يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۳:۱۵:۴۰
کد خبر: ۹۶۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
در احوالات موسس دانشگاه آزاد اسلامی فسا
نام و یاد دانشمند فرهیخته، نویسنده پرتلاش، مفسر قرآن و نهج‌البلاغه، خادم مخلص مکتب امام صادق(ع) و چهره خدمتگزار، مرحوم رفیعی برای شهروندان فسایی بویژه دانشگاهیان آشنا و همراه با خاطرات شیرین است.


به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از دانشگاه آزاد فسا ،مرحوم سیدمحمدصادق رفیعی با تاسیس مؤسسه دینی فسا (کتابخانه امام جعفر صادق«ع») و راه‌اندازی جلسات تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه به ترویج فرهنگ غنی اسلامی پرداخت.

تاسیس مکتب فاطمیه (حوزه علمیه خواهران)، تأسیس و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی فسا، برگزاری کنگره سراسری شعر ایران در فسا (۱۳۶۵)، برگزاری سمینار بزرگ حضرت علی بن ابی طالب(ع) و … از فعالیت‌های این چهره برجسته علمی، فرهنگی و دانشگاهی است. آن مرحوم موسس و بیست سال رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان فسا و بنیانگذار مدرسه علمیه حضرت فاطمه زهرا (س) شهرستان فسا بود و منشأ خدمات علمی فرهنگی فراوانی در استان فارس بویژه فسا شد.

وی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا را در سال 1364 تاسیس و با پذیرش 350 دانشجو در چهار رشته تحصیلی کشاورزی، ادبیات فارسی، الهیات و معارف اسلامی و مکانیک در مقاطع کارشناسی و کاردانی فعالیت خود را آغاز کرد. همه کارمندان، استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا مدیون زحمات چندین ساله او هستند.

در سال ۱۳۶۴ اثر تفسیری منظوم مرحوم فاخری فسایی (مرأت المحبوب) را جمع آوری و منتشر کرد.

«ندای ادب»، «ندای قرآن یا شاهراه بهشت» و «اوج ایمان و شکوه خردمندی؛ شرح حکمت ۲۸۹ نهج البلاغه» از دیگر آثار منتشر شده مرحوم رفیعی است.

مرحوم رفیعی از دوستان و آشنایان بزرگانی همچون شهید مطهری٬ مرحوم علامه جعفری و علمای بزرگواری مانند آیت الله العظمی مکارم شیرازی٬ آیت الله شرعی و آیت الله مصباح بود.

غزل زیبای زیر از اوست:

اگر به تربت (صادق) قدم نهی ای دوست

بریز اشک و بگو در ره ثواب چکید

روح بلند این دانشمند فرهیخته و سالک الی الله، معلم اخلاق و مفسر قرآن و نهج البلاغه پس از سال‌ها تلاش در سن 84 سالگی در تاریخ دوشنبه بیستم خرداد ۱۳۸۷ دیدار حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا به خاک سپرده شد.


آرامگاه پیر فرزانه و بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا در کنار مسجد فاطمه الزهرا(س) این دانشگاه قرار دارد.


کتابخانه رفیعی هم در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا قرار داشته و بولوار دانشگاه نیز به نام وی نامگذاری شده است.





نام:
ایمیل:
* نظر: