سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۰:۰۸:۵۰
کد خبر: ۹۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۲
با مخترعین ؛
رضا جعفری مخترع جوان شیرازی با درک صحیح از مشکلات جامعه معلولین موفق به طراحی و ساخت موس پا با کارکرد ویژه برای معلولین شد .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، یکی از مهمترین پایه های تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به مخترعان و مبتکران داخلی و حمایت های مادی و معنوی از آنها جهت رسیدن اختراعات آنها به چرخه تولید است. مخترعان و مبتکران زیادی در شیراز وجود دارد که اختراعات آنها می تواند نقطه عطفی برای خودکفایی در بخش های مختلف صنعتی باشد. خبرنگار بسیج علمی گفتگویی با یکی از این مخترعان نوجوان داشته است.

رضا جعفری که در حال حاضر 18 سال دارد و دیپلم خود را پشت سر می گذارد توانسته است به بیانات مقام معظم رهبری در عرصه اقتصاد مقاومتی و لزوم نوآوری ، جامه عمل بپوشاند و در سن و سال پایین قدرت خلاقیت خود را به کار گیرد و با درک صحیح از مشکلات معلولان جامعه ، موس پا را برای رفاه حال آنها بسازد .

وی در گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، گفت : طبق سرشماری و آمار مختلفی که از مراکز مختلف منتشر می شود در حال حاضر تعداد زیادی معلول در کشور وجود دارند که از مشکلات مختلف رنج می برند و بسیاری از اوقات در صورتی که فردی در کنار آنها نباشد از انجام فعالیت های روزمره و حتی برآورده کردن نیازهای اولیه باز می مانند .

وی ادامه داد : مشکلاتی که برخی از معلولین در کار کردن با رایانه دارند ، مرا به این فکر واداشت که موسی را اختراع کنم که بتواند کار را برای آنها راحت کند و به آنها کمک کمد تا به راحتی کارهای شخصی خود را با رایانه به نحو مطلوب انجام دهند .

این مخترع جوان با بیان اینکه مشاهده اختراعات دیگر برای معلولین از قبیل دستگاهی که فرد معلول می توانست با دست تمام هواپیما را کنترل کند ایده ساخت موس پا را در من تقویت کرد ، تصریح کرد : در نهایت حس کمک به جامعه معلولین و مشاهده اختراعات دیگر باعث شد تا نهایت تلاش خود را در ساخت موس پا به کار گیرم و این محصول را اختراع کنم .

 

وی در ادامه با بیان باینکه یشتر هزینه اختراعات خود را به صورت شخصی تأمین کرده است : اظهار داشت : از مسئولین اتنظار می رود که مخترعین را بیشتر مورد حمایت قرار دهند و با تشویق های خود آنها را دلگرم کنند .

رضا جعفری که علاوه بر موس پا، قاشق هوشمند را برای افرادی معلول ساخته است در توصیه به دیگر نوجوانان و جوانانی که به اختراعات علاقمند هستند گفت : برای مخترع شدن ابتدا می بایست یک ایده هر چند ابتدایی و ساده می در ذهن ایجاد شود و سپس می نقشه ابتدایی این ایده بر روی کاغذ ترسیم شود تا بتوان مراحل بعدی را طی نمود .

دولت و مجلس با تهیه بسته های حمایتی جلو مهاجرت نخبگان و مخترعان را بگیرند و با تقویت و حمایت از نوآوران روحیه ارزشی و وطن دوستی را در انها نهادینه کنند به سخنان مقام معظم رهبری در جهت حمایت از نخبگان جامعه اشاره کرد و گفت: حمایت مالی از نوآوران مهمترین خواسته مخترعان جوان است که دولت باید نسبت به افزایش و اختصاص ردیف بودجه به این قشر گامی اساسی و تاثیر گذار بردارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: