چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۰:۵۲:۲۶
کد خبر: ۹۷۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
شیراز
نشست خبري هفته پژوهش با حضور دكتر احمد عريان معاون پژوهش و فناوري دانشگاه شيراز برگزار شد

 به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از دانشگاه شیراز ، دكتر عريان در جمع خبرنگاران گفت: مراسم هفته پژوهش ، يك هفته زودتر از مراسم كشوري ، از 14 تا 17آذرماه ، در استان فارس برگزار مي شود و دانشگاه شيراز به عنوان دانشگاه مادر و جامع استان مسئوليت آن را به عهده دارد.

وي افزود: نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي دانشگاه ها و سازمان هاي اجرايي استان ،يكشنبه 14 آذرماه ساعت 9 صبح در مجتمع فرهنگي رفاهي دانشگاه شيراز واقع در خيابان ساحلي غربي گشايش مي يابد و آخرين دستاوردهاي پژوهشي در خصوص ساخت و توليد تجهيزات فناورانه در نمايشگاه امسال كه پايه اش دانش بنيان است، ارائه مي گردد.

معاون پژوهشي دانشگاه شيراز گفت: سه شنبه 16 آذرماه ساعت 10 صبح هم در تالار شهيد دستغيب واقع در مجتمع فرهنگي رفاهي دانشگاه شيراز مراسم تجليل از 32 پژوهشگر برتر استان از دانشگاه ها و دستگاه هاي اجرايي و 7 شركت دانش بنيان برگزيده با حضور استاندار و روساي دانشگاه ها اجرا مي گردد.

دكتر عريان در بخش ديگري از سخنانش به دستاوردهاي پژوهشي دانشگاه شيراز در يكسال گذشته پرداخت و گفت: عليرغم موفقيت هاي چشمگير ، هنوز تا جايگاه مطلوب فاصله زيادي داريم.

وي ادامه داد: براساس سيستم علم سنجي نيچر Nature ، دانشگاه شيراز جزء سه دانشگاه برتر كشور از نظر انتشار مقالات فاخر در ژورنال ها به شمار مي رود.

معاون پژوهشي دانشگاه شيراز تصريح كرد: در سيستم علم سنجي تايمز هم دانشگاه شيراز جزء شش دانشگاه برتر كشور و در زمره 600 تا 800 دانشگاه برتر دنياست.

دكتر عريان خاطر نشان كرد: بايد تلاش شود تا در 2 سال آينده در رتبه 400 تا 600 و تا 10 سال آينده بين 200 دانشگاه برتر دانشگاه باشيم؛ اما دستيابي به اين مهم نيازمند تلاش ملي است.

وي بيان كرد: افزايش اعتبارات پژوهشي، تجهيز و به روز رساني آزمايشگاه ها و تهيه مواد اوليه براي آزمايشگاه ها از جمله مواردي است كه با توجه به آنها مي توان جايگاه دانشگاه شيراز را ارتقاء بخشيد.

دكتر عريان گفت: سالهاست قرار است اعتبارات پژوهشي دانشگاه ها به 3 تا 4 درصد توليد ناخالص ملي برسد، اما متأسفانه حتي به نيم درصد هم نرسيده و اين براي دانشگاه ها مصيبت بار است .

وي افزود: ما بدون نفت و منابع زيرزميني هم مي توانيم زندگي خوبي داشته باشيم ،اما شرطش آن است كه به دانشگاه ها و نيروهاي نخبه توجه بيشتري كنيم؛ چرا كه با اعتماد به مغز متفكران و نوآوران مشكلات مختلف از جمله مشكلات اقتصادي، حل شدني است.

معاون پژوهشي دانشگاه شيراز ،به خريد تجهيزات پيشرفته براي آزمايشگاه مركزي اين دانشگاه اشاره كرد و گفت: تجهيزاتي مانند ميكروسكوپ الكترونيكي رويشي، كروماتوگرافي گازي و ميكروسكوپ اتمي براي آزمايشگاه مركزي خريداري شده و اين آزمايشگاه مي تواند به دانشگاه ها و صنايع استان فارس و استان هاي همجوار خدمات ارائه كند.

دكتر عريان ، با بيان اينكه ارتباط با صنعت در يكسال گذشته رشد خوبي داشته است، اظهار داشت: در يك سال گذشته طرح هاي كلان متعددي بين دانشگاه شيراز با صنايع مختلف منعقد شده كه از جمله آنها مي توان به طرح بررسي منابع آب پتروشيمي براي خط اتيلن مركز به مبلغ 1 ميليارد و 250 ميليون تومان، همكاري باشهرداري شيراز براي مانيتوريگ و سامانه سرعت سنج به مبلغ 750 ميليون تومان، طرح به كارگيري روش هاي فناورانه ازدياد برداشت در ميدان منصوري به مبلغ 7 ميليارد و 500 ميليون تومان، طرح هاي گسترده محرمانه براي وزارت دفاع و نيروهاي مسلح، همكاري با شهرداري شيراز براي طرح فرونشست شهر شيراز به مبلغ 950 ميليون تومان، انعقاد قرارداد با شركت ملي نفت ايران براي طرح بزرگ ازدياد برداشت به مبلغ 8 ميليار تومان و 1 ميليون دلار و همكاري با شركت اويل فيلد كيش به مبلغ 1 ميليارد تومان اشاره كرد .

وي، در ادامه به بيان برخي ديگر از فعاليت هاي معاونت پژوهش و فناروي دانشگاه شيراز پرداخت و گفت: انتشار 40 عنوان كتاب، نمايه شدن 4 مجله علمي دانشگاه شيراز در موسسه بين المللي اسپرينگر Springer ، اجراي 12 طرح كارآفريني توسط دانشجويان به مبلغ حدود 12 ميليون تومان، ايجاد كارگاه هاي متعدد در حوزه كارآفريني و بررسي 57 ادعاي ثبت اختراع از اداره ثبت اختراعات تهران در حوزه مالكيت فكري ( كه 12 عدد از آنها متعلق به اساتيد دانشگاه شيراز است)، از ديگر اقدامات معاونت پژوهشي است.

دكتر عريان، به تعداد مقالات دانشگاه شيراز هم اشاره كرد و گفت: در سال گذشته 1300 مقاله از دانشگاه شيراز در اسكوپوس Scopus نمايه شد و در سال جاري تا امروز (26 نوامبر)، 1327 مقاله در اسكوپوس داريم و به نظر مي رسد امسال از مرز 1400 مقاله عبور كنيم.

وي خاطرنشان كرد: 20 درصد مقالات دانشگاه شيراز با همكاري دانشمندان بين المللي بوده و هم اكنون 22 مجله علمي در دانشگاه شيراز منتشر مي شود كه 6 عدد از اين مجله ها ISI است و داراي ضريب تأثير ضريب تاثير ImpactFactor مي باشد.

وي اظهار اميدواري كرد: كه در آينده ژورنال هاي فاخر براي خودمان داشته باشيم به گونه اي كه آي اف آنها بعد از 5 سال از 2 عبور كند و راهش نيز اين است كه مقالاتمان را بين المللي چاپ كنيم.

در ادامه اين نشست خبرنگاران سئوالات خود را مطرح كردند ودكتر عريان به آنها پاسخ داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: