سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۲:۲۵:۰۲
کد خبر: ۹۷۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
گفتگو با مخترعی که 55 ایده و اختراع داشته است :
عنایت سلطانی مخترع جانبازی که از مشکلات موجود در خصوص حمایت از مخترعین بسیار ناامید شده است و علی رغم اختراعات کاربردیش حمایت خاصی از او صورت نگرفته است .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، نوآوری و تحقیق علم از مسائل مهمی می باشد که مقام معظم رهبری در مورد آن فرموده اند : تولید علم ، فقط انتقال علم نیست ؛ نوآوری علمی در درجه اوّلِ اهمیت است . البته برای نوآوری علمی - که در فرهنگ معارف اسلامی از آن به اجتهاد تعبیر می‏شود - دو چیز لازم است : یکی قدرت علمی و دیگری جرأت علمی.

عنایت سلطانی  یکی از افرادی است که جرأت علمی مد نظر مقام مقام معظم رهبری را به خوبی عملیاتی کرده است ، اکنون از مشکلات و در دل های خود می گوید .

وی در دوران جنگ مانند بسیاری از مردم این مرز و بوم به ندای رهبر خویش لبیک گفت و در جبه های حق حضور پیدا کرد و در عملیات های مهمی مثل والفجر 8 و کربلای 5 شرکت کرد  و در عملیات کربلای 5 مجروح شد .

این جانباز که نیت خدمت به کشور و لبیک به ندای رهبر خویش را با تمام وجود نشان داده است ، اکنون نیز به خوبی مشکلات جامعه را حس کرده است و تمام تلاش های خود را در راستای سربلندی این مرز و بوم بکار گرفته است که داشتن 55 ایده و اختراع مهر تأییدی بر این ادعاست.

وی که صبح امروز به سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس مراجعه کرده بود تا شاید این سازمان بتواند راهکاری برای حل مشکلاتش بیابد در گفتگو با خبرنگار این سازمان گفت : اولین ایده خود را 15 سال پیش عملیاتی کرده است و در حال حاضر بیش از 55 ایده و اختراع دارد که از این 55 مورد 40 تای آنها اختراع است و نمونه اولیه آنها را ساخته است و 15 تای آنها ایده است که به دلیل مشکلات شدید مالی تا این لحظه نتوانسته است آنها را عملیلاتی کند .

سلطانی با بیان اینکه تا این لحظه 7 اختراع از کل اختراعات خود را ثبت اختراع کرده است ، گفت : پیگیری های خود را برای به ثبت رساندن 33 اختراع دیگر انجام می دهم اما نقطه امیدی برایم باقی نمانده است .

وی در ادامه گفت : تا این لحظه هزینه همه اختراعات خود را از درآمدهای شخصیش فراهم کرده ام که این امر باعث شده است در مضیقه شدید مالی قرار بگیرم.

این مخترع جانباز با اشاره به اینکه برای تجاری سازی بعضی از محصولات خود به برخی از سازمان های به ظاهر قابل اطمینان نیز مراجعه کرده است ، گفت : در سال اخیر یکی از بهترین طرح های خود را به یکی از سازمان های اجرایی برده است که پس از وعده و عید مسئولین آن سازمان ، طرح خود را به آنها تحویل داده است ، اما پس از چند ماه بعد که مراجعه کرده ، متوجه شده است ، آن اختراع ثبت شده است و در واقع طرحش را به نام خود تمام کرده اند .

سلطانی افزود : پس از مشاهده اینکه طرحش توسط مسئولین یک سازمان دولتی به سرقت رفته است  ،به مدیر کل آن سازمان در استان نیز مراجعه کرده است اما هیچ گونه جواب قانع کننده ای به ایشان نداده است و در حال حاضر نیز هیچ توان مالی برای گرفتن وکیل و پیگیری مشکلات خود ندارد .

این مخترع با تأکید بر اینکه تمام تلاش خود را در سرافرازی این مرز و بوم بکار گرفته است ، تصریح کرد : تا این لحظه حدود دویست میلیون تومان را صرف اختراعات خود کرده است اما در تمامی 15 سال فعالیت نخبگی فقط چهار تقدیر نامه و دویست هزارتومان هدیه دریافت کرده است که یکی از این تقدیر نامه ها مربوط به معاون اول ریس جمهوری در دوره قبل بوده است .

عنایت سلطانی در پایان در کمال نامیدی در خصوص انتظارات خود از مسئولین گفت : حداقل انتظارم این است که سازمان ها و مسئولین آنها از مخترعین این کشور که ثروت های خدادادی هستند حمایت کنند و به آنها کمک کنند تا طرح ها خود را بسازند تا علاوه بر اینکه از مهاجرت نخبگان جلوگیری شود ، به رشد و تعالی این کشور نیز کمک کنند .

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: