت می‏گویم که باید یک فرهنگ بشود، این نو اندیشی، فقط مخصوص اساتید نیست ؛ مخاطب آن، دانشجویان و کلّ محیط علمی هم است ؛ البته برای نوآوری علمی - که در فرهنگ معارف اسلامی از آن به اجتهاد تعبیر می‏شود - دو چیز لازم است : یکی قدرت علمی و دیگری جرأت علمی. قدرت علمی چیز مهمی است. هوش وافر، ذخیره علمی لازم و مجاهدت فراوان برای فراگیری، از عواملی است که برای به دست آمدن قدرت علمی، لازم است؛ اما این کافی نیست. ای بسا کسانی که از قدرت علمی هم برخوردارند ، اما ذخیره انباشته علمی آنها هیچ جا کاربُرد ندارد؛ کاروان علم را جلو نمی ‏برد و یک ملت را از لحاظ علمی به اعتلاء نمی‏رساند. بنابراین جرأت علمی لازم است.... اگر بخواهید از لحاظ علمی پیش بروید، باید جرأت نوآوری داشته باشید. استاد و دانشجو باید از قید و زنجیره جزمیگری تعریفهای علمی القاء شده و دائمی دانستن آنها خلاص شوند. 

بانوی بسیجی عفت جودار یکی از بسیجیام مخترعی می باشد که توانسته است به این بیانات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشاند و علاوه بر تحصیل علم قدرت نوآوری و خلاقیت خود را نیز به کار گیرد و چندین اختراع مهم و کاربردی را به ثبت برساند .

در همین راستا خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری مصاحبه ای با این بانوی بسیجی انجام داده است که برای آشنایی بیشتر با این مُخترع جوان توجه شما را به مصاحبه صورت گرفته جلب می نماییم .

 ضمن عرض سلام و خیر مقدم به عنوان اولین سوال از سابقه تحصیلی خودتان بگویید .

بنده مقطع کارشناسی را در رشته صنایع پلیمر ، کارشناسی ارشد را در در رشته مهندسی صنایع پلیمر سپری کردم و در حال حاضر دانشجوی مقطع دکترای هستم که در رشته مواد و متالوژی مشغول به تحصیل می باشم .

همچنین دارای اختراعات ثبت شده و دارای چند ایده نو در زمینه های مختلف می باشم که در چند دوره موفق به اخذ مدرک پژوهشگر برتر بسیجی و همچنین مخترع برتر بسیجی و پژوهشگر برتر کارکنان دستگاه های اجرایی شدم .

نقطه شروع اختراعات شما کجا بود؟

نقطه شروع اختراعات من با تولید نانو کامپوزیت و وینیل استر شروع شد که این محصول می تواند کاربردهای بسیار مهمی را در صنایع دریایی ، نظامی و نفتی داشته باشد .

در دوران تحصیلی چه اختراعاتی داشته اید ؟

در خصوص اختراعات دوران تحصیلی می توانم به تولید نانو کامپوزیت و وینیل استر ، خاک رس با خواص مکانیکی بالا و جذب آب پایین ، تولید آلیاژ رزین مفنومیک نو والاک ، نیتریل بوتا دی ان با خواص مکانیکی بالا ، تولید قطعه با استفاده از ضایعات بر پایه وینیل کلراید اشاره کنم .

چه اختراعات دیگری داشته اید ؟

 آلیاژ چسبی رزین فنولیک نووالاک با قابلیت حرارتی بالا ، پلی وینیل بوتیزال ، تولید نانو کامپوزیت هیبریدی رزین پلی استر غیر اشباع با فرآیند نفوذ در خلاء از جمله اختراعات دیگرم می باشد که توانسته ام برخی از آنها را ثبت اختراع کنم .

چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در شما برای اختراع شده است ؟

نیازهای فنی و اقتصادی در صنایع مختلف و ارتقاء سطح کیفی تولید در کشور به عنوان یک دغدغه اساسی باعث ایجاد انگیزه در من می شود که همواره ایده ها و اختراعات بنده نشأت گرفته شده از نیاز های جامعه می باشد .

چگونه ایده به ذهنتان می رسد ؟

با دیدن مشکلات جامعه و محیط بیرونی ابتدا جرقه اولیه در ذهنم شکل می گیرد که سپس با بکارگیری تخصص تحصیلی ایده تولید اولیه محصولات در ذهن من تقویت می شود.

همچنین توجه به کارآیی و عملکرد فرآتر از هر آنچه خداوند خلق نموده نسبت به استفاده معمول که بشر از آن استفاده می نماید نیز همواره مد نظر من می باشد که سایر مخترعین نیز می بایست به این امر توجه داشته باشند .

آیا نیازهای جامعه تأثیری در اختراعات شما دارد ؟

بله ، در واقع اکثر اختراعات من ریشه در نیاز سنجی اولیه داشته که بعد از این نیاز سنجی محصول مورد نظر خود را تولید کرده ام و بعد تعدادی از آنها را ثبت اختراع کردم . از سویی دیگر با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) در خصوص تولید ثروت از علم و تجاری سازی اختراعات، هر مخترعی می بایست در هر کار تحقیقاتی و پژوهشی مبنای کار خود را رفع نیازهای جامعه قرار دهد و ضمن اینکه این اصل را در نظر داشته باشد به قابلیت تجاری سازی و ارزش اقتصادی محصول خود نیز توجه ویژه ای داشته باشد .

چه تعداد اختراع دارید ؟

بنده تا این لحظه دارای هفت ایده و اختراع می باشم .

آخرین اختراع شما چه بوده است ؟

استفاده از پرمو غذایی ها در تولید آلیاژهای پلیمری نایلو

به نظر خودتان کدام اختراع کاربردی تر است ؟

به عقیده بنده از همه طرح ها و اختراعاتم سه طرح از بقیه طرح ها کاربردی تر هستند که این سه طرح عبارتند از :

نانو کامپوزیت وینیل استر ، آلیاژ چسبی نووآلاک و لاستیک نیتریل بوتا دی ان

هزینه اختراعات شما چگونه تامین می شود ؟

تا کنون هزینه ها به صورت شخصی تأمین شده است .

 

آیا اداره خاصی تا کنون از شما حمایت کرده است ؟

حمایت مادی تاکنون صورت نگرفته اما حمایت معنوی ار سوی سپاه جهت بکارگیری فرایند تولید در جهاد خودکفایی انجام گرفته است .

کدامیک از طرح هایتان تجاری شده است ؟

آلیاژهای چسبی و نانو کامپوزیت ها پایلوت ساخته شده است و تجاری سازی به صورت انبوه نشده است اما مقداری نمونه برای چند واحد تولید در آزمایشگاه ساخته ام که قابلیت مصرف صنعتی آن را نیز مورد آزمایش قرار دهم که البته همه اینها با هزینه شخصی انجام شده است .

برای مخترع شدن از کجا باید شروع کرد ؟

برای مخترع شده در گام اول می بایست دغدغه رفع مشکلات و نیازهای جامعه به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود و سپس با پشتکار و تلاش و گردآوری سابقه کارای مشابه در دنیا و کشور اقدام به جمع آوری اطلاعات کرد .

در مورد نقش خانواده در اختراعاتتان هم توضیح بفرمایید ؟

خانواده نقش بسیار اساسی را در پروراندن ایده دارند . از آنجایی که بنده از فرزاندان نظامی و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس می باشیم ایجاد انگیزه و تعهد از سوی خانواده در خصوص کشور و خدمت به آن ، سبب تقویت حس خدمت به جامعه در وجود من شده است که مجموعه این عوامل باعث شده است در راستای حل مشکلات و پیشرفت روزافزون کشور تلاش کنم و از ادامه مسیر خسته نشوم .

چه انتظاری از دیگران در قبال خود دارید ؟ 

هر انسانی قبل از اینکه از دیگران انتظار داشته باشد باید وظایف خود را در جایگاه خود به درستی شناخته باشد و انجام وظیفه نماید تا سپس بسیجی وار با هماهنگی با دیگران و روحیه کار تیمی بتواند کار مشترک را در جامعه ترویج دهد و به عقیده بنده بعد از طی تمامی این مراحل مخترع می تواند انتظار همراهی در راستای فراهم کردن زمینه اجرایی نمودن طرح های خود را داشته باشد .

حرف پایانی شما به مسئولین و افراد مخترع هم سن و سال خودتان چیست ؟

انتظار من از مسئولین این است که همراهی و مساعدت با افرادی که ایده های نو دارند را در خصوص بکارگیری آنها در صنعت کشور و بخصوص صنعت نظامی و دفاعی مد نظر قرار دهند ؛ البته افراد مخترع نیز باید متعهد باشند و با شکستهای کوچک دلسرد و مایوس نشوند .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ،رشته مهندسی صنایع نسبت به رشته‌های مهندسی دیگر تقریبا جوان است ؛ اما به دلیل کاربرد روزافزون پلیمر در صنایع مختلف، این رشته به سرعت رشد کرده و امروزه جزء یکی از رشته‌های مهم کشورهای صنعتی پیشرفته می‌باشد که هدف از رشته مهندسی صنایع پلیمر تولید کلیه محصولات پلیمری از قبیل لاستیک، پلاستیک، الاستومر، چسب‌ها، رزین و سایر مواد مورد نیاز صنعت است. برای مثال طراحی و تولید تایر ماشین در صنایع لاستیک، لوله‌های پلی‌اتیلن در صنایع پلاستیک و انواع الیاف شیشه فایبرگلاس ها در کامپوزیت به یاری متخصصان مهندسی صنایع پلیمر انجام می‌گیرد یا حتی در این رشته شکل‌دهی رزین‌ها نیز مطرح است که برای مثال می‌توان به ساخت ملامین اشاره کرد.حتی کیسه‌های پلاستیکی و روکش ظروف نچسب ( تفلون ) از مواد پلیمری می‌باشند. در واقع در رشته مهندسی صنایع پلیمر هر آنچه که به این مواد بر می‌گردد، مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد. البته باید توجه داشت پلیمرها فقط کاربرد صنعتی ندارند بلکه کاربرد پزشکی نیز دارند. مثلا اگر کشکک زانوی یک نفر آسیب ببیند و ترمیم آن امکان‌پذیر نباشد، شبیه به همان کشکک زانو را با مواد پلیمری درست می‌کنند و بر روی زانو قرار می‌دهند و یا دندان مصنوعی و لنزهای چشمی همه از مواد پلیمری ساخته می‌شوند ؛ لذا با باتوجه به کاربرد وسیع پلیمرها در صنایع، مخترعین در این رشته می قابلیت فعالیت در زمینه‌های ایجاد واحدهای تولیدی تبدیل پلیمر خام به مواد مصرفی و اشتغال در مجتمع‌های بزرگ تولید پلیمر را خواهند داشت.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: