جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۶:۵۷:۴۳
کد خبر: ۹۷۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
به همت بنیاد نخبگان استان فارس صورت می‌گیرد
بنیاد نخبگان استان فارس با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاددانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به برگزاری تورهای علمی تخصصی هدفمند برای تکمیل زنجیره تولید و تجاری‌سازی نوآوری کرده است که نخستین دوره آن با موضوع تجهیزات نفت گاز پتروشیمی در حال انجام است.

 به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از بنیاد ملی نخبگان ،دکترحبیب شریف رئیس بنیاد نخبگان استان فارس درباره این بازدیدها اظهار کرد: صاحبان صنعت برای توسعه بازار و پاسخگویی به نیاز مشتریان و درنهایت رقابت در بازارهای داخلی و بین‌المللی، نیاز به ارائه خدمات یا محصولات نوآورانه مشتری‌پسند دارندکه این امر مستلزم پایه‌گذاری بخش تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری در این بخش است. در صورتیکه متخصصان و صاحبان نوآوری درک صحیح از نیازهای واحدهای صنعتی پیدا نکنند و این موضوع موجب تشدید روزافزون فاصله دانشگاه‌ها با صنعت می‌شود.

وی در ادامه افزود: فاصله به وجود آمده میان دانشگاه و صنعت از این طریق موجب می شود افراد متخصص و نوآور آگاهی کافی نسبت به نیازهای صنعت و شرکت‌هایSME نداشته باشند و می‌توان این موضوع را به‌عنوان یکی از عوامل محدود کننده چرخه رشد و گسترش نوآوری و جریان تولید ثروت از دانش دانست.

شریف گفت: همچنین در صورتی که ابداع یا اختراعی پدید آید که مشکل یا نیازی را از صنعت برطرف کند، به دلیل نبود بستر مناسب برای ایجاد ارتباط و تبادل فناوری بین صاحبان نوآوری و متقاضیان آن، تاکنون جریان مستمر برای این دادوستد ارزشمند در استان و کشور صورت نگرفته است.
رییس بنیاد ملی نخبگان استان فارس بیان کرد : بنیاد نخبگان استان فارس با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  با جلب همکاری دستگاه‌های متولی و استفاده از توان ‌بخش خصوصی نسبت به طراحی و پیاده‌سازی تورهای علمی تخصصی با تاکید بر مزیت‌های رقابتی این استان اقدام کرده است.

وی همچنین ادامه داد: کارگروهی متشکل از شرکت شهرک‌های صنعتی، بنیاد نخبگان استان فارس، فن بازار، پارک علم و فناوری و دانشگاه شیراز تشکیل شده و با هماهنگی‌های انجام شده با پارک علم و فناوری فارس، شرکت شهرک‌های صنعتی، فن بازار فارس، بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه شیراز اولویت‌های رشته صنعت مشخص و طرح در آبان 1395 شروع شد.

به گفته شریف، این افراد می بایست  پس از کسب مهارت‌های لازم برای استخراج نیازهای صنایع و شرکت‌ها، با کمک مربیان توانمند نسبت به طراحی و ارائه راهکار عملیاتی برای حل مشکلات ذکر شده بپردازند و در ادامه با در اختیار گذاشتن امکانات لازم، نسبت به ساخت نمونه اولیه ایده و نوآورانه خود بپردازند.

وی تصریح کرد: همچنین با اتصال برنامه به رویداد مکمل با عنوان اینووست Innovest (نشست تبادل نوآوری با حضور سرمایه‌گذاران) امکانی فراهم خواهد شد تا صاحبان نوآوری در بستری مطمئن با متقاضیان نوآوری و اختراع وارد مذاکره و تبادل دارایی‌های فکری شوند.

رییس بنیاد نخبگان استان فارس گفت: این طرح با ارائه پیشنهاد بازدیدهای تخصصی بر اساس یک«‌رشته صنعت» و برگزاری نشست‌های تبادل فناوری در آن حوزه از طرف فن بازار منطقه‌ای استان فارس به کارشناس تجاری‌سازی بنیاد نخبگان استان فارس پیشنهاد و پس از برگزاری تعداد زیادی جلسات تخصصی و کارشناسی در کمیته علمی رویداد نسبت به طراحی دوره های آموزشی جهت بهره‌وری بیشتر اقدام شد و بر این اساس شیوه نامه ای در این خصوص تنظیم شد.

شریف با اشاره به این موضوع که نخستین دوره این تورهای علمی در استان با محوریت نفت، گاز و پتروشیمی با حضور نخبگان، استعدادهای برتر استان و شرکت‌های نوپا در حال برگزاری است گفت: تاکنون 9 مکان مورد بازدید قرار گرفته و پس از دریافت چالش‌ها و آگاهی نسبت به فرصت‌های موجود، سه دوره آموزشی با محتوای: مشاهده و درک نیاز مشتری، تعریف مساله، حل مساله و تفکر طراحی برگزار شده است.

وی افزود: در ادامه این فرآیند پنج دوره آموزشی دیگر در راستای طراحی نمونه اولیه خدمت یا محصول مشتری‌پسند، موارد مرتبط با حفظ مالکیت فکری و مدل‌های تجاری‌سازی نوآوری و نحوه ارائه نوآوری به سرمایه‌گذار را آموزش داده خواهد شد.

رییس بنیاد نخبگان استان فارس خاطر نشان کرد: درنهایت کلیه اختراعات و خدمات نوآورانه قابل ارائه به صنعت گران و سرمایه‌گذاران در این حوزه تخصصی، در رویدادی تحت عنوان اینوست Innovest در حضور تسهیل کنندگان (کارشناسان حوزه مالکیت فکری و حقوقی)، سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع تخصصی مورد نظر ارائه خواهد شد تا در آینده شاهد تکمیل زنجیره تولید و تجاری‌سازی نوآوری در محیطی پویا و سالم باشیم.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی به عمل آمده به شرکت‌ها و افراد نوآور در چهار گام کمک می‌شود تا به یک نمونه حداقلی قابل‌پذیرش از سوی مشتری  دست پیدا کنند و در ادامه با کمک تیم‌های متخصص در حوزه مالکیت فکری، ارزیابی نوآوری و مشاوره تجاری‌سازی نسبت به تکمیل فرآیند بازدیدهای صنعتی اقدام خواهد شد.

شریف گفت: در این مرحله بر اساس فراخوان و اطلاع‌رسانی عمومی از سایر محصولات و یا خدمات موجود در حوزه تخصصی مد نظر دعوت به عمل می‌آید تا در صورت علاقه به حضور در رویداد اینووست Innovest در این مرحله با سایر تیم‌ها و افراد تربیت شده همراه شوند و درنهایت پس از تعیین مدل تجاری‌سازی هر طرح مهارت‌های لازم برای نحوه ارائه نوآوری به صاحبان آن آموزش داده شود.

به گفته وی در پایان با کمک بخش خصوصی و فن بازار فارس، در رویداد نیم‌روزه اینووست Innovest نسبت به تبادل فناوری و عقد قراردادهای انتقال تکنولوژی و یا همکاری مشترک اقدام خواهد شد.

تورهای علمی تخصصی هدفمند با رویکرد تکمیل زنجیره تولید و تجاری‌سازی نوآوری، با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و به همت بنیاد نخبگان فارس در این استان در حال برگزاری است. نخستین دوره این بازدیدها با محوریت نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: