سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۱:۵۴:۰۱
کد خبر: ۹۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
با مخترعین :
عصای هوشمندی که قابلیت ماساژ دست ، هشدار در مواقع مختلف ، پخش موزیک و تشخیص اسکناس های مختلف را دارد ، توسط طلبه بسیجی و مخترع محمد دهقانی طراحی و ساخته شد .
به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، محمد دهقانی مخترع عصای هوشمند نابینایان در سن 14 سالگی به عنوان بسیجی نمونه شهرستان توسط فرمانده سپاه کازرون معرفی گردید و از سن 15 سالگی تا کنون به عنوان بسیجی فعال ، طلبه بسیجی و مخترع بسیجی بارها مورد تشویق فرمانده هان خود قرار گرفته است .

ایشان تمامی استعدادهای خویش را به کار گرفت و بارها به عنوان نفر برتر علمی نه تنها در مدرسه، بلکه در منطقه توسط ریاست آموزش و پرورش منطقه معرفی گردید و توانست در سال 1391 نفر دوم فیزیک در بخش های همجوار محل سکونت خود شود و این اتفاق باعث شد تا نظر استاد فیزیک به وی جلب شود و وی را به عنوان مدرس فیزیک معرفی نماید .

 وی با توجه به فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی خود به صورت تخصصی ، پس از دو سال تلاش و کوشش مجدانه و برنامه ریزی شده توانست در سال 1393 محصولی را به مرحله طراحی و ساخت برساند که با غلبه بر کشور های ابر قدرت دنیا و با تاییدیه سازمان های مختلف علمی ، عنوان جدید ترین و پیشرفته ترین عصای هوشمند نابینایان را در جهان به کشور عزیزش جمهوری اسلامی ایران اختصاص دهد و نام خود را در سازمان ثبت اختراعات به عنوان مخترع به ثبت برساند.

بعد از رونمایی از این محصول در صدا و سیمای شبکه یک جمهوری اسلامی ( به صورت پخش زنده ) و نشر آن در سایت های بین المللی و روزنامه و سایر رسانه های ملی دیگر، توجه کشور های خارجی را به خود جلب کرد تا اینکه در سال 1393 از شش کشور دنیا برای وی دعوتنامه ارسال گردید و وی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در کشور ماند تا بتواند در راستای محقق سازی فرمایشات مقام معظم رهبری عملکرد خوبی داشته باشد .

وی تاییدیه اختراع خود را از دکتر عبدالرضا صمیمی معاون توسعه فناوری وقت کشور در سال 1393 دریافت نمود و اختراع ایشان دارای طبقه بندی بین المللی G05 و G06 می باشد.

این مخترع جوان که از سال 1394 تاکنون با سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری سپاه فجر استان فارس به عنوان مخترع همکاری های لازم را در اجرای پروژه ها به عمل آورده است ، پس از تایید شدن طرح ایشان توسط کارگروه علمی پارک علم و فناوری خلیج فارس به عضویت در مرکز رشد پارک علم و فناوری نیز درآمده است .

شایان ذکر است وی که در سال 1394 در اجتماع مخترعین کشور در شهر اهواز به عنوان مخترع برتر کشوری معرفی گردید در زمینه تحصیلات ، پیش دانشگاهی رشته ریاضی و فیزیک را دارد و بعد از آن برای آموزشی تعالیم و مبانی اسلامی به حوزه علمیه برای ادامه تحصیل رفت و در آنجا نیز با کسب معدل 19.45 به عنوان طلبه برتر معرفی گردید .

این مخترع تا کنون پایه ۳ تحصیلات حوزوی را سپری کرده است و در سال 1395 با برگزیده شدن مقاله ایشان در جشنواره علامه حلّی (ره) به عنوان پژوهشگر برتر استان بوشهر معرفی گردید.

برای آشنایی بیشتر با عصای هوشمند این مخترع به گفتگو با این مخترع جوان نشسته ایم که در ادامه به آن می پردازیم .

وجود تعداد قابل توجهی نابینا در کشور و دنیا باعث شد تا این عصا را بسازم

در حال حاضر براساس گزارش گرفته شده از سازمان بهداشت جهاني  بیش از180 میلیون نفر مبتلا به اختلالات بینائی هستند که در جهان زندگی میکنند و میان آنها 45 میلیون نفر نابینای مطلق و 135 میلیون نفر نیمه نابینا حضور دارند و بیش از 90 درصد آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند . هم اینک در هر پنج ثانیه یک نفر به تعداد نابینایان افزوده می گردد و در هر دقیقه یک کودک به صورت نابینا متولد می شود و این آمار اهمیت تولید محصول را کاملا روشن می کند که در واقع با ساخت این عصا دیگر نیازی به مراقبت های آنچنانی در هنگام بیرون رفتن از خانه وجود ندارد .

ترین عصای هوشمند نابینایان در جهان ) را به وضوح می رساند و این محصول علاوه بر کمک به شخص نابینا کمک بزرگی به وابستگان نابینا نیز می کند زیرا دیگر نیازی نیست که از نابینا مراقبت کنند در هنگام بیرون رفتن از خانه و... این یعنی عدم اتلاف وقت وابستگان با توجه به این که زمان چیزی جبران نشدنی است .

این عصا دارای سه حسگر است که می تواند فاصله ها و موانع را تشخیص دهد

 در این عصای الکترونیک سه حسگر در سه طرف عصا قرار گرفته است که اگر شی در فاصله ی 50 سانتیمتری یا کمتر باشد با ذکر فاصله ی عصا تا شی نابینا را آگاه می سازد.  اندازه ها به صورت تخمينی است و جهت قرار گرفتن شیء ( راسترو به روچپ ) را اعلام می کند؛ البته قابلیت این را دارد که حسگر ها تا فاصله ی 100 سانتی متری را تحت پوشش قرار دهند اما به دلیل سوال از نابینایان ما به 50 سانتی متر اکتفا کرده ایم .

امکان شنیدن صدا نیز از طریق هنذفری برای مکان های شلوغ یا اسپیکر وجود دارد که از همین طریق هشدارهای لازم ارسال می شود. .

برق این عصا از طریق باطری تأمین می شود

 این عصا دارای باتری شارژی است که از طریق انرژی الکتریکی شارژ می شود و در صورت کاهش نیرو با ایجاد صدای باتری ضعیف است نابینا را آگاه می سازد و در صورت پر شدن باتری با اعلام باتری پر شد نابینا را آگاه می سازد همچنین با فشردن یک کلید فرد نابینا میتواند از وضعیت باتری آگاه شود .

این عصا می تواند با دادان ماساژ از خستگی دست جلوگیری کند

درون عصا یک دینام لرزشی قرار گرفته که همانند یک ماساژور عمل می کند و از خستگی دست ناشی از گرفتن عصا جلوگيری می کند و نابینا می تواند سایر نقاط بدن خود را ماساژ دهد در نتیجه ماهیچه های بدن انبساط و انقباض پیدا کرده و گردش خون را افزایش پیدا می کند که تا حدودی از بروز آلزایمر برای سال خوردگان جلوگیری می کند .

این عصا می تواند هزینه های مترو و اتوبوس را نیز پرداخت کند

این محصول ویژگی های منحصر به فرد دیگری نیز دارد به عنوان مثال بر رویه عصا محلی برای نصب کارت پرداخت شهروندی تعبیه شده که نابینا پس از استفاده از وسایل نقلیه دولتی ( اتوبوس و مترو)  تنها با نزدیک کردن عصا به دستگاه مورد نظر هزینه مسیر را حساب می کند ؛ علاوه بر این قسمتی از عصا توسط شب رنگ پوشیده شده که از بروز حادثه های ناگهانی مانند تصادف در شب جلوگیری می کند .

در صورت گم شدن عصا می توان آن را پیدا کرد

از دیگر ویژگی های این عصا این است که اگر عصا از دست نابینا جدا شود 30 ثانیه بعد آژیر کشیده تا در صورت گم شدن عصا با ایجاد صدا فرد نابینا عصا را پیدا کند و اگر 60 ثانیه طول کشید و عصا به دست نابینا نرسید عصا فرض را بر ایجاد حادثه برای نابینا در نظر می گیرد و مکان نابینا را به دو شماره که قبلا نابینا ذخیره کرده ارسال می شود .

امکان تماس با مخاطبین نیز در این عصا تعبیه شده است

همچنین با فشار دادن یک دکمه، فرد نابینا می تواند با یکی از بستگان که قبلا شماره ایشان را ذخیره کرده تماس بگیرد ؛ البته به دلیل این که تشخیص نابینا نسبت به تماس های دریافتی دشوار است لذا نابینا می تواند نام هر مخاطب را به صورت صوتی ذخیره کند تا در صورت تماس ، نام مخاطبین به صورت صوتی اعلام گردد .

قابلیت تشخیص اسکناس هزار تومان تا ده هزارتومانی  

 از دیگر ویژگی های این عصا این است که قابلیت تشخیص اسکناس های هزار تومانی تا ده هزار تومانی را با قرار دادن اسکناس در محلی که روي عصا قرار گرفته دارد و مبلغ اسکناس را اعلام می کند تا از بروز کلاه برداری جلوگیری شود و همچنین اسکناس های کشورهای دیگر نیز قابل اعلام است البته باید یک تصویر از اسکناس را به عصا داد .

امکان پخش اذان و موزیک

با وارد کردن نام شهر خود ، عصا به صورت هوشمند با توجه به موقعیت دریافتی اذان می گوید و نابینا را هنگام نماز مطلع می سازد

در این عصا  با تکان دادن دو بار دست نزد سنسور  ، عصا پخش موسیقی را فعال می کند و با سه بار تکان دادن دست موسیقی بعدی پخش می شود و با چهار بار تکان دادن موسیقی قبلی پخش می شود و در نهایت با دو بار تکان دادن دست پخش موسیقی متوقف می شود

در صورت ربوده شده عصا امکان ردیابی آن وجود دارد

همچنین به دلیل با ارزش بودن عصا و احتمال ربوده شدن ، برای این امر نیز راه حلی قرار داده ایم که اگر عصا ربوده شود به محض تعویض سیم کارت پیامکی شامل(آدرس دقیق عصادرصد شارژ باطریآخرین تماس گرفته شده توسط سارقوضعیت صدا ) را به شماره ایی که قبلا ذخیره شده ارسال می کند ؛ البته در صورتی که سارق سیم کارت را تعویض نکند می توان اطلاعات مذکور را از طریق ارسال رمز عصا به صورت پیامک دریافت کرد ؛ همچنین این اطلاعات به ازای هر 20متر جا به جا شدن عصا یا هر 60 ثانیه به روز می شود و مجدد ارسال می گردد.

به گزارش خبرنگار سازمام بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، این مخترع جوان و بسیجی علاوه بر فعالیت در عرصه علمی و پژوهشی در سایر عرصه های فرهنگی ، ورزشی و اجتماعی نیز موفقیت های درخور توجهی داشته است که همچنان مشغول فعالیت در عرصه عای مختلف علمی و فرهنگی می باشد .

 

نام:
ایمیل:
* نظر: