سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۳:۱۱:۵۰
کد خبر: ۹۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
با مخترعین :
عیسی خدایی دانشجوی لیسانس مکانیک ساخت و تولید دانشگاه باهنر شیراز موفق به طراحی و ساخت پرینتر سه بعدی یا یک دهم قیمت نمونه مشابه خارجی شد .

 :

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، نوآوری و تحقیق علم از مسائل مهمی می باشد که مقام معظم رهبری در مورد آن فرموده اند : تولید علم ، فقط انتقال علم نیست ؛ نوآوری علمی در درجه اوّلِ اهمیت است . این را من از این جهت می‏گویم که باید یک فرهنگ بشود، این نو اندیشی، فقط مخصوص اساتید نیست ؛ مخاطب آن، دانشجویان و کلّ محیط علمی هم است ؛ البته برای نوآوری علمی - که در فرهنگ معارف اسلامی از آن به اجتهاد تعبیر می‏شود - دو چیز لازم است : یکی قدرت علمی و دیگری جرأت علمی. قدرت علمی چیز مهمی است. هوش وافر، ذخیره علمی لازم و مجاهدت فراوان برای فراگیری، از عواملی است که برای به دست آمدن قدرت علمی، لازم است؛ اما این کافی نیست ؛ ای بسا کسانی که از قدرت علمی هم برخوردارند ، اما ذخیره انباشته علمی آنها هیچ جا کاربُرد ندارد؛ کاروان علم را جلو نمی ‏برد و یک ملت را از لحاظ علمی به اعتلاء نمی‏رساند. بنابراین جرأت علمی لازم است.... اگر بخواهید از لحاظ علمی پیش بروید، باید جرأت نوآوری داشته باشید. استاد و دانشجو باید از قید و زنجیره جزمیگری تعریفهای علمی القاء شده و دائمی دانستن آنها خلاص شوند. 

دانشجوی جوان و مخترع عیسی خدایی یکی از دانشجویانی می باشد که توانسته است به این بیانات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشاند و علاوه بر تحصیل علم قدرت نوآوری و خلاقیت خود را نیز به کار گیرد و پرینتر سه بعدی را در داخل کشور طراحی کند و بسازد .

وی در گفتگو با خبر نگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس، گفت : در حال حاضر در مقطع کارشناسی دانشگاه باهنر شیراز و در رشته ساخت و تولید مشغول به تحصیل می باشد که با بکارگیری قدرت خلاقیت و تخصص خود موفق به طراحی و ساخت دستگاه پرینتر سه بعدی شده است که که به روش رسوب دهی پودری کار می کند .

این مخترع جوان در خصوص انگیزه خود از ساخت این محصول ، بیان کرد : اکثر پرینترهای سه بعدی نیاز به تکنولوژی منحصر به فردی دارند که انحصار این تکنولوژی در انحصار آمریکا می باشد و با توجه به قیمت بالای این محصول و نیاز صنعت داخلی ، انگیزه ساخت این دستگاه در ذهنم شکل گرفت که در نهایت موفق به ساخت آن شدم .

وی در ادامه با بیان اینکه پروسه ثبت اختراع محصول خود را دنبال می کند : اظهار داشت : علی رغم اینکه اختراع ایشان دارای ویژگی های منحصر به فردی از قبیل هزینه ساخت پایین و سرعت بالا می باشد، تا این لحظه سازمان خاصی از او حمایت نکرده است .

عیسی خدایی در پایان، ضمن اشاره به دیگر ویژگی های محصول خود خاطر نشان کرد : خرید نمونه خارجی این دستگاه که در انحصار آمریکا می باشد ، در حال حاضر حدود پانصد میلیون تومان هزینه می برد ، در حالیکه اگر این محصول تجاری سازی شود قیمت آن حدود یک دهم نمونه خارجی خواهد بود .

 


 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: