يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۶:۲۴:۳۲
کد خبر: ۹۷۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
به همت عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز صورت گرفت :
دکتر الهام معتضدیان موفق به ساخت دارویی با نام پارسپورین شده است که در درمان سرطان مؤثر است .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، نوآوری و تحقیق علم از مسائل مهمی می باشد که مقام معظم رهبری در مورد آن فرموده اند : تولید علم ، فقط انتقال علم نیست ؛ نوآوری علمی در درجه اوّلِ اهمیت است . این را من از این جهت می‏گویم که باید یک فرهنگ بشود، این نو اندیشی، فقط مخصوص اساتید نیست ؛ مخاطب آن، دانشجویان و کلّ محیط علمی هم است ؛ البته برای نوآوری علمی - که در فرهنگ معارف اسلامی از آن به اجتهاد تعبیر می‏شود - دو چیز لازم است : یکی قدرت علمی و دیگری جرأت علمی. قدرت علمی چیز مهمی است. هوش وافر، ذخیره علمی لازم و مجاهدت فراوان برای فراگیری، از عواملی است که برای به دست آمدن قدرت علمی، لازم است؛ اما این کافی نیست ؛ ای بسا کسانی که از قدرت علمی هم برخوردارند ، اما ذخیره انباشته علمی آنها هیچ جا کاربُرد ندارد؛ کاروان علم را جلو نمی ‏برد و یک ملت را از لحاظ علمی به اعتلاء نمی‏رساند. بنابراین جرأت علمی لازم است.... اگر بخواهید از لحاظ علمی پیش بروید، باید جرأت نوآوری داشته باشید. استاد و دانشجو باید از قید و زنجیره جزمیگری تعریفهای علمی القاء شده و دائمی دانستن آنها خلاص شوند. 

دکتر الهام معتضدیان یکی از افرادی می باشد که توانسته است به این بیانات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشاند و علاوه بر تحصیل علم قدرت نوآوری و خلاقیت خود را نیز به کار گیرد و پاراسپورین را که دارویی مؤثر در درمان سرطان است ، بسازد.

وی در گفتگو با خبر نگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس، گفت : در سال های گذشته تلاش های زیادی برای درمان سرطان صورت گرفته است که  تا حدودی موثر بوده است اما به هیچ وجه درمان قطعی برای سرطان نبوده است .

دکتر معتضدیان ادامه داد : امروزه با توجه به اینکه درمان های فعلی برای سرطان دارای هزینه های زیادی می باشد و بیشتر درمان ها یا معمولا جوابگوی بیمار نمی باشند و یا باعث اثرات زیانبار دیگر در بیماران می شود ، توجه دانشمندان و متخصصین به سمت داروها و متابولیت های مستخرج از مواد طبیعی سوق داده است .

وی اضافه کرد : یکی از کارهایی که در این زمینه صورت گرفته و هنوز در حال بررسی و پژوهش می باشد استفاده از پروتئین کریستالی باکتری باسلوس تورنجیسیس می باشد که یک باکتری خاکزی و فاقد بیماری زایی برای انسان می باشد .  

دکتر معتضدیان در ادامه با بیان اینکه یکی از پرکاربردترین داروهای کموتراپی در درمان سرطان سینه ، سیکلو فسفامید می باشد که دارای عوارض زیادی است ، گفت : پاراسپورین پلی پیتیدی با اثر سینرژیسمی بر روی داروی سیکلوفسفامید ، در از بین بردن سلول های سرطان سینه موثر می باشد .

عضو هیئت علمی دانشگاه شیرازافزود : پاراسپورین یک پروتئین کریستالی از سویه خاص از باکتری باسلیوس تورنجینسیساز می باشد که از خاک های ایران جدا سازی شده است و دارای اثر سینرژیسمی قوی بر روی داروی سیکلوفسفامید می باشد که در صورت مصرف این پروتئین همراه با سیکلوفسفامید باعث می گردد مقدار دوز تجویزی داروی کمو کاهش یافته و در نتیجه اثربخشی آن در درمان بیشتر و عوارض آن کمتر گردد .

وی خاطر نشان کرد : عملکرد این ترکیب در شرایط آزمایشگاهی و بر روی موش ها به اثبات رسیده است که در نهایت برای اولین بار ترکیبی با اثر سینرژیسمی قوی بر روی داروی سیکلوفسفامید شناسایی گردید .

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که نتایج آن در درمان سرطان به طور چشم گیری موثر واقع گردد .

 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: